Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Zaprotestuj przeciwko wiązaniu psów na łańcuchach

23 września po raz drugi w Raciborzu odbędzie się akcja Zerwijmy Łańcuchy. Weź w niej udział, przywiąż się sam i zaprotestuj przeciwko okrucieństwu!

W tym roku akcja przeprowadzona zostanie pod hasłem "Bądź bratem-nie katem!"

- Chcemy zacząć przygotowania trochę szybciej, ma być głośno, dłużej i w większym gronie. Dlatego serdecznie zapraszamy każdego kto chce się włączyć w przygotowania akcji i zostać wolontariuszem o kontakt z koordynatorem akcji w Raciborzu Alicją Lechowicz pod numerem telefonu 789184931 lub mailowo: alicja_0302@wp.pl . Jako wolontariusz możesz się także zgłosić poprzez stronę internetową www.zerwijmylancuchy.pl - informują organizatorzy.

„Zerwijmy łańcuchy” to protest czytelników miesięcznika „Mój Pies” przeciwko wiązaniu psów na stałe na łańcuchach.

W XXI wieku znamy już humanitarne sposoby bezpiecznego dla otoczenia trzymania zwierząt. Dlatego w centrach największych polskich miast ustawiane są budy, do których każdy, kto tylko zechce, może się na kilka minut przywiązać - by zobaczyć, jak wygląda świat z perspektywy psa łańcuchowego, jak wycieńczające, koszmarnie nudne i bezsensowne jest życie na 2 metrach kwadratowych. Większość osób biorących udział w akcji jest zaskoczona ciężarem takiego łańcucha - to po prostu trzeba poczuć na własnej szyi.

W akcję „Zerwijmy łańcuchy” włączają się znane postaci ze świata kultury i rozrywki - oni również przywiązują się do bud. Media obszernie relacjonują te happeningi. - To ważne, bo chcemy, by wzrastała świadomość, że pies powinien być przywiązany do człowieka, a nie do budy - mówią organizatorzy.

28 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~do poniżej (188.137. * .3) 17.08.2012 16:00

wnosi bardzo dużo do dyskusji ponieważ są to podstawowe informacje pozyskiwane na poziomie szkoły podstawowej. Wystarczyło przeczytać artykuł, kliknąc link i natychmiast zadzwonić. Jednak ela 30 coś przeczytała ale czy zrozumiała? No ale jak zobaczy paru celebrytów z łańcuchem na szyi uśmiechających się do zdjęcia, na pewno zrozumie! Na pewno to że celbryci są "cool", a jak znowu zobaczy maltretowanego psa, napisze w internecie, że nie wie co zrobić.

~gość34 (83.7. * .90) 17.08.2012 15:05
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

do poniżej - jak ktoś nie miał takiej sytuacji z psami to skąd ma znać tel do opieki , policja i straż wiadomo- każdy zna ale o telefonie do opieki nad zwierzętami pierwsze słyszę i pytam się czemu ma służyć obrażanie ludzi niskim IQ? Czy coś wnosi do dyskusji? Nic

~do pniżej (188.137. * .3) 17.08.2012 13:38
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

Jaki trzeba mieć poziom IQ żeby nie wiedzeć o telefonie do Towwrzystwa Opieki Nad Zwierzętami, straż miejską lub policję?

~Alicja L. (93.105. * .146) 17.08.2012 13:37
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Przyjrzyj sie czy pies ma miskę z wodą, jedzeniem, porządną budę, a nie jakąś metalową konstrukcję, w której się parzy lub marznie w zależności od pogody...łańcuch nie krótszy niż 3 metry, czy nie wygląda na chorego, brudnego, zaniedbanego... czy ma wokół siebie porządek (a nie stoi we własnych odchodach). Jeżeli coś jest nie tak możesz to zgłosić na kilka sposobów. Towarzystwo opieki nad zwierzętami : www.toz.pl tel. 228257535 lub straż miejską 986 oraz policja 997. Możesz być pewna, że Cie nie oleją i zajmą się sprawą. Pozdrawiam

~ela30 (83.7. * .90) 17.08.2012 13:01
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

mój sąsiad niedawno przywiązał dwa psiaki na działce - nie mogę patrzeć jak ujadają no i co mam zrobić?? jak wejdę to te psy mnie zjedzą a z sąsiadem nie da się rozmawiać- nic nie da się zrobić więc popieram ta akcje :D

~Alicja L. (93.105. * .146) 17.08.2012 12:25

Oczywiście, już wkrótce pojawi się więcej informacji na temat akcji, póki co to wzmianka, że akcja się odbędzie i prośba do chętnych wolontariuszy żeby się zgłaszali. Celebryci mają pewne zadanie w tej akcji, mają przyciągać innych, żeby przyszli, zapytali, wzięli ulotkę i ją przeczytali, część ją wyrzuci do śmieci, a część schowa do kieszeni i w przyszłości widząc psa uwiązanego, brudnego, bez wody i jedzenia wyciągnie ją i zadzwoni pod jeden z numerów. Jeżeli chodzi o hasło, ono też musi przyciągać. Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego dnia:)

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 17.08.2012 11:23
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Szanowna Pani Alicjo. Czyli mam rozumieć, że chodzi o walkę z podłym traktowaniem "braci mniejszych" co ma odzwierciedlenie w odpowiednich przepisach i kodeksie karnym. Zgadzam się z takim kierunkiem, należy każdy przypadek krzywdzenia zwierząt tępić osobiście i zgłaszać organom ścigania. Jednak samo hasło i ogólniki powodują absurdalne spojrzenie osób nie rozumiejących czego dotyczy akcja. Może najpierw więcej edukacji a mniej wizualizacji. Wizualizacji skrajnych barbarzyńców które przekładją się na wszystkich posiadających "psa przy budzie". Ułamek procenta podłych ludzi ma rzutować na to, jak postrzegani są właściciele psów łańcuchowych? Tak samo nie zgzdzam się ze stereotypem że każdy obrońca zwierząt to "ekoterrorysta", "homuś","lesba" czy " pederasta". Głosząc jakieś hasła, zawsze powinno się zachować trchę zdrowego rozsądku. PS. Patrząc na zdjęcia celebrytów przypinających się łańcuchami widzę uśmieszki nie mające przełożenia na tragiczną sytuację niektórych psów.

~fronter (193.150. * .118) 17.08.2012 10:19
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

A kto się lituje nad mężczyznami którzy też wiekszość swojego zycia są na łańcuchu zwanym "małżeństwo" ?!? nikt sie tym nie interesuje,a mamy o wiele bardziej przechlapane niz te pieski bo z oprawca musimy spać w jednym łóżku!!!! i pies żyje góra do 17 lat a my czasem po 40 a nawet więcej musimy sie męczyć,a czasem łańcuch nie sięga nawet do baru!!!! może z tym zrobimy porządek.

~Alicja L. (93.105. * .146) 17.08.2012 10:03
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Witam serdecznie wszystkich :) i tych pozytywnie nastawionych i tych negatywnie:) Cała akcja zerwijmy łańcuchy to protest, to przypięcie się do budy ma symbolizować solidarność z tymi biedakami, które na uwięzi spędzają całe swoje życie. Poza tym wolontariusze będą rozdawać ulotki z informacją jak zareagować kiedy widzą psiaka na łańcuchu, bez dostępu do świeżej wody, widocznie zaniedbanego. Jak ktoś dobrze ujął wcześniej, takim psom często łańcuch/sznur powoduje ogromne rany, nie trzeba być specjalistą żeby zobaczyć, że zwierzak nie ma zapewnionych odpowiednich warunków. Niestety prawdą jest, że samą akcją nie wyeliminujemy tych katów, ale może ktoś kto zauważy problem zdecyduje się poinformować należyte organy? Trzymanie psa na łańcuchu nie zachowując pewnych zasad jest przestępstwem. Cały plan akcji będzie już wkrótce dostępny, serdecznie zapraszam każdego do przyłączenia się do akcji. Ps. co do płotów, rybek akwariowych czy plakatów... zaprotestujcie, udajcie się do władz miasta...cokolwiek, samo siedzenie i pisanie o tym w komentarzach pod akcją dla zwierząt niestety nie pomoże. Pozdrawiam

~fifirifi (78.31. * .34) 17.08.2012 09:39
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Burek łańcuchowy ma racje.. ta akcja nic nie zmienia.. jest popularna w Polsce bo celebryci przypinają sie do budy i jest co pokazać w TV. Niestety przypięcie się do budy na 15 minut nie zmieni postępowania ludzi, którzy całe życie trzymają psy na łańcuchach. Nie pochwalam tego ale również nie pochwalam trzymania psów w 40 metrowych mieszkaniach w blokach. Oburzają się tu niektórzy, pójdą się przypiąć do budy, a sami w swych klitkach trzymają psy, które świeże powietrze czują przez godzinę dziennie.. Wielcy obrońcy..

~Podpisz się... (84.107. * .146) 17.08.2012 09:34
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ja mam tez psa ale nigdy nie bedzie uwiazany do budy nie wyobrazam sobie przyjaciela rodziny na lancuchu

kocia mama 17.08.2012 09:10
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Myślę, że tu nie chodzi o prosty podział na "miastowych" i "wsiowych". Kanalie znęcające się nad zwierzętami są wszędzie. Sama jestem "miastowa" nie mam psa i wkurzają mnie kupy na trawnikach, ale nigdy nie wyrzuciłam zwierzaka ani nie przywiązałabym go do budy. Wyobraź sobie CAŁE ŻYCIE na łańcuchu!!! Pies to naprawdę myśląca i czująca istota. Co do skuteczności takich akcji, to większość pozytywnych zmian dotyczących np. ochrony środowiska wzięła się stąd, że na początku była grupa nawiedzonych "zielonych" hałasujących z transparentami, wyśmiewanych przez konserwatywne środowiska, która w końcu na tyle urosła w siłę, że politycy musieli się z nią liczyć. Dziś ustawodawstwo proekologiczne w Europie to oczywistość i ma swój realny wymiar: pamiętam jak śmierdziała Odra w latach 80-tych a dziś pływam po niej kajakiem. To samo dotyczy praw zwierząt, myślisz, że hodowcy drobiu sami z dobrego serca pozmieniali klatki na większe? Przewoźnicy zwierząt sami poprawili warunki i zasady przewozu? Nie. Kiedyś właśnie zaczęło się od takich nawiedzonych krzykaczy, którym się chciało o coś zawalczyć (mimo, że inni pukali się w głowę) i wymusili te zmiany. No chyba, że komuś to wisi...

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 17.08.2012 08:43
oceniono 1 raz
-1
Zgłoś

Niezgodne z prawem. Według Ustawy o Ochronie Zwierząt „trzymanie zwierząt na uwięzi, która powoduje u nich uszkodzenie ciała lub cierpienie oraz nie zapewnia możliwości niezbędnego ruchu" jest znęcaniem się – a znęcanie się jest karalne. Pies nigdy niespuszczany z łańcucha nie ma „możliwości niezbędnego ruchu”. - taki sobie zapis ze strony "www.zerwijmylancuchy.pl". Protstujcie i piętnujcie tych którzy powodują: "...u nich uszkodzenie ciała lub cierpienie oraz nie zapewnia możliwości niezbędnego ruchu". Nie wrzucajcie wszystkiego do jednego wora.

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 17.08.2012 08:35
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

chciałbym, żeby światli ludzie z miasta, zanim zaczną pouczać ciemnogród ze wsi, pokazali determinację w walce z zasranymi chodnikami i trawnikami, oszczanymi klatkami schodowymi i windami. Ciemnogród ze wsi sam sprząta po swoich psach niezależnie czy są na łańcuchu czy też w klatkach lub biegające luzem. Posprzątajcie po sobie zanim kogoś będziecie pouczać. Poza tym zadam ponownie pytanie: co ma wynikać z tego protestu oprócz informacji medialnej? Likwidacja bud z łańcuchami? Milion psów uwolnionych na terenie kraju? Tysiące wyrzuconych psów w trakcie wakacji przez miastowych na wsiach, gdy w końcu ktoś takiego psa zapnie na łańcuch i da jeść pić i opiekę, ponownie wyrzucić? Protestując przeciwko czemuś należy także przedstawić pomysł na rozwiązanie problemu.

~nanana (91.200. * .36) 17.08.2012 01:06
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

i ludzie zachęcam do tego, żebyście kreowali swoja codzienną rzeczywistość- więcej ekologii w codziennym życiu- zwracajcie uwagę, czy Wasze kosmetyki nie są testowane na zwierzętach, bo testy to zupełnie niepotrzebne cierpienie, zwracajcie uwagę na to jakiego pochodzenia sa Wasze kosmetyki, jest w tej chwili na rynku dosc wiele dostępnych kosmetyków vege, gdzie nie używa się produktów pochodzenia zwierzęcego! jedzcie wiecej warzyw i owocow- będziecie lżejsi (również na duchu!), zdrowsi i szczęśliwsi!!!!!!!!! i pozwolicie dłużej cieszyć się życiem innym mieszkańcom planety :)

~nanana (91.200. * .36) 17.08.2012 01:00
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Akcja popularna od wielu lat, fajnie ze u nas zaczyna sie cos w tym kierunku dziać! Popieram i podpisuję się pod akcją czterema swoimi łapami :) Pies to przyjaciel, a nie przedmiot, to żywa istota. Dopóki nie dotrze to do ludzkiej świadomości, dopóty będzie istniała przemoc i bezmyślność a także bierność w obliczu krzywdy na zwierzakach. Szanujmy i kochajmy naszych Braci Mniejszych. Nie wiążcie psów przy budach na łańcuchach, bo to niemodne i głupie! Zwierzaki cierpią. często ludzie zaniedbują psy do tego stopnia, że sznur na którym są uwiązane wżyna się zwierzętom w szyje i mocno je rani, taki ciemnogród nadal panuje w wielu polskich wsiach a także na peryferiach miast. Nie bądźmy bierni!

~kochajaca psy (31.63. * .145) 16.08.2012 23:22
oceniono 8 razy
8
Zgłoś

popieram akcje,nigdy w zyciu nie przywiązałabym mojego pieska na łańcuch,to po prostu okrutne.

~Thefuck (93.105. * .4) 16.08.2012 23:21
oceniono 5 razy
-3
Zgłoś

Co za prymitywy i prostaki tu wchodzą komentowač aż żal sie.patrzy że zwierzęta są wrażliesze od ludzi , tylko że nir mogą zrobić tyle co mogą ludzie którzy są tak obojętni i znieczuleni na wszystko, h...wam w d....

~oburzona (88.156. * .108) 16.08.2012 16:42
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Dyskusja jak nie wiem co... jakby przeszkadzało Wam, że ktoś inny chce zawalczyć w imię tych, którzy sami się obronić nie mogą. Nie chcesz? Nie przychodź, co Ci tak bardzo przeszkadza w tym, że inni mają serce żeby pomóc? Ah...no tak jesteśmy w Polsce i w Raciborzu w mieście najważniejszych i najmądrzejszych... zajmij się swoim życiem albo rusz się z przed kompa i sam coś zrób, a nie tylko narzekasz... Żyjemy w wolnym kraju, nikt nie może mi zabronić tam pójść i zaprotestować, tak jak Tobie siedzieć w domu i komentować... ale zastanów się w jaki sposób podchodzisz do tematu. Pozdrawiam i kończę ten cyrk, bo szkoda nerwów, Wy i tak nie zmądrzejecie, a ja w tym czasie mogę przytulić swojego psiaka.

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 16.08.2012 16:41
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

BO NIENAWIDZĘ PŁOTÓW !

~oburzona (88.156. * .108) 16.08.2012 16:38
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Proste... Dla psa, łańcuch to męczarnia, bardzo się cieszę, że chociaż w taki sposób dbasz o swojego psa. Co do budy też nie mam nic przeciwko (jeżeli jest dobrze wykonana), ale w dalszej części łańcuch, jak już masz podwórko to po co Ci łańcuch?

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 16.08.2012 16:38
oceniono 6 razy
-4
Zgłoś

zapomniałem o rybkach! Wszystkie rybki uwolnić z akwariów!

~oburzona (88.156. * .108) 16.08.2012 16:33
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Ludzie mają swój rozum, maja język i mogą iśc do urzędu poprosić o zasiłek czy cokolwiek, mieszkanie... psy nie potrafią nawet same poprosić o miskę wody... Problem polega na tym, że co krok widać akcje zbierania pieniędzy na biednych lub inne, które mają na celu pomóc ludziom... To, że raz na jakiś czas ktoś chce pomóc zwierzakom to nic złego. Patrząc na Twoje komentarze pokazujesz jakim jesteś bezmyślnym człowiekiem, podpisz się imieniem i nazwiskiem jak jesteś taki pewny swego, ale nie...bo jest Ci wstyd... wstyd za to, że jesteś nieczułym i bezmyślnym "człowiekiem". Pies na łańcuchu to nie podstawa... to okrucieństwo wobec żywych stworzeń... Właśnie przez taką postawę jaką Ty przyjąłeś giną niczemu winne zwierzęta... U mnie w domu od dziecka są psy, jestem dorosła i też mam psy, życie bym za nie oddała bo wiem jaki to skarb. 'Pokaż mi jak traktujesz zwierzęta, a powiem Ci jakim jesteś człowiekiem'... Ty? Ty nie jesteś człowiekiem.

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 16.08.2012 16:30
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

DO OBURZONEJ: a co wspólnago ma ze sobą buda i łańcuch do niedbalstwa typu:brak wody, jedzenia, nasłonecznienia i mrozu? Mam psa który jest na łańcuchu, wiele godzin dziennie jest spuszczony ( w przeciwności do domowych które nikiedy 23,5h na dobę są zamknięte w domach), daszek ocieniający, ocieplona buda. Zawsze pełna miska karmy i wody. Szczepienia nie tylko obowiązkowe ale także ochronne. Może akcje należy skierować przeciwko tym którzy o zwierzęta nie dbają. A w końcu jaki ma być efekt końcowy akcji? Całkowity zakaz trzymania psów przy budzie i na łańcuchu? A może trzymanie w klatkach gdzie psy stają się agresywne? Bo są odizolowane? BZDETY! Ciekawe dlaczego nie ma akcji przeciwko hodowcom ptaszków więzionych w klatkach, uwolnić z terrariów wszystkie gady i płazy! Uwolnić zwierzęta hodowlane! Pierdoły.

~Czesc to ja (193.150. * .118) 16.08.2012 16:08
oceniono 7 razy
-1
Zgłoś

Litujecie sie na d psami a nad ludzmi nie czysta pl rasa!! moze bezdomnymi sie zainteresujemy a nie jak chomiki zasrane to psy zapchlone!! żałosne pies na łańcuchu do podstawa tak było zawsze i tak będzie !

~oburzona (93.105. * .146) 16.08.2012 15:56
oceniono 10 razy
6
Zgłoś

czytając komentarze nie wierzę własnym oczom, co za znieczulica! Pies to nie reklama na murku, Pies to ŻYWA ISTOTA! Każdy człowiek, który decyduję się na zwierzę, bierze za niego ODPOWIEDZIALNOŚĆ! Drogi BURKU ŁANCUCHOWY i CZEŚĆ TO JA ... życzę Wam abyście zostali przypięci do łańcucha w upale, w zimie najlepiej przez kilka lat (o ile przeżyjecie)
bez dostepu do jedzenia, świeżej wody i jakiegokolwiek uczucia... Ale niestety to się nie stanie bo JESTEŚCIE LUDŹMI... bez uczuć, bez współczucia, bez wrażliwości ale niestety nazwani ludźmi. A to, że pies Cie nigdy nie opuści, nie zostawi, pocieszy i przytuli a przede wszystkim świata poza toba nie widzi to nie ważne...bo to tylko pies. Gdybym miała wybór pies czy człowiek zawsze wybiore psa, bo wiem, że wśród nich nie ma takich szumowin jak Wy. Pozdrawiam

~burek łańcuchowy (188.137. * .3) 16.08.2012 15:39
oceniono 7 razy
-3
Zgłoś

proponuję także akcję przeciwko smyczom! Wszystkie psy spuścić z łańcuchów i smyczy! WOLNOŚĆ DLA PSÓW ! Podatki psy pójdą same zapłacić za siebie, same zgłoszą się na szczepienia, sme wprowadzą sobie opłaty za sr...nie i olewanie drzewek i murów. Jak wolność to na całego!

~Czesc to ja (193.150. * .118) 16.08.2012 15:30
oceniono 11 razy
1
Zgłoś

a moze by tak zaprotestować na obrzydliwe reklamy każdego rodzaju które tylko szpeca nasze miasta ?? za 5 lat to i na dupach bedziemy je mieć wszedzie tylko reklamy reklamy na każdym drzewie,żywopłocie w każdym zielonym miejscu to nie ale pies na łańcuchu zawadza!!