Niedziela, 23 lutego 2020

imieniny: Damiana, Romany, Florentyna

RSS

Reklama wielkoformatowa, a krajobraz miejski – jakie są przepisy?

30.01.2020 14:00 | 0 komentarzy | (q)

Prowadzenie kampanii reklamowej to nie tylko wymyślanie haseł i tworzenie brandu. Jeśli chodzi o reklamę wielkoformatową i pozostałe rodzaje nośników, niezwykle ważne jest również poznanie aktualnie obowiązujących przepisów prawa budowlanego. Każdy nośnik reklamowy umieszczony w miejscu publicznym wymaga zwykle zgłoszenia. Często zdarza się, że reklama wielkopowierzchniowa staje się elementem małej architektury – pokrywa elewacje budynków w przestrzeni miejskiej, otacza parki, ulice itp. Jedno jest pewne – ten nośnik formatowy jest obecnie nieodłączną częścią przestrzeni miejskiej.

Reklama wielkoformatowa, a krajobraz miejski – jakie są przepisy?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przepisy prawne a reklama wielkopowierzchniowa

Istnieją konkretne przepisy regulujące możliwość umieszczania reklam w konkretnych lokalizacjach. Regulacje te odnoszą się bezpośrednio do prawa budowlanego. Warto przy tym pamiętać, że określony nośnik reklamowy: tablica, billboard, reklama budowlana umieszczana na elewacji budynku itp. ma wpływ na dalsze możliwości w zakresie jego lokalizacji. Wolnostojąca reklama wielkopowierzchniowa, która jest trwałe zespolona z gruntem, może zostać zakwalifikowana jako obiekt budowlany, który aby w ogóle powstał, wymaga wcześniejszego otrzymania pozwolenia na budowę. Samowolne umieszczanie billboardów i reklam wielkoformatowych w wybranych miejscach, bez pozwolenia na budowę może skutkować grzywną za tzw. samowolę budowlaną. Aby czerpać korzyści z tej formy nośnika reklamowego zgodnie z prawem, warto zawsze korzystać z usług doświadczonych w branży firm (więcej na temat reklam o wielkim formacie - www.znajdzreklame.pl/wielki-format).

Reklama w parku, ogrodzie w miejscach publicznych

Czasami nośnik reklamowy umieszczony w parku lub innym, publicznym terenie zielonym może być uznany, nie tylko jako reklama, ale również jako obiekt małej architektury! Ma to miejsce wyłącznie w wtedy, gdy ogólna funkcja nośnika wykracza poza sam marketing, czyli jednym słowem – ma również inne zastosowania (np. ławka do wypoczynku z banerem). Jeśli zatem reklama ma niecodzienną, użytkową formę i jest umieszczona w konkretnej lokalizacji – przed jej umieszczeniem należy to zgłosić. Zdecydowanie łatwiejsze zadanie mają osoby, które decydują się na umieszczenie reklam za pośrednictwem agencji reklamowych, które dysponują szeroka ofertą wielorakich nośników reklamowych, które funkcjonują już w przestrzeni miejskiej i zostały zainstalowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Każdy nośnik reklamowy umieszczony poza obszarem zabudowanym nie wymaga natomiast wcześniejszego przeprowadzenia procedur związanych z otrzymanie zgody na jego zamieszczenie. Wyjątek stanowi reklama umieszczona na obiekcie zabytkowym i reklam świetlnych. Warto również pamiętać, że niegdyś praktykowane zawieszanie reklam na budynkach mieszkalnych, które ograniczały dopływ światła dziennego do lokalu, są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zakazane. Na takie postanowienie nie ma wpływu nawet zgoda mieszkańców, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Reklama wielkoformatowa może być umieszczana na blokach i innych budynkach mieszkalnych wyłącznie na ścianie pozbawionej okien.

Z drugiej strony – mnogość reklam, które można napotkać na przestrzeni publicznej wynika z tego, że w Polsce nie obowiązuje tzw. ład reklamowy – dzięki temu reklama wielkoformatowa stała się integralną częścią przestrzeni miejskiej, bez której ulice miast z pewnością nie byłyby tak kolorowe i atrakcyjne dla oka. Każdy nośnik reklamowy i umieszczona na nim reklama wielkopowierzchniowa doskonale wpisują się w definicje metropolii.

Materiał zewnętrzny