środa, 26 czerwca 2019

imieniny: Jana, Pawła, Miromira

RSS

Poznaj lecznicze właściwości żurawiny!

07.03.2017 16:14 | 0 komentarzy | (s)

Żurawina to wieloletnia zimozielona krzewinka lubiąca kwaśne i wilgotne gleby, występuje naturalnie w Polsce, jednak do hodowli wybrano inny gatunek – pochodzący z Ameryki Północnej. Jej owoc nie cieszy się zbytnią popularnością, prawdopodobnie przez specyficzny, kwaśny smak. Jednak warto jej się przyjrzeć, ponieważ ten niepozorny czerwony mały owoc potrafi zwalczyć wiele dolegliwości i utrzymać nasze ciało w dobrej kondycji.

Poznaj lecznicze właściwości żurawiny!
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Składniki odżywcze zawarte w żurawinie

Żurawina jest popularna pod wieloma postaciami, oraz jako składnik suplementów i witaminowych soków. Nie bez powodu jest też określana jako najzdrowszy owoc świata, zawiera bowiem wyjątkowo dużo witamin jak na czerwone maleństwo.

Owoc żurawiny to bogate źródło witaminy C oraz E, ponadto zawiera w sobie duże ilości błonnika. Witamina C jest naturalnym przeciwutleniaczem, broni organizm przed niszczącym wpływem wolnych rodników i przed zakażeniami. Zaś błonnik może obniżyć ryzyko choroby wieńcowej, zawału, nadciśnienia, cukrzycy i otyłości, ma zbawienny wpływ na trawienie co pomaga w utracie wagi.

Witamina E to tak zwana "witamina młodości", jest niezbędna by opóźnić procesy starzenia organizmu, jest także potrzebna do zachowania płodności oraz utrzymania w zdrowiu układu krwionośnego.

Przed czym ochroni żurawina

  • Infekcje układu moczowego – żurawina posiada właściwości bakteriobójcze, oraz sprzyja wydalaniu bakterii wraz z moczem przez zapobieganie osadzaniu się ich na ściankach dróg moczowych. Owoc przyniesie również ulgę osobom mającym problem z niewypróżnianiem pęcherza do końca, ponieważ jest moczopędny.
  • Choroby serca i układu krwionośnego – żurawina zmniejsza ryzyko zawału, blokuje utlenianie się cholesterolu, co zapobiega osadzaniu się go na ściankach naczyń i ochrania przed zakrzepami. Ponadto żurawina rozszerza naczynia krwionośne zmniejszając ciśnienie krwi, dlatego osoby mające problem z serem powinny zwiększyć ilość spożywanej żurawiny.
  • Choroby dziąseł – duża zawartość witaminy C oraz właściwości antybakteryjne zadbają o stan Twoich dziąseł i całej jamy ustnej. Po dodaniu żurawiny do codziennej diety problemy z śluzówką znikną lub znacząco się zmniejszą. Również wrzody żołądka będą mniej dokuczać.
  • Kamienie nerkowe – żurawina zakwasza nasz mocz, co sprawia, że zyskuje właściwości antybakteryjne oraz zapobiega powstawaniu kamieni z jonów wapnia i fosforu.
  • Nowotwory – duża ilość antyoksydantów w żurawinie zapobiega starzeniu się komórek i niszczeniu ich przez wolne rodniki, ma to znaczenie gdy ryzyko zachorowania na nowotwór jest zwiększone.
  • Opryszczka – duża zawartość witaminy C i działanie antybakteryjne mogą utrudnić wirusowi osadzenie się i tym samym ryzyko zachorowania zmniejsza się.

W jaki sposób możemy zwiększyć ilość żurawiny w diecie?

Wydaje się, że trudno przemycić do swojej diety owoc żurawiny, a jedzenie jej samej po jakimś czasie może się znudzić, nic bardziej mylnego! Jedzenie żurawiny nie musi być nudne, codziennie możemy dodać ją do czegoś innego lub zmienić formę podania.

  • Aby zmniejszyć cierpkość żurawiny wystarczy polać ją sokiem z cytryny, będzie wtedy idealnym dodatkiem do zielonej sałatki zamiast bardziej popularnych rodzynek. Polanie całości oliwą zapobiegnie zmianie koloru.
  • Sałatka owocowa będzie strzałem w dziesiątkę! Kwaśny smak żurawiny świetnie pasuje do słodkich pomarańczy, jabłek czy gruszek. Odrobina miodu sprawi, że smakiem zachwycać się będzie cała rodzina.
  • Sok z żurawiny świetnie smakuje jako dodatkowy składnik lemoniady!
  • Garść żurawiny sprawi, że smak ulubionego budyniu będzie podkręcony.
  • Żurawinę warto dodawać do ciast w sąsiedztwie słodkich rodzynek.
  • Warto pamiętać, że również płatki śniadaniowe czy owsianka zyskają gdy dodamy do nich garść żurawiny.
  • Suszona żurawina i prażone orzechy to najlepsza przekąska do wieczornego filmu!

Przeciwwskazania do jedzenia żurawiny

Niestety nie każdy może sobie pozwolić na dodatek żurawiny w swojej diecie, ponieważ jest to specyficzny owoc. Borykający się z osteoporozą powinni uważać, gdyż zawarte w owocach szczawiany zmniejszają wchłanianie jelitowe wapnia w organizmie. Ponadto osoby przyjmujące lek o nazwie warfaryna, o działaniu przeciwzakrzepowym, również nie powinni spożywać dużo żurawiny, ponieważ zawarte w niej substancje sprawiają, że warfaryna nie jest normalnie usuwana z organizmu, co zwiększa jej działanie i może być przyczyną krwotoków.

Jeśli tylko zdrowie nam na to pozwala, to warto sięgnąć po żurawinę. Dzięki niej utrzymamy w świetnej formie układ moczowy, nie będziemy narażeni na choroby układu krwionośnego oraz zwiększy się nasza naturalna odporność.

Materiał zewnętrzny