Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (94) Data wydania: 26.08.08

Oj, palce nas bolały!

Pracownice rybnickiego ZUS-u i magistratu poznały podstawy języka migowego.
– Najważniejsze, żeby osoba niesłysząca nie czuła się u nas osamotniona, pozostawiona sama sobie. Dzięki znajomości podstaw języka migowego mogę jej pomóc w załatwieniu formalności  – stwierdza Izabela Duraj z Wydziału Organizacji w rybnickim oddziale ZUS-u.
 

– Muszę przyznać, że jest to bardzo skomplikowany język, niełatwy do nauczenia w ciągu kilku tygodni. Wymaga dokładności i precyzji, czasem nieopatrzne zgięcie palca czy niedbałe ułożenie dłoni może oznaczać zupełnie coś innego, niż chcieliśmy przekazać – dodaje. Może jednak prosić o pomoc swoją koleżankę z pracy,  która również ukończyła kurs języka migowego, jaki w 2006 zorganizowały centrala ZUS w Warszawie i Polski Związek Głuchych. Było to jedno z przedsięwzięć, które zainicjowano z myślą o niepełnosprawnych klientach.
 
Przyjazna, pomocna dłoń
 
– Rybnicki oddział ZUS-u jest wyposażony w podjazdy dla osób niepełnosprawnych. Wyznaczone są też miejsca parkingowe dla osób z dysfunkcją ruchową oraz odpowiednio przystosowane toalety – wymienia Beata Kopczyńska, rzecznik prasowy ZUS-u w Rybniku. Przypomina też, że w grudniu ubiegłego roku z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych zorganizowano spotkanie z udziałem przedstawicieli rozmaitych instytucji. – Każdy, kto odwiedził tego dnia rybnicką placówkę ZUS-u, mógł dowiedzieć się na przykład, jak założyć własną działalność gospodarczą, jak skorzystać z ulg i dofinansowań z Powiatowego Urzędu Pracy czy PFRON – mówi rzecznik prasowa. Teraz także niesłyszący klienci ZUS-u mogą liczyć na pomoc ze strony urzędników.
 
Nie taki ten język łatwy
 
Izabelę Duraj do udziału w kursie zainspirowała znajomość z koleżanką, która ma w rodzinie osobę niesłyszącą. Dzięki temu od czasu do czasu może poćwiczyć swoje umiejętności. W pracy dotychczas nie miała takiej okazji. – Liczba klientów ZUS-u słabo słyszących lub niesłyszących jest nieznaczna. Ponadto zazwyczaj przychodzą ze swoimi opiekunami lub w towarzystwie bliskich, którzy pomagają im w załatwieniu formalności w urzędzie – wyjaśnia Kopczyńska. – Gdyby jednak zdarzyła się sytuacja, że trzeba takiej osobie pomóc, postaralibyśmy się to zrobić najlepiej jak potrafimy – zapewnia Duraj. Dodaje, że wprawdzie podstawowa znajomość języka migowego, czyli około 600 znaków ideograficznych, nie pozwoliłaby jej podyskutować na wiele tematów, ale bez problemu wyjaśniłaby najważniejsze kwestie. – Wprawdzie kurs trwał kilka tygodni, ale był bardzo intensywny. Udało nam się opanować podstawowe zwroty, wyrażenia i litery alfabetu – podsumowuje.
 
Pisali na kartkach
 
– Palce bolały, ale bardzo mi się podobało  – wspomina naukę języka migowego Anna Pawlik, inspektor z Wydziału Spraw Obywatelskich w UM Rybnika. Jest jedną z piętnastu osób, które rozpoczęły kurs prowadzony w magistracie przez tłumacza języka migowego. Pięcioro urzędników nauczyło się nie tylko podstaw, ale ukończyło kurs drugiego stopnia.  – Nie przypominam sobie, żeby w ciągu 30 lat mojej pracy był jakikolwiek problem z dogadaniem się z osobami niesłyszącymi. Na ogół towarzyszy im ktoś, kto słyszy. Bywało, że porozumiewaliśmy się pisząc na kartkach. Teraz zamiast pisać, mogłabym to samo powiedzieć w języku migowym – stwierdza Pawlik, która odkąd poznała podstawy tego języka, tylko raz miała szansę wykorzystać je w pracy.
 
„Miga” z koleżankami
 
Przy okazji wymiany dowodów osobistych do magistratu przyszyło niesłyszące małżeństwo. – Wytłumaczyłam im, gdzie muszą złożyć podpisy, kiedy przyjść po odbiór dokumentów i tego typu podstawowe kwestie – opowiada. Na ogół jednak urzędniczka, żeby nie wypaść z wprawy, ćwiczy miganie z koleżankami.     
 
Beata Mońka