Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Odbudowa mostu Ciechowice-Grzegorzowice jest możliwa

Pojawiła się szansa na wybudowanie mostu pomiędzy Ciechowicami a Grzegorzowicami. Zadanie ma być sfinansowane z rządowego programu Mosty dla Regionów.

Odbudowa mostu Ciechowice-Grzegorzowice jest możliwa
Tak na dzień dzisiejszy prezentuje się przeprawa promowa od strony Grzegorzowic.

Do trzech razy sztuka?

Ciechowice i Grzegorzowice oddzielone są od siebie niewiele, dzieli je jednak Odra. Aby przedostać się na drugą stronę, trzeba jechać objazdem przez Racibórz, można też skorzystać z promu. Ten obecnie jednak jest nieczynny. Mieszkańcy wyczekują więc na rozwiązanie tego problemu.

Na łamach Nowin Raciborskich publikujemy cykl reportersko–historyczny pt. „Małe jest piękne” realizowany przez Katarzynę Gruchot. W jednym z wydań ukazała się historia dotycząca mostu w Ciechowicach. Z materiału możemy więc dowiedzieć się, że te dwa sołectwa były już ze sobą połączone, początkowo drewnianym mostem. Wybudowany został przez pochodzącego z Lubomi Franza Segetha w 1884 roku. Prace trwały czternaście miesięcy, a uroczyste otwarcie odbyło się 16 września 1885 roku. Most miał 173 metry długości, 8,4 metra szerokości, opierał się na 10 drewnianych filarach i kosztował 111 000 ówczesnych marek niemieckich. Niestety, podczas trzeciego powstania śląskiego, gdy Niemcy naciskali ze strony Grzegorzowic, śląscy powstańcy 14 maja 1921 roku most spalili. Na tym historia się nie kończy. W 1924 roku z kolei oddano do użytku odbudowany most betonowy. Składał się z siedmiu łukowych przęseł, z których cztery były na lewym, a dwa na prawym brzegu Odry. Jednak znów nie były to szczęśliwe czasy. 29 stycznia 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie przyczaiły się od strony Grzegorzowic, przygotowując wcześniej materiały wybuchowe. Gdy na most wjechał pierwszy radziecki czołg, wysadzili go.

Dawid Machecki


Warianty budowy mostu przedstawione przez Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Wariant 1: Most w miejscu istniejącej przeprawy promowej o długości 600 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421. Wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 5,3 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 4,6 km po prawej stronie Odry. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 0,8 km na prawym brzegu Odry i 0,6 na brzegu lewym.

Wariant 2: Most ok. 50 m w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej o długości 550 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421, która wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 3,8 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 1,5 km po prawej stronie Odry. Dodatkowo powstałaby przy tym mini obwodnica wsi Sławików o długości 1,3 km. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 2,4 km na prawym brzegu Odry i 1,1 na brzegu lewym.

Wariant 3: Podobny do wariantu 2. Most ok. 50 m w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej o długości 550 m. Dojazd istniejącą drogą DW 421, która wymaga przebudowy na terenie woj opolskiego na długości ok. 5,5 km i na terenie 3,8 km w woj. śląskim po lewej stronie Odry i 1,6 km po prawej stronie Odry. Dodatkowo powstałaby przy tym mini – obwodnica wsi Sławików o długości 1,4 km. Wymaga budowy dojazdu do mostu o długości 3,5 km na prawym brzegu Odry i 1,1 na brzegu lewym.

Wariant 4: Most o długości 610 m ok. 1,2 km w górę rzeki względem istniejącej przeprawy promowej. DW 421 nie byłaby przebudowywana. Powstałaby całkiem nowa droga o długości ok. 5,8 km, łącząca most z DK 45 na lewym brzegu Odry i o długości ok. 3,9, łącząca most z DW 919 na prawym brzegu. Na skrzyżowaniu z DW 421 między Łubowicami a Grzegorzowicami oraz na skrzyżowaniu z DW 915 Między Ciechowicami a Zawadą Książęcą i na skrzyżowaniu z DW 919 między Nędzą a Babicami powstałyby ronda.

Ludzie

Alojzy Pieruszka

Były wójt gminy Rudnik.

Anna Iskała

Wójt gminy Nędza.

Mateusz Morawiecki

Były Prezes Rady Ministrów

Ryszard Winiarski

Starosta Raciborski

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
karmacode 10.09.2018 20:18

Niech ktoś wyjaśni, skoro tam jest droga, to po jakiego ch... w każdym wariancie chcą dobudowywać po kilka kilometrów dróg po obu stronach. Znajomi królika muszą zarobić?