Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Poznaj swoje prawa!
Podróże samolotem pozwalają szybko i wygodnie dotrzeć w nawet najodleglejsze miejsca na całym świecie i nie tracić czasu na samą podróż. Wszystko byłoby pięknie, gdyby wszystkie samoloty docierały do portów docelowych punktualnie. Niestety bardzo często zdarzają się opóźnienia. Jeśli wynikają one z winy przewoźnika pasażerowi przysługuje odszkodowanie pieniężne.
Opóźnienie samolotu. Jakie prawa przysługują każdemu pasażerowi?
Opóźnienie lotu wymaga od pasażerów pozostania na lotnisku do czasu, kiedy problem zostanie wyeliminowany i samolot będzie gotowy do wylotu. Niekiedy oznacza to konieczność pozostania na miejscu przez kilka, a nawet kilkanaście godzin. Z tego powodu przepisy prawne nakładają na linie lotnicze obowiązek opieki nad pasażerami podczas ich oczekiwania na lotnisku.
Przewoźnik jest zobowiązany do umożliwienia każdemu swojemu klientowi wykonania dwóch połączeń telefonicznych, które na życzenie mogą zostać zastąpione kontaktem za pomocą poczty elektronicznej, faksem itp. Oprócz tego, przewoźnik musi zapewnić wszystkim oczekującym pasażerom wyżywienie oraz dostęp do napojów. W sytuacji, kiedy lot został przesunięty na kolejny dzień, linie lotnicze mają natomiast obowiązek zapewnienia swoim klientom hotelu oraz transferu do obiektu z lotniska i z powrotem.
Bardzo ważnym prawem przysługującym każdemu pasażerowi jest możliwość uzyskania informacji na temat powodów opóźnienia oraz przewidywanego czasu trwania oczekiwania na start samolotu. Warto z niego skorzystać, gdyż znajomość przyczyny, która doprowadziła do opóźnienia lotu jest podstawą ubiegania się o odszkodowanie za opóźniony lot – kolejnego prawa, które przysługuje każdemu klientowi linii lotniczych, którego lot uległ opóźnieniu.
Opóźniony lot. Kiedy pasażerowi przysługuje odszkodowanie?
Odszkodowanie za opóźniony lot jest należne w sytuacji, kiedy samolot wylądował w porcie docelowym z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem (liczy się czas otwarcia drzwi samolotu). Oprócz czasu opóźnienia bardzo ważnym czynnikiem jest odpowiedzialność przewoźnika za zaistniałą sytuację. Rekompensatę za opóźniony lot otrzymają jedynie ci pasażerowie, których lot uległ opóźnieniu z bezpośredniej winy linii lotniczych. Jeśli powodem opóźnienia lotu były np. niekorzystne warunki pogodowe, strajk pracowników lotniska, działania wojenne czy inne czynniki, na które przewoźnik nie miał żadnego wpływu, wtedy odszkodowanie niestety nie będzie należne.
Jeśli natomiast opóźnienie było spowodowane usterką samolotu lub innym zaniedbaniem linii lotniczych, są one zobowiązane do wypłaty odszkodowania dla każdego pasażera, który złoży o nie stosowny wniosek. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rekompensata jest wypłacana na żądanie pasażera, co oznacza, że sami musimy podjąć działania mające na celu jej uzyskanie. Linie lotnicze z własnej inicjatywy nie skontaktują się z nami i nie zaproponują jej wypłaty. Odszkodowanie za opóźniony lot najkorzystniej uzyskać za pośrednictwem firm specjalizujących się w tym zakresie. Ich biegła znajomość przepisów prawnych i procedur pozwoli bowiem każdej osobie szybko i sprawnie uzyskać należne jej odszkodowanie za opóźniony lot.
Materiał zewnętrzny