Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 30(403) Data wydania: 29.07.14
Czytaj e-gazetę

Najwięcej wydajemy na piwo

Sprzedaż alkoholu to żyła złota. Pełnoletni mieszkańcy powiatu rybnickiego i Rybnika wydają rocznie na trunki 187 milionów złotych.

Wydatki na napoje alkoholowe w gminach powiatu rybnickiego kwoty w milionach złotych

PIWO

 

  • Rybnik 69,8
  • Czerwionka-Leszczyny 18,6
  • Gaszowice 3,2
  • Jejkowice 0,64
  • Świerklany 3,2
  • Lyski 2,7

 

WINO

 

  • Rybnik 13,6
  • Czerwionka-Leszczyny 2
  • Gaszowice 0,3
  • Jejkowice 0,07
  • Świerklany 0,28
  • Lyski 0,24

 

WÓDKA

 

  • Rybnik 54,2
  • Czerwionka-Leszczyny 12
  • Gaszowice 1,7
  • Jejkowice 0,45
  • Świerklany 2,2
  • Lyski 1,6

 

Wyniki na głowę

 

  • Rybnik 1251,87 zł
  • Czerwionka-Leszczyny992,07 zł
  • Gaszowice 720,30 zł
  • Jejkowice 377,69 zł
  • Świerklany 627,16 zł
  • Lyski 594,85 zł

 

Wydatki na alkohol ogółem w powiecie: 187,3 mln zł

1099,02 zł tyle w 2013 r. wydał na alkohol statystyczny pełnoletni mieszkaniec powiatu rybnickiego i Rybnika


Posiadacze koncesji na sprzedaż alkoholu mają obowiązek raportować do urzędów miast i gmin, ile ich klienci wydali na trunki. Postanowiliśmy więc sprawdzić, jakie to są wielkości.

Dane dotyczą trzech kategorii alkoholi – do 4,5 proc. (te umownie traktujemy jako piwo), od 4,5 do 18 proc. (wino) oraz powyżej 18 proc. (wódki). Podajemy dane za rok 2013. Postanowiliśmy sprawdzić nie tylko, ile kwotowo wydają mieszkańcy poszczególnych gmin, ale też na tej podstawie wyliczyć średnie wydatki na głowę. Ponieważ zgodnie z prawem alkohol mogą nabywać tylko osoby pełnoletnie, w obliczeniach bazowaliśmy na danych Państwowej Komisji Wyborczej dotyczących osób uprawnionych do głosowania. Są to bowiem osoby mające przynajmniej 18 lat. Biorąc pod uwagę średnie wydatki na osobę najwięcej pieniędzy na trunki przeznacza statystyczny dorosły mieszkaniec Rybnika – 1251,87 zł. Na dole rankingu uplasowały się Jejkowice – 377,69 zł. Ogółem najwięcej na alkohol wydano w Rybniku, co nie dziwi przez wzgląd na liczbę mieszkańców – 137,73 mln zł. W Czerwionce-Leszczynach zapłacono za trunki 32,8 mln zł. W Gaszowicach licznik wskazał 5,2 mln zł, w Jejkowicach – 1,1 mln zł. W Świerklanach to 5,7 mln zł, a w Lyskach – 5,6 mln zł. W sumie w 2013 r. w powiecie rybnickim i Rybniku wydano na alkohol 187 mln zł. To mniej więcej tyle, co budżety Czerwionki-Leszczyn, Świerklan i Jejkowic razem wzięte. Średnia dla powiatu i Rybnika wyszła 1099,02 zł na osobę dorosłą.

Prosimy nie traktować zestawień ze śmiertelną powagą. Przecież sprzedawcy alkoholu nie sprawdzają, skąd pochodzą ich klienci. Wpływ na ilości sprzedanego piwa czy wódki mają m.in. liczba lokali, sklepów, imprez okolicznościowych jak wesela, bale karnawałowe, obecność ogródków letnich. Musimy też zdawać sobie sprawę, że nie kupujemy tylko alkoholu w Polsce. Popularne są też zakupy w Czechach, to zaś może oznaczać, że w rzeczywistości wydatki na napoje wyskokowe są wyższe, niż wynika z oficjalnych statystyk.

(r)