Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 26 (85) Data wydania: 24.06.08

Jeżdżą wrakami

Na miejskie linie przewoźnicy wypuszczają najnowsze autobusy. Na mniej popularne trasy zostawiają prawdziwe wraki, którymi strach jeździć. Jeden z nich to już niemal zabytek. Ma dwadzieścia siedem lat! Jak się dowiedzieliśmy, stan techniczny najstarszych pojazdów jest dramatyczny.  Większość z nich kwalifikuje się do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Kierowcy boją się jeździć rozklekotanymi autobusami. Przewoźnicy na miejskie linie wypuszczają najnowsze maszyny, zostawiając wraki na mniej popularne trasy. Kierowcy się buntują.
 
Sześćdziesiąt stopni Celsjusza w kabinie kierowcy? Choć trudno w to uwierzyć, właśnie w takich warunkach jeżdżą kierowcy najstarszych pojazdów. Najstarszy autobus Transgóru ma około trzydziestu lat. Nie jeździ po Rybniku, tylko w mniejszych miastach, z którymi firma ma podpisaną umowę.
 
Cacka są dla miasta
 
W rybnickim Zarządzie Transportu Zbiorowego jest tylko dwóch „graczy”: rybnicki PKS i Transgór SA. Obie firmy świadczą usługi transportowe w ramach komunikacji miejskiej. Najpopularniejsze miejskie linie obsługują najnowsze, niskopodłogowe maszyny. Naszpikowana elektroniką kabina kierowcy bardziej przypomina pulpit samolotu niż miejski autobus. Poza tymi cackami po rybnickich drogach nadal jeżdżą ponad dwudziestoletnie Ikarusy, których prowadzenie to istna udręka. – Najgorzej jest w upały – mówi kierowca, chcący zachować anonimowość. Wszak narzekanie na tabor może nie spodobać się pracodawcy. – Stoimy często w korkach w upale. Silnik się wtedy bardzo przegrzewa. Włączamy gorący nawiew w kabinie, aby ściągnąć trochę ciepła z komory silnika – zdradza techniczne „patenty”. Taki system szybko powoduje, że w kabinie kierowcy temperatura staje się nie do wytrzymania. – W takich warunkach ciężko prowadzić pojazd, szczególnie gdy się wiezie tylu pasażerów ­– przyznaje Piotr Piórkowski z rybnickiej drogówki.
 
Autobusy niemal zabytkowe
 
Jak się dowiedzieliśmy, stan techniczny najstarszych autobusów jest dramatyczny. – Zdarzały się przypadki, że dzwoniły do nas anonimowe osoby informując, że o danej godzinie  z zajezdni wyjedzie autobus, którego stan techniczny wyklucza jazdę. Nie wykluczamy, że byli to sami kierowcy – mówi policjant. Każdy z rybnickich przewoźników ma  w swoim taborze prawdziwe zabytki. W Transgórze nadal służy przegubowy Ikarus 280 z 1981 roku. Jest używany jako pojazd techniczny. W rybnickim PKS-ie jeździ z kolei kilka Ikarusów 260 z 1985 roku. Najstarsze pojazdy są stale odmalowywane, by ukryć i powstrzymać wszechobecną korozję. – Tak naprawdę większość tych zabytków po wnikliwym badaniu technicznym kwalifikuje się do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Kierowcy jednak potrafią szybko pozbyć się danej usterki, niestety, najczęściej tylko chwilowo – mówi Piórkowski.

Za luksusy się płaci
 
Antoni Mainczyk, wiceprezes zarządu Transgóru wyjaśnia, że to, co jeździ po ulicach, zależy tylko i wyłącznie od pieniędzy. – Jeśli firma, dla której świadczymy usługi, chce mieć tańsze przejazdy, tabor również będzie gorszy – wyjaśnia. – Nasz tabor oceniam jako dobry i dostosowany do potrzeb. Większość autobusów w komunikacji miejskiej to już niskopodłogowce – dodaje prezes. Jerzy Siwica nie chciał z nami w piątek rozmawiać na temat skarg kierowców. Gdy usłyszał, że chcemy rozmawiać o taborze, stał się nieuchwytny.
 
Adrian Czarnota