Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: nr 29 (441) Data wydania: 15.07.08

Jakie skarby kryją stożki?

Czy wkrótce z krajobrazu po byłej kopalni 1 Maja znikną pokopalniane stożki, widoczne od strony ulicy Mszańskiej.

W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się tam próbne odwierty. Mają  dać odpowiedź na pytanie jak duże są pokłady czerwonego łupka, znajdujące się wewnątrz hałd. Jeśli okaże się, że są one odpowiedniej wielkości, być może na terenie byłej kopalni powstanie kolejny zakład. Tym razem odzyskujący kamień. Wykonanie odwiertów zleciła Spółka Restrukturyzacji Kopalń – rejon 1 Maja, Morcinek, Moszczenica. Jak wyjaśniają w RSK, wszystko po to, by łatwiej znaleźć chętnego na wykup terenu. – Jesteśmy spółką skarbu państwa i musimy jak najkorzystniej sprzedać tereny, które pozostały jeszcze w naszej dyspozycji – tłumaczy Anotni Tomas, kierownik rejonu 1 Maja, Morcinek, Moszczenica. Stąd też odwierty, które odpowiedzą na ile atrakcyjny jest teren, żeby opłacało się rozbierać hałdy – mówi Tomas. W RSK tłumaczą, że ewentualny nabywca będzie się musiał liczyć z tym, że zapłaci za teren i osobno za to, co na nim się będzie znajdować, czyli poszukiwany kamień. Firma, która będzie eksploatowała teren musi się także liczyć z tym, że po zakończeniu prac trzeba go będzie zrekultywować.
Czerwony łupek wykorzystywany jest jako podkład przy budowie dróg. Chętni na jego zakup już by się znaleźli. Nie jest tajemnicą, że poszukuje go firma Alpine, budująca niedaleko autostradę A1. Problem w tym, że konsorcjum będzie potrzebować kamienia lada moment, a uruchomienie produkcji na terenie byłej kopalni może potrwać. Trzeba rozpisać przetarg na sprzedaż terenu, wybrać firmę i w końcu uruchomić produkcję. A to wszystko wymaga czasu, którego budowniczy autostrady nie mają.

Artur Marcisz