Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Za śmieci zapłacimy nawet trzy razy więcej?

Od 1 lipca 2013 r. opłata będzie naliczany od liczby osób zamieszkujących w danym mieszkaniu czy domu.

Ustawa wprowadza tzw. opłatę śmieciową. To swoisty podatek, który wszyscy będziemy płacić wraz z obowiązywaniem nowych przepisów (1 lipca 2013 r.). W Wodzisławiu będzie naliczany od liczby osób zamieszkujących w danym mieszkaniu czy domu. Już wiadomo, że nie będzie on niski. Mówi się o 14-16 zł od osoby miesięcznie. To nawet trzy razy więcej niż obecnie. W najgorszej sytuacji będą rodziny wielodzietne. – Z jednej strony nie przywiązujmy się dzisiaj do żadnej stawki. Z drugiej nie miejmy złudzeń, że będzie to opłata symboliczna. Rzeczywiście samorządowcy, z którymi rozmawiałem mówią o kwocie dwucyfrowej. Proponuję jednak zachować spokój i umiar. Nie mamy dzisiaj wystarczającej wiedzy by wyrokować – mówi Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia.

Opłata wnoszona przez mieszkańców pokryje nie tylko koszt wywozu i utylizacji odpadów, ale także koszty administracyjne. To urzędnicy zajmą się wyliczaniem, ściąganiem opłaty i windykacją w razie uchylania się od tego obowiązku.

Osoby przebywające dłużej poza domem będą mogły to zgłosić w urzędzie miasta. Wówczas opłaty śmieciowej nie zapłacą. Faworyzowani mają być także mieszkańcy segregujący odpady. Segregacja będzie bezpłatna. Zgodnie z nową ustawą gmina nie może pobierać innych świadczeń niż opłata śmieciowa, na przykład żądać pieniędzy za worki do segregacji.

(raj)

 

60 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~lol (91.214. * .155) 13.03.2013 15:20

Gdyby posłowie w naszym kraju mieli trochę oleju w głowie,to by powrócili do szklanych butelek napojów.mlek ,te wszystkie plastikowe i kartonowe zlikwidowali,to y było mniej śmieci.Otworzyli by z powrotem skup butelek .Było by bardziej pożyteczne i zdrowsze.

~jak nie wiadomo o co to (80.238. * .126) 12.09.2012 17:32
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

teraz sa ceny za wywozy śmieci i firmy zarabiają,to podwyzka będzie dla gmin,ha,ha

~pipi (89.174. * .146) 12.09.2012 16:41
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

To że ma być od osoby liczone to ok ale nie 15 zł bo to jest stanowczo za dużo.Połowa czyli 7,50 to już by było bardzo duże obciążenie dla wielu rodzin.
Cały czas mówili ze jak się samorządy tym zajmą to będzie taniej ,a teraz takie kwoty to jakiś totalny przekręt.Dobiją takimi opłatami niejedną rodzinę.Mam nadzieje że to tylko nie potwierdzona plotka,chyba że to były kolejne obiecanki i kolejne kłamstwo liberalnych pijawek z PO.
We wszystkim nas okłamali począwszy od podniesienia wieku emerytalnego po podnoszenie podatków.Już w tym roku podatki od nieruchomości i rolny wzrosły 100%.Tylko skąd na to wszystko brać kasę???

~Takie sobie luźne myśli (151.248. * .205) 11.09.2012 10:10
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@ jasiu: Twój pomysł nie różni się wiele od tego, który nas czeka. Też przymus, też każdy po równo. Trzeba karać śmiecących i spalających śmieci - skutecznie. Kara musi być dotkliwa i egzekwowalna. Gdyby na przykład za wywiezienie do lasu śmieci konfiskować przyłapanemu auto - jako narzędzie przestępstwa, to by sie proceder skończył. Z ludźmi się inaczej nie da. Najlepszy przykład to Skandynawia gdzie za kradzież obcinano rękę. Dzięki temu można tam dzisiaj zostawić na ulicy rower bez zamknięcia. Jeszcze raz: Karać trzeba przestępców, a nie wszystkich na zapas, "bo mogą być przestępcami". p.s. Gdyby tak wprowadzić u nas ten skandynawski pomysł, to wielu rządzących miałoby problemy z przywitaniem się...

jasiu psota 10.09.2012 22:48
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Rażąca niesprawiedliwość. Według nowego pomysłu ci, którzy mniej kupują (bo mają mniejsze potrzeby, bo są oszczędni, bo myślą ekologicznie więc nie produkują takiej ilości śmieci, a może ich po prostu nie stać) - a w takim razie i mniej wyrzucają, będą płacić za rozpasanie innych. A wystarczyłby wymóg posiadania kubła w każdym gospodarstwie domowym i obowiązkowe oddawanie z określoną częstotliwością. Na przykład. W naszej gminie (Gorzyce) tak (prawie) było - przymus oddawania w przypadku posiadania umowy. Tylko przymusu podpisania umowy nie było... (+ kara za śmiecenie, + nauczenie dzieci, że wyrzucić papierek to wstyd)

~Skm (77.253. * .214) 02.09.2012 15:37
oceniono 12 razy
4
Zgłoś

takie ceny a Kieca sprzedaje śmieciarki i likwiduje segregację, zuch gospodarz

~Sławek123 (178.214. * .124) 02.09.2012 13:58
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

A moim zdaniem to dobrze, że wszyscy będą płacić jedną stawkę. Być może skończą się od godz 6-8 rano podjazdy osób zamieszkałych w domach prywatnych innych dzielnic do kontenerów na śmieci na osiedlu XXX-l. Takich osób jest co najmniej kilka dziennie. To złodzieje i kombinatorzy.

~do poprzednika. (188.0. * .21) 01.09.2012 10:16

I to jest ta sprawiedliwość -wszyscy muszą umrzeć.!!! i nic ze sobą do grobu nie wezmą .

~goska (84.107. * .146) 01.09.2012 09:52
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

kuzwa za wszystko placic a plonow -kasy miema. Tak samo z ubezpieczeniem trzeba miec a pomocy lekarskiej niema. Do szpitala sa kolejki za to na drugi swiat niema kolejki. I gdzie sprawiedliwosc?

~be (188.137. * .211) 01.09.2012 09:25
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

jak to skąd kieca musi zapełnić budżet

~XXXlecia (212.160. * .70) 31.08.2012 15:03
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Na osiedlu płacę teraz 6,5 zł za osobę za śmieci. To skąd te kosmiczne 15 Zł?

~do "przekręt roku " (188.0. * .21) 31.08.2012 13:55
oceniono 13 razy
-11
Zgłoś

Tak nieudolnie prowokujesz zaślepiony moherowy berecie ,że na takie plewy nikogo nie nabierzesz - no chyba że zmanipulowanego pisuara .

~przekręt roku (80.238. * .126) 31.08.2012 12:57
oceniono 12 razy
6
Zgłoś

to kolejny "głupi 'pomysł PO ta ustawa,to prosta droga do korupcji,która firma wygra przetarg,jak myślicie?

~do poprzedników (83.5. * .157) 30.08.2012 14:36
oceniono 9 razy
7
Zgłoś

Może i będzie więcej śmieci w lesie,ale to my za nie zapłacimy. Właśnie z tych oszczędności,a u Kiecy kieca będzie dalej pusta.Co nie zmienia faktu, że kwota jest co najmniej duża jak nie bardzo duża, a miało byc tak samo.

~be (188.137. * .146) 30.08.2012 13:49
oceniono 9 razy
9
Zgłoś

OK. za śmieci trzeba płacić ale trzeba się też zastnowić obecnie płaci się 5zł od osoby za wywóz śmieci i ta kwota pokrywa wywóz i utylizację tych śmieci i jest jeszcze zysk dla tej firmy przy kwocie 14 zł różnica wynosi 9zł razy około 45tys mieszkańców wychodzi 400tys zysku dla miasta za to że będzie pobierało opłaty od mieszkańców więc wychodzi na to że rocznie będzie 5mln pl dla kiecy na podreperowanie budżetu

~olo123 (87.205. * .199) 30.08.2012 13:02
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

no to będzie dużo więcej ŚMIECI W LESIE!!!!

~książęta wodzisławia (188.137. * .165) 30.08.2012 10:29
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

a kto powiedział że nie będą palić śmieci to zawsze parę stopni na krótkim obiegu co-)

~do poprzedników (83.5. * .157) 30.08.2012 09:32
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Cena jest za duża, ponieważ ludzie teraz płacą po 25zł miesięcznie i generalnie jest porządek ze śmieciami w lasach, a przedsiębiorstwo i tak zarabia na śmieciach, co sama administracja ma kosztowac 35 zł to jest chore!!!!!! Minister jak ogłaszał o ustawie to gwarantował,że cena za wywóz śmieci nie wzrośnie,a sama ustawa ma tylko służyc do ujednolicenia, kontrolowania i segregacji śmieci przy obecnych stawkach. Po za tym jak ceny będą tak duże to ludzie przestaną płacic, bo ich nie będzie stac na to, a ci co będą płacic to za siebie i nie tylko.Biedny właściciel musi zapłacic najpierw leki, a potem śmieci, opłatę nie będzie z czego ściągnąc więc wszyscy będziemy się do niego dokładac, a on wywiezie śmieci za darmola.Super!!!!!

~Takie sobie luźne myśli (37.209. * .231) 30.08.2012 09:19
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Dokończę swoją myśl. Ja mam zastrzeżenia do sposobu podejścia do tematu na zasadzie profilaktycznego ukarania wszystkich na zapas. Idea tego sposobu jest taka:" Każdy może palić śmieci w piecu, lub wywozić je do lasu, więc trzeba WSZYSTKIM dołożyć taki podatek śmieciowy, żeby tym NIEKTÓRYM – którzy faktycznie tak robią – się to nie opłacało". To jest droga na skróty. Należy surowo karać przestępców, a nie obarczać kosztami wszystkich na zasadzie – każdy może być przestępcą. Podobnie było z pomysłem chipowania wszystkich psów – no bo każdy może uciec właścicielowi i zrobić kupkę na Bogumińskiej. Wprowadzenie w takiej formie opłaty śmieciowej ograniczy wolność wyboru i w efekcie zlikwiduje konkurencję na rynku wywozu śmieci. A jak wiadomo – monopol, to jeszcze wyższe ceny…

~do poniżej (188.0. * .21) 30.08.2012 08:17
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

Jakie "po równo"?! Po równo to masz teraz - płacisz od ilości osób w mieszkaniu, co zresztą wydaje się jedną z najbardziej sprawiedliwych form rozliczania się. Natomiast sposoby naliczania opłat zaproponowane w nowej ustawie nie tylko z płaceniem "po równo" nie mają nic wspólnego, ale jeszcze do tego nijak się mają do faktycznej ilości wyprodukowanych odpadów.

Jedna zaletą nowej ustawy, której ewentualnie można się w niej doszukać, jest to, że być może wyeliminuje ona problem wyrzucania odpadów "na dziko".

~do takie sobie luźne myśli (193.150. * .132) 30.08.2012 07:46
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Sam pomysł jest bardzo dobry. Problem stanowi sposób określenia minimalnej ilości śmieci produkowanych przez mieszkańców. Urawniłowka będzie krzywdząca dla osób mieszkających w domach jednorodzinnych ponieważ większość prowadzi segregację i ma kompostowniki. Na blokach śmieci idą do jednego kosza i nikt się nie przejmuje segregacją. Innym problemem jest wypowiedź Pana wszechwładnego dotycząca podniesienia opłat za wywóz śmieci. Zmiana ustawy miała na celu poprawę gospodarki śmieciowej w naszym kraju tz. wzrost współczynnika segregacji (czytaj odzysk surowców wtórnych). Śmieci na całym świecie to duży problem ale też potężna kasa. Nasz głupi narodek znowu da zarobić innym. Jeżeli wzrośnie współczynnik segregowania odpadów (więcej cennych surowców odzyskamy) to cena śmieci zmieszanych wcale nie powinna wzrosnąć chyba, że ktoś pod przykrywką chce dorobić się majątku.

~Takie sobie luźne myśli (77.253. * .171) 29.08.2012 21:04
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

Jeśli ktoś chce się pozbyć śmieci, powinien za to zapłacić. To oczywiste, ale pobieranie od wszystkich opłaty śmieciowej po równo jest kolejnym przykładem "eurokomunistycznego" myślenia. Mimo usilnych prób "eurokołchozu" by ociosać wszystkich na ten sam wzór - póki co jesteśmy różni i produkujemy różne ilości śmieci - czemu mamy płacić tak samo?. Gdyby się bardzo postarać, to można substancje organiczne wywalić do kompostownika, papier na makulaturę albo do pieca, plastik i metal do worków i właściwie mieć pusty kosz. Planowany system na pewno do tego nie zachęci. Obawiam się że jeśli już trzeba będzie płacić tak duże kwoty od osoby, to segregacja zaniknie. A może o to chodzi, by tych śmieci było jak najwięcej, bo jakiś pociotek wygra przetarg ogłoszony przez miasto, i będzie bić kasę? No i dochodzimy do sedna. Miasto wybierze jedną firmę, czyli konkurencja zginie, a jak już się to stanie - będzie monopol.

~Hajer... (188.0. * .21) 29.08.2012 19:34
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Po inkszymu babsko żić ,tako wielko łopata na dole na grubie .

~ciekawy (193.150. * .118) 29.08.2012 19:17

co to fanszpina?

~do ~opłata śmieciowa (188.0. * .21) 29.08.2012 19:15
oceniono 3 razy
-1
Zgłoś

Tobie choćby fanszipą rozum do głowy ciepoł to i tak nic nie zrozumiesz !!!

~opłata śmieciowa (80.238. * .20) 29.08.2012 18:41
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

@podatnik,to Ty najpierw pomyśl,a potem pisz,śmieci tworza ludzie ,Ty także ,nie ma czegoś takiego,że ludzie nie wytwarzają śmieci,opłata smieciowa to najlepsze rozwiązanie i najbardziej sprawiedliwe,płacą wszyscy!!!!!!!!!!!!!! skończą się wysypiska śmieci w lasach,wywożenie śmieci do miasta na osiedlowe śmietniki.

~podatnik. (188.0. * .21) 29.08.2012 18:36
oceniono 12 razy
-10
Zgłoś

@~opłata śmieciowa - proponuję czasem uruchomić mięsień zwany mózgiem i spróbować coś przeczytać ze zrozumieniem . Pytanie było najprostsze z możliwych i zrozumiał by je średnio rozgarnięty przedszkolak nie mówiąc już o uczniu klasy zerowej . Czytasz to co chcesz czytać ,a nie to co zostało napisane -typowa reakcja człowieka z kompleksami . ( co do podatku -śmieć i płać jak to bywa w każdym cywilizowanym zakątku świata ,nic na świecie nie jest za darmo ,chyba że u Kaczora ,bo Kaczor ma i Kaczorowi się samo s...a ).

maw2be 29.08.2012 14:23
oceniono 9 razy
-3
Zgłoś

mieszkam w uk. tu obowiazuje podatek kastralny, z niego jest utrzymywane nie tylko lokalna gmina ale rowniez wojewodztwo, policja, straz. wywoz smieci mam co dwa tygodnie. na zmiane: kosz z odpadami nie rozkladajacymi sie, raz kosz z odpadami organicznymi oraz skrzynki z gazetami, puszkami, szklem. nie narzekam bo tak jest wygodnie. ale jak ludzie nie maja kultury to beda narzekac. a te 64zl za miesiac to az taki nie jest duzy wydatek wbrew wszystkiemu. ale lepiej przeciez zasmiecac lasy i organizowac dzikie wysypiska. wstyd

~opłata śmieciowa (80.238. * .20) 29.08.2012 12:41
oceniono 9 razy
5
Zgłoś

@podatnik,śmieci tworzą ludzie i nie ma czegos takiego,że człowiek nie tworzy śmieci,jeżeli tak uważasz to śmieci spalasz i wypuszczasz w powietrze substancje szkodliwe,trujące ,a to podlega karze,bądź człowiekiem i tylko tyle,a może jesteś jednym z tych co to wywożą własne śmieci na osiedla i do lasu!!!!!!!!!!!

~kapartwanga (89.72. * .169) 29.08.2012 12:06
oceniono 11 razy
1
Zgłoś

Zamknąć dziuby i płacić a jak się nie podoba to do Bangladeszu, tam dzieci można mieć od cholery a śmieci rzuca się pod nogi i jest gut.

~mieszkaniecwodzia (195.72. * .222) 29.08.2012 11:30
oceniono 9 razy
3
Zgłoś

U mnie jest tak: 2 osoby dorosłe + 2 dzieci w domu jednorodzinnym. Posiadam kosz 110l, kompostownik, worki na odpady segregowane. Miesięcznie 1 pełny kosz śmieci, po 1 worku szkła i tworzyw sztucznych, pół worka papieru. Wielkogabarytowe i elektroniczne oddaję podczas zbiórki rocznej.Makulatura zbierana osobno na zbiórkę w szkole. Koszt m-czny ok 25 złotych. Wszystko zgodnie z prawem. Od 2013 roku mam płacić około 60zł? Za co?

~do podatnika (80.238. * .158) 29.08.2012 11:18
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

A powiedz kto nie produkuje śmieci ,chyba ten co nie żyje:)

~BRAWO BRAWO...brawisimo (80.238. * .158) 29.08.2012 11:14
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

BRAWO ARWAGON czy jak Ci tam masz racje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

~podatnik ... (188.0. * .21) 29.08.2012 10:53
oceniono 9 razy
-5
Zgłoś

Nie zawsze trzeba płacić za wywożenie śmieci
Jeżeli właściciel domu nie wytwarza odpadów, nie można zmuszać go do zawarcia umowy o wywóz śmieci. Opłaty powinny być pobierane tylko za okres, kiedy śmieci rzeczywiście są wywożone. Osoby, które oświadczą niezgodnie z prawdą, że nie wytwarzają odpadów, podlegają odpowiedzialności karnej. Teraz sobie zadaj pytanie moherze jeden z drugim czy wytwarzasz śmieci czy nie i kto miałby za ciebie płacić ich wywóz .

~szok (31.63. * .139) 29.08.2012 10:30
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Brawo dla dodatkowych urzędników.Będą ściągać opłaty?Przed ściągnięciem opłaty niech zważą moje śmieci i wtedy zapłacę za swoje śmieci a nie urzędnika

~publikuj (188.0. * .65) 29.08.2012 10:22
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Kupując towar w opakowaniu płacisz za opakowanie> cena jest wliczona , to jak to się ma do ceny wywozu śmieci kto to ma płacić znowu ja od dziś kupuję towar na talerz nie będę płacił za śmieci producenta A teraz bloki i domy prywatne > z pozamiatanymi podwórkami - odpady z pieców szczególnie w zimie to jak znowu będą równi i równiejsi ,i zgadzam się z komentarzem -sor.

~anty PO (77.255. * .152) 29.08.2012 10:00
oceniono 13 razy
5
Zgłoś

Rezim Tuskowy trwa w najlepsze. Wyzysk ekonomiczny obywateli , a cel jeden likwidacja Panstwa Polskiego. Przypominam lemingom, ze za chwile nastąpia planowane dalsze podwyzki , wzrost cen prądu o okolo 40-60% plus podatek katastralny okolo 4 000 zl rocznie za mały domek. Mozecie tez liczyc na dalszy wzrost bezrobocia i wiekszy upadek krajowych firm.

~Podpisz się... (145.237. * .25) 29.08.2012 09:56
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

tak, każdy za swoje śmieci - w jednym domu mieszka 2 ludzi i palą najgorszym opałem, codziennie wiadro popiołu, w drugim małżeństwo z 3 dzieci i babcią, dom opalają gazem.
Pytanie - kto zapłaci więcej za śmieci i czemu za wywóz popiołu nie zapłaci ten kto go "produkuje" ?

~syr (188.137. * .55) 29.08.2012 09:53
oceniono 8 razy
-6
Zgłoś

a co na Niemcy obchodzą jak chcesz to se sam tam oddawaj

~sor (91.207. * .156) 29.08.2012 09:27
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

powinno być tak jak w Niemczech -kaucja za butelkę plastykową i kaucja za puszkę piwa lub coli . Tam gdzie kupisz oddajesz,każdy by miał mniej śmieci.