Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Żory występują z jastrzębskiego MZK. "Już nam się to po prostu nie opłaca"

Po Wodzisławiu Śl. i Rybniku, kolejne większe miasto występuje ze struktur jastrzębskiego MZK. Tym razem są to Żory. - Nasz interes bycia w związku wyczerpał się i to już się nam po prostu nie opłaca - słyszymy od tamtejszych włodarzy.

Żory występują z jastrzębskiego MZK. "Już nam się to po prostu nie opłaca"
Jak tłumaczą żorscy włodarza, wyjście z MZK ma na celu uzyskanie większej samodzielności w zarządzaniu komunikacją miejską oraz ma dać możliwość pozyskania funduszy na inwestycje infrastrukturalne i zakup taboru.

Miasto Żory podjęło kroki w kierunku pełnej autonomii w organizacji transportu publicznego na swoim terenie. W efekcie występuje z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. Jak tłumaczą żorscy włodarza, decyzja ta ma na celu uzyskanie większej samodzielności w zarządzaniu komunikacją miejską oraz ma dać możliwość pozyskania funduszy na inwestycje infrastrukturalne i zakup taboru.

Żorom nie opłaca się już być w MZK

Jak relacjonuje prezydent Żor Waldemar Socha, w końcówce 2023 r. wydarzyło się coś, czego miasto już od jakiegoś czasu się obawiało, a co było bezpośrednim pretekstem do tego, aby z MZK wyjść. - Zgromadzenie ogólne MZK podjęło decyzję co do sposobu finansowania związku. Zmieniło te zasady w sposób ewidentnie niekorzystnie dla kilku gmin, m.in. dla Pawłowic, Żor i częściowo dla Suszca. W efekcie mielibyśmy w dużo większym stopniu finansować te kilometry, za które nie płacą gminy, po których autobusy jeżdżą, ale nie są członkami i nie chcą partycypować w kosztach. Są to Rybnik i Wodzisław Śl. - mówi. Socha dodaje, że spowodowało to, że miasto miałoby płacić o wiele więcej, a gminy powiatu wodzisławskiego mniej niż przed rokiem. - W naszym przypadku była to kwota wynosząca około 1,3 mln zł - informuje. - Nasz interes bycia w związku wyczerpał się i to już się nam po prostu nie opłaca - podkreśla prezydent Żor.

Wystąpienie z końcem 2024 r.

Uchwałę w sprawie wystąpienia z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju żorscy radni już podjęli na jednej z ostatnich sesji. Jak czytamy w uzasadnieniu dokumentu, "Żory planują przejąć całość obowiązków związanych z funkcjonowaniem Bezpłatnej Komunikacji Miejskiej na terenie Gminy, wraz z organizacją i utrzymaniem transportu zbiorowego". Dalej zwrócono uwagę, że dzięki temu miasto będzie mogło stać się w pełni organizatorem transportu publicznego, co da z kolei potencjał do ubiegania się o fundusze na inwestycje infrastrukturalne oraz zakup taboru. Wystąpienie Żor ze struktur MZK ma nastąpić z zachowaniem 6-miesięcznego okresu wypowiedzenia, kończącego się z 31 grudnia 2024 r.

Utrudnienia dla podróżujących?

Jakie konsekwencję wystąpienia Żor ze struktur MZK będzie miało dla mieszkańców? Naczelnik Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta Żory Adrian Lubszczyk zauważa, że wystąpienie z MZK będzie wiązało się z oszczędnościami dla miasta, natomiast mieszkańcy nie powinni odczuć tej zmiany. - Po wystąpieniu z MZK nadal będą funkcjonowały te same linie autobusowe, które funkcjonują obecnie, a mieszkańcy Żor nadal będą mogli z nich korzystać - przekazuje nam. Rzecznik prasowy jastrzębskiego MZK Rafał Jabłoński komentuje z kolei, że jeżeli miasto Żory podtrzyma swoją decyzję, to faktyczne wystąpienie z MZK nastąpi wraz z początkiem 2025 r. - Z pewnością współpraca z Żorami będzie kontynuowana w przyszłości w zakresie komunikacji wykraczającej poza granice tego miasta na podstawie odrębnych porozumień - zapowiada.

Bezpłatna Komunikacja Miejska

Przypomnijmy, że na terenie Żor od 1 maja 2014 r. działa Bezpłatna Komunikacja Miejska (BKM). Statystyki pokazują, że w 2022 r. autobusy przejechały łącznie 705 218,1 wozokilometrów, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Na terenie Żor wykonano o ponad 15 tys. km więcej niż rok wcześniej. W tym roku Żory planują wydatki związane z transportem lokalnym na poziomie 11 mln zł. W 2023 r. była to kwota wynosząca 10 mln zł.

Ludzie

Waldemar Socha

Prezydent Żor

13 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~wolny_głos (46.134. * .174) 16.02.2024 16:24

Kto tu wypisuje te pierdoły, czy MZK zatrudnia płatnych trolli? BKM w Żorach startowała z liniami po kilka-kilkanaście kursów na dobę, a dziś można sobie sprawdzić, na każdej linii jest ich po 30 - 40. To się nazywa rozwój. Za to na liniach MZK wszędzie kursów coraz mniej, trasy coraz głupsze, tylko pieniędzy od gmin coraz więcej doją. Doją tych słabszych, bo silniejszym to płacą haracze: podobno dają co roku cwanemu Rybnikowi 5 mln, za to że swoimi autobusami podbiera im klientów na ich terenie :D

~BeznadziejnaKomunikacjaMiejska (188.137. * .64) 08.02.2024 17:21

Jak to? Przecież MZK to jeszcze była jakaś ostatnia oznaka normalności w Żorach! Przynajmniej były zadbane czerwono-białe, normalnych gabarytów autobusy. BKM to poziom poniżej zera - wyeksploatowane kapenki i sprowadzone skądś używane białoruskie mazy. BKMy jeżdżą symbolicznie, wiaty przystankowe byle jakie, centrum przesiadkowe opanowane przez meneli... I jeszcze MZK zabiorą. Dlaczego inne miasta mają pieniądze na wszystko, a Żory nie mają prawie na nic. Na co się popatrzy - wszystko źle funkcjonuje.

~Pochodnia (46.134. * .84) 08.02.2024 12:29

W Żorach wszystko pomału upada. Centrum, straż miejska, komunikacja miejska. Gdyby nie urzędu miejskiego to Muzeum Ognia i Twinpigs też już dawno by upadły. Dla Sochy ważniejszy jest lunapark.niz MZK. Żory są bardzo źle zarządzane. Konsekwencje ponoszą mieszkańcy.

~Ja11 (31.0. * .132) 08.02.2024 12:25

W sumie nie ma się czemu dziwić, MZK przestało pełnić swoje funkcję, Płacić za Rybnik i Wodzisław nikt nie chcę.

~luxverit (91.224. * .43) 08.02.2024 10:32

Poczytajcie uwaznie.
Żory wyszły z MZK, bo nie chcą płacić za wozokilometry za Rybnik i Wodzisław, po ktorych jeżdżą autobusy MZK, a gminy te nie chcą partycypować w kosztach.
Proste jak drut.
Następnym krokiem będzie likwidacja przez MZK lini do Wodzisławia i Rybnika, jak te miasta nie zaczną dopłacać do tych lini.

~Szubraw (46.204. * .184) 08.02.2024 09:06

Wychodzi teraz to, ze Żory są najbardziej zadłuzonym miastem na Śląsku.
Już teraz komunikacja miejska jest na najniższym poziomie, a po wyjściu z MZK to już będzie katastrofa.

~Filomek (46.204. * .87) 08.02.2024 00:16

Czyli można powiedzieć, ze żorzanie będą woźeni autobusami jak Bangladeszu?
MZK ma jednak nowoczesny tabor.

~Pwkdudwisu (5.173. * .137) 07.02.2024 18:45

Boże wszystko tylko nie to, jedyne za czym bym był to likwidacja tej śmierdzącej BKM. Najgorsza decyzja radnych od dawna

~Pie (37.30. * .91) 07.02.2024 16:56

Bardzo proszę o zwolnienie ludzi z Żor! Interes ich zatrudniania się wyczerpał i to już się nie opłaca..

~Kordian (5.184. * .232) 07.02.2024 16:40

Czy to oznacza koniec sensu istnienia MZK?

~RudyPies (89.64. * .19) 07.02.2024 15:24

No i co na to Anna H. z PO?

~bonifacio (89.64. * .191) 07.02.2024 12:44

Temu analfabecie sie cos nie porąbało...od 1.04.2024r....a jest dopiero 7.02.2024r...widac w żorach analfabetyzm !!!

~BiedaŻorska (188.137. * .64) 07.02.2024 11:36

To straszna wiadomość dla żorzan. Bo MZK poza linią 52 to ostatnie ostoje normalnej komunikacji w której pasażer jest wożony w komfortowych warunkach. BKM od samego początku kojarzy się ze zbyt małym taborem, biedą rozkładową i odwoływaniem kursów.