Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Degradacja mundurowych kolejarzy

Spisano na straty nie tylko ekologiczny i efektywny  transport szynowy, lecz również bez konsultacji społecznej   zdegradowano przedwojenną pozycję mundurowych kolejarzy, podobnie  zresztą – jak mozolnych górników.

W transportowcach  – podobnie zresztą, jak w innych grupach zawodowych   tkwi  wielka moc, zwłaszcza gdy działają razem w organizacjach społecznych, których aktualnie na PKP - rzeczą przypadku  jest  aż ponad 20. Dlatego  potrzebne jest wspólne działanie  Związków Zawodowych Kolejarzy w obronie nabytych przez setki lat praw, regulujących  stosunki między ludźmi  danej społeczności. Należy pamiętać, że nic nie dano nikomu na stałe.  O każdą,  nawet najdrobniejszą sprawę  trzeba toczyć twarde boje.  Konieczne jest więc zwarcie szeregów związkowych i mobilizacja wszystkich sił do walki  w obronie  praw człowieczych, które ostatnio depcze się nagminnie.   Nadszedł bowiem  czas  dziwnych przemian,  czas Rzeczpospolitej Polskiej, kiedy za sprawą Unii Europejskiej  obniżono rolę i funkcję społeczną  Polskich Kolei Państwowych, które – jak  mówi  A. Massel  -  wiceminister transportu  „nie są już  koleją”, gdyż  zostały rozparcelowane na spółki : „Matki”, „Córki” i prywatne firmy. W ten sposób jawnie zlekceważono wezwanie  Błogosławionego J. Pawła II, który  w 1987 r. w Lublinie  nawoływał  :„KOLEJARZE NIE DAJCIE SIĘ PODZIELIĆ, BĄDŹCIE ZJEDNOCZENI”. Rzeczywistość pokazuje, że  spisano na straty nie tylko    ekologiczny  i  efektywny  transport szynowy, lecz również bez konsultacji społecznej   zdegradowano przedwojenną pozycję mundurowych kolejarzy, podobnie  zresztą – jak mozolnych górników. Obecnie nie  liczą się już dyżurni ruchu,  tradycyjni   maszyniści lokomotyw, lecz wyłącznie  kierowcy  autobusów, mikrobusów, autokarów,  groźnych ciężarówek, a  zwłaszcza zabójczych TIRÓW.   Od początku istnienia  drogi żelaznej kolejarze   zawsze cieszyli się szacunkiem z racji wykonywanego zawodu,  gdyż  kolej spełniała  funkcje służebne  dla społeczeństwa.    Przecie   praca  kolejarza, to od dawien dawna  elitarny,  odpowiedzialny zawód,  bo   pełnienie  obowiązków   w ruchu ciągłym wymaga ścisłego  przestrzegania  przepisów ruchu kolejowego, sumienności  i  wytrwałości w pokonywaniu przeciwieństw. 

Bezpośrednio po  przemianach ustrojowych,  za czasów prezydentury -  Lecha Wałęsy - po cichym rozbiciu  w Polsce jednomyślnego  Związku  Zawodowego Kolejarzy władze publiczne skrycie zapoczątkowały likwidację socjalnych przywilejów kolejarskich, które gwarantowały im zakładowe umowy branżowe. W pierwszej kolejności – co gorsza  p o g a r d l i w ą   ustawą z dnia 6 lipca 1995 r.  o przedsiębiorstwie państwowym  „Polskie Koleje Państwowe”  bez symbolicznego  rewanżu  o d e b r a n o  dominujący przywilej w postaci bezpłatnej  opieki lekarskiej  oraz gratisowych  środków leczniczych   dla pracowników kolejowych, ich żon i dzieci. Następnie  zlikwidowano odrębny system emerytalny, określający  prawo do emerytury  po osiągnięciu wieku :  mężczyźni – 60  lat,  kobiety  - 55 lat  oraz dodatkowo procentowe wzrosty   podstawy wymiaru emerytury z tytułu  ponad 20-letniegoo zatrudnienia  na kolei, a także preferencji kolejowej, tj.  10-procentowy  wzrost  podstawy wymiaru  emerytury pracowników objętych  powszechnym zaopatrzeniem emerytalnym. Zniesiono także status  pracownika mianowanego przy wyzbyci się pragmatyki służbowej, która   uniemożliwiała  zwolnienie pracownika  -  także umownego bez istotnej przyczyny.     W ten sposób   Zakładowe Układy Zbiorowe Pracy  pozbawiły  kolejarzy praktycznie   wszystkich uprawnień, naruszając   zasadę praw słusznie nabytych, do których pracownicy solidarnie przywiązali się, podejmując  życiowe decyzje. A przecież  nawet po dokonanych przemianach ustrojowych - zgodnie z  elementarnymi zasadami  sprawiedliwości społecznej   nowe regulacje  powinny  objąć jedynie  tych, którzy wstępują do służby po dniu wejścia w życie   zmienionej ustawy.  Naruszono więc  podstawowe normy  Konstytucji RP, gdyż prawo nie działa wstecz. Tym „jednorazowym zamachem” dziesiątki tysięcy ludzi zostało upokorzonych  i pokrzywdzonych przez unijnych liberałów, którzy twierdzą, że obowiązujące od setek lat przywileje,  to  droga do  samozagłady państwa? Później władze  PKP  metodycznie  zrzekały się praw własności do zespołu   obiektów  służby zdrowia (Szpitale, Przychodnie Lekarskie, Sanatoria itp) i socjalno-bytowych (Ośrodki Wczasowo-Wypoczynkowe, Domy Dziecka, Stołówki, Świetlice itd), a nawet szkolnictwa,  wyprzedając je   za „przysłowiową złotówkę”, a inne przedmioty „rozgrabiono” i rozszabrowano.  W trakcie  ewolucyjnych przeobrażeń kolejarze oraz ich rodziny i emeryci ustawowo stracili  szeroko dostępne uprawnienia  do bezpłatnych przejazdów kolejowych.  Dawniej obowiązywały dla kolejarskich rodzin uprawnienia do  6 bezpłatnych przejazdów  kolejami w ciągu roku  (w tym 2 przejazdy pociągami pośpiesznymi)  na dowolnej trasie w kraju oraz do nieograniczonej  liczby przejazdów  pociągami ze zniżką 80%, a pracownicy i emeryci nowicjusze otrzymywali bilet na bezpłatne przejazdy w dowolnej trasie  kolejami zagranicznymi – raz na 3 lata.

Natomiast pracownik   z wyższym  wykształceniem  gratisowo otrzymywał „Roczny bilet imienny na całą sieć PKP”, uprawniający do dowolnej liczby bezpłatnych  przejazdów  w wagonach 1 klasy wszystkimi pociągami, a na  określonych stanowiskach   był  także    uprawniony do  bezpłatnego,  szytego na miarę  umundurowania gabardynowego.  Obecnie kolejarze jeżdżą na podstawie wykupionych biletów imiennych z 99 procentowym  rabatem,  płacąc nawet za  dojazd  pociągami  do pracy, co kiedyś  było wprost nie do pomyślenia.  Niebawem jednak  nastąpi moment, w którym skończą się  wszelkie  ulgi w Kolejach Śląskich, Przewozach Regionalnych oraz u innych, prywatnych spedytorów i kolejarze, mimo kiepskich zarobków będą musieli na wszystko łożyć.  Obecnie  przewoźnicy  metodycznie  likwidują  i bez skrupułów – w nowych umowach zbiorowych pracy  nie przywidują  już poprzednich  świadczeń  branżowych,  jak m.in.: deputatu węglowego – rocznie w ilości 3 600 kg,  który był  przyznawany w całości w naturze lub w ekwiwalencie pieniężnym.  W tym powszechnym rozgardiaszu stracił  się  także orzełek  na kolejarskiej czapce  i guzikach mundurowych.   Najgorsze jest jednak to, że organy władzy  p o z b a w i ł y   także   em e r y t ó w   kolejowych p r a w a  do branżowych świadczeń,  nabytych w okresie  pracy, a więc do  bezpłatnej opieki lekarskiej,  ulg przejazdowych,   deputatu węglowego itp.  Kolej jest  więc największym męczennikiem  polskiej transformacji,  cierpiącym na nieodwracalną  chorobę.  Przecież na krzywdzie człowieczej, a tym bardziej na ludziach najsłabszych, z reguły  schorowanych emerytach, którym powinno się zapewnić opiekę  nie tylko zdrowotną - oczywiście nie można się bogacić. Mimo całokształtu  tej fatalnej sytuacji, trudno będzie cofnąć zegar historii do uprzednich czasów.

Henryk Szulc - rybniczanin rodem z Podlasia


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

29 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~PR (109.196. * .184) 26.08.2012 06:44

WON!!!

~hehe:D (195.212. * .97) 01.08.2012 12:58

Najlepsze jest to że mimo odebrania PR-om wszystkich połączeń związki zawodowe protestują przeciwko decyzji centrali o zamknięciu Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych :D Chcą utrzymać cały biurowiec pierdzistołków nie mając już klienta, który by za to płacił :))) To jest dopiero patologia, wyobrażacie to sobie ? http://www.rynek-kolejowy.pl/34477/Dzis_protest_kolejarzy_pod_siedziba_Przewozow_Regionalnych.htm

~tak jest. (37.225. * .103) 18.07.2012 21:47
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

RAUS !!!!

~antyPR (37.225. * .88) 17.07.2012 18:32
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

woooon ze Śląska :D

~żegnamy PR-y (37.108. * .126) 28.06.2012 20:56
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Nareszcie :) nie spodziewałem się że to tak szybko nastąpi. Oby Koleje śląskie nie zawiodły pokładanych w nich nadziei. Nie przyjmować dziadów z Przewozów Regionalnych, a będzie dobrze.

~:D (195.212. * .97) 28.06.2012 13:23
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Napisz komentarz...KONIEC Z DZIADOSTWEM :)))))

~były pasażer (37.108. * .38) 24.06.2012 09:11
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Pogardliwe traktowanie klienta, znane z czasów PRL, dziś spotyka się już tylko w jednym miejscu - na kolei, ostatnim bastionie komuny. Kolejarze mają głęboko zakorzenioną komunistyczną mentalność i w d... pasażera, swojego klienta dzięki któremu mają chleb. Tylko na kolei od upadku PRL jedyne widoczne zmiany to zmiany na gorsze, w znacznym stopniu dzięki kolejarzom. Na szczęście na Śląsku kończy się epoka Przewozów Regionalnych ze swoimi dziadowskimi kolejarzami. Nikt nie będzie za wami płakał, a wierzę że Koleje Śląskie z czasem odzyskają te utracone przez was tysiące pasażerów, bo tam szanuje się klienta. Ale dla was to przecież nie do pomyślenia.

~groundhopper (83.22. * .134) 22.06.2012 08:59
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

To dziadostwo samo się wykańcza.Przykład?Nie ma choćby oferty "Kolej na rower".Od maja do października można było sobie zrobić wycieczkę,przewożąc rower za 1 zł.Nie było żadnej promocji na bilet turystyczny ani w weekend majowy,ani w Boże Ciało.Latem-ograniczenie niektórych pociągów.Bo przecież do jasnej anielki z kolei korzystają tylko uczniowie,a jak chcesz sobie zrobić wycieczkę,to kup sobie samochód!Turystyka z pewnością przy takim chorym myśleniu się nie rozwinie.Ja na przykład nie kupię sobie samochodu,bo mnie nie stać,i jestem skazany tylko na transport zbiorowy.

~kat (37.225. * .113) 21.06.2012 23:16
oceniono 3 razy
1
Zgłoś

trzeba zlikwidować to dziadostwo i budować od podstaw kolej na zdrowych zasadach

~qw (37.225. * .107) 21.06.2012 07:31
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Zgadzam się w 100 % z @j...ć kolejarzy, w odniesieniu do części osób. Zdarzała się czasem obsługa OK, jednak człowiek jest wtedy zdziwiony i ma wrażenie że się coś komuś pomyliło :D beznadziejna obsługa to jedna z przyczyn że wolę dopłacić i jeździć samochodem. Jeszcze 2 albo 3 lata temu był przynajmniej dobry rozkład, na tyle że wychodziłem z domu i wracałem w mniej więcej takich samych godzinach jak jadąc autem, za to rok temu już godzina w plecy. Teraz pewnie jeszcze więcej bo część pociągów znowu zlikwidowali. Kolej w tym kraju to jeden wielki syf.

~ktos. (37.225. * .40) 20.06.2012 22:25
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

oby tylko to chamstwo nie przeszło do kolei śląskich

~j...ć kolejarzy !! (195.212. * .97) 13.06.2012 14:28
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

Kolejarze sami się zdegradowali ! W lepszych dla kolei czasach dojeżdżałem pociągiem do szkoły, a później do pracy. Z tych czasów zapamiętałem przede wszystkim opryskliwość, chamstwo, cwaniactwo i pijaństwo kolejarzy. Prawie zawsze na trasie z Wodzisławia do Katowic jeździły gnoje, uważające się jakby za kogoś lepszego od pasażerów, zwracające się do dorosłych osób per ty, jak świnia z pastuchem, i zbierające do kapsy opłaty za przejazd bez wydawania biletu, reagując jeszcze oburzeniem i cwaniackimi przekleństwami pod nosem w kierunku pasażera który chciał ten bilet mimo wszystko otrzymać !!! Smród petów z przedziału służbowego i alkoholu z mordy kierownika pociągu, oto kolejarska codzienność !!! I tak jest do dziś, a po likwidacji kas szlag ludzi trafia, kiedy muszą stać w kolejce na początku pociągu, w smrodzie buchającym ze służbowego, chcąc kupić bilet , a dziad zionący z paszczy odorem wyżranego wcześniej alkoholu cwaniakuje i próbuje kasę zabrać i biletu nie dać, większość ludzi machnie na to ręką, aby tylko oddalić się stamtąd czym prędzej, bo wrażenie jest, jakby się do jakiej żulowni weszło a nie do pociągu. Coraz gorszy rozkład można by było jeszcze przeboleć, gdyby nie właśnie totalne dno jakie prezentują drużyny konduktorskie w obecnych PR. Je...ać dziadowskich kolejarzy !!!

~kropa (77.254. * .84) 13.06.2012 13:18
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

jeszcze do niedawna układano rozkłady pod kolejarzy do pracy.Pociągi o 3 w nocy i o innych dziwnych porach były faktem o pozostałych podróżnych nie dbano czy mają dobre połączenia i czy im pasują przesiadki.Kolejarze mogą dojechać samochodem do pracy.Przewozy pasażerskie nie są po to by swoim pracownikom fundować darmowe przejazdy do pracy kosztem wygody reszty podróżnych.świadczenia w naturze to przeżytek.

~przewidująca (91.200. * .175) 01.06.2012 21:52
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

do kierowca ; twój świat twoim zdaniem jest lepszy . nie bądz taki pewny tak samo jak tego że będziesz żył wiecznie

~kto w to wierzy (88.208. * .148) 31.05.2012 22:50
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

na kolei już ni piją

~Grzegorz2 (83.5. * .252) 30.05.2012 11:40
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

Zgadzam sie z niektórymi przedmówcami co do zabierania przywilej i policja ma zostawione wszystko i nawet jak nie wiecie to maja płacone za chorobowe 100% GDZIE INNI MAJA 80% a do daje sie nowe ulgi przywileje zalosne to jest

~ja do (88.208. * .148) 29.05.2012 23:34
oceniono 5 razy
-5
Zgłoś

antysocjalizm:należysz do tych 20 % PIS owców ,i to jest twoje prawo, ale daj żyć innym

~antysocjalizm (89.200. * .94) 29.05.2012 09:17
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

socjalista-Nie tylko Piłsudski ale także Adolf Hitler. W sumie ci dwaj panowie się z sobą przyjaźnili i ich polityka za bardzo się nie różniła. Z tym że Hitler był zdolniejszy i umiał się lepiej zorganizować. Skoro twierdzisz że jesteś postępowy boś socjalista, to zapytam o to samo twoje wnuczki za 30 lat, jak w Europie będzie musieć zgodnie z prawem zakrywać twarz, bo dzięki socjalistą to w Europie już za niedługo rządzić będą muzułmanie i murzyny , a rdzenny Europejczyk wyginie, właśnie dzięki socjalizmowi, bo socjalizm tak wyprał ludziom mózg, że dziś posiadanie dzieci uważa się za coś strasznego i nazywa się ich bękartami oraz walczy się o to, aby móc ich bezkarnie zabijać. Nawet SS mani nie umieli by zabić swojego dziecka, a matka dzięki praniu mózgu socjalistów to jest w stanie zabić swoje dziecko, tylko dlatego aby mogła dostatnio żyć i robić karierę. Takiego syfu jak wyście narobili, to nikomu się nie udało, nawet najbardziej nawiedzonym katolom,

~socjalista (79.187. * .188) 29.05.2012 08:19
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Często zastanawiam się, dlaczego naszym - zwłaszcza politykom nie chce przejść przez gardło słowo : s o c j a l i z m, a przecież socjalistą był przecież osławiony - J. Piłsucki !!!

~Socjalista zachodni (79.187. * .188) 29.05.2012 07:46
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Jestem s o c j a l i s t ą, takim, jak ostatnio wybrany prezydent Francji i nie wstydzę się tego, że jestem człowiekiem postępowym . Trzeba z żywymi naprzód iść, po życie sięgać nowe .....

~pytanie (88.208. * .148) 25.05.2012 23:14

czy ktoś dziś ma odwagę powiedzieć ,,jestem komunista "

~Socjalista (79.187. * .188) 23.05.2012 11:51
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Pamiętam, że w 1981 r. nawałnica organizowanych przez NSZZ "SOLIDARNOŚĆ" strajków wymusiła na władzach rządowych m.in. przyznanie ulg przejazdowych także dla mężów, których żony zatrudnieni byli na PKP, a później ta sama "SOLIDARNOŚĆ", kiedy doszła do władzy pozbawiła wszystkich ulg przejazdowych - nie tylko dla mężów , o co tak walczono codziennymi strajkami, lecz zabrano ilgi nawet dla pracowników PKP , nie mówiąc o tradycyjnych przywilejach dla ich żon i dzieci. Nawet w czasie okupacji takie ulgi obowiązywały.
A wiec była to oszukańcza hipokryzja !!!

~Prawda (88.208. * .148) 21.05.2012 23:17
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

jest taka, że władzę na kolei w całości przejęła SOLIDARNAŚĆ

~powidzonko (88.208. * .148) 18.05.2012 23:35
oceniono 2 razy
-2
Zgłoś

gdy cielę nie chciało pić, to zakładano mu czapkę kolejarze

~Podpisz się... (79.187. * .188) 17.05.2012 15:50
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Czekam na rzeczową odpowiedż pierwszego komentarora - "kierowcy" : dlaczego likwiduje się przedwojenne przywileje biednych, często schorowanych emerytow, a w dzisiejszych , niesprawiedliwych czasach liberalnego kapitalizmu obdarza się ekstra przywilejami bogaczy, np :
1/ dlaczego wlasciciele firm w całości odliczaja VAT od nabycia paliw dla aut, a przy tym nie jest wymagane wpisywanie na Fakturze numeru rejestracyjnego auta,
2/ dlaczego można się bogacić bez umiaru, o czym świadczy chociazby fakt, że przeciętne wynagrodzenie prezesa giełdowej spółki za 2011 r. wyniosło 59 tyś zł. miesięcznie, na którą to pensję przeciętny polak musiałby pracować 16 lat. Przeciez tacy bobacze powinny płacić - co najmniej 55 procentowy podatek, jak to niedawno jeszcze miało miejsce w Niemczech. A u nas wszystko jest postawione na głowie !!! W jakich to czasach my żyjemy ?

~oburzony (79.187. * .188) 17.05.2012 13:20
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Często zastanawiam się, dlaczego utrudzeni kolejarze, jako pierwsi - już w 1995 r. padli ofiarą przemian ustrojowych w Polsce. Natomiast pozostałe służby mundurowe, tj. żołnierze i policjanci - nie dość, że nie płacą skladek zusowskich, to w dalszym ciągu sa obdarzani wyjątkowymi przywilejami. Podobnie jest z rolnikami (KRUS), prokuraturami, sędziami itp. Dla uprzywilejowanej elity nadal "NIECH WSZYSTKO JEST ZA DARMO". "WITAMY nową kastę W RZECZYWISTOŚCI !!!

~rewolucjonista ! (79.187. * .188) 16.05.2012 21:24
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

Dosadniej na temat przedwojennych i socjalistycznych przywilejow : Dlaczego likwiduje się tradycyjne przywileje dla kolejarzy, górników, nauczycieli itp, a mnoży sie nowe, np. dla : kombatantów, sybiraków, ofiar represji, osób walczących z komuną, żołnierzy wyklętych, żołnierzy walczących w Iraku i w Afganistanie itd. Przecież to jawna droga do samozagłady państwa - jak powiedział jeden z unijnych liberałów !!!

~kierowca (92.225. * .50) 16.05.2012 12:20
oceniono 12 razy
-2
Zgłoś

Marza sie dalej komunistyczne przywileje, nie? Zmiana ustroju, czemu nie - ale nowe reguly tylko dla innych. 20 lat minelo, a oni dalej siedza w swoim swiecie. Z takim mysleniem w tym kraju dlugo jeszcze bedzie tak jak jest. Najlepiej niech wszystko jest za darmo. Witamy kolejarzy w rzeczywistosci!