Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 30 (392) Data wydania: 24.07.07

Paragon nie wystarczy

Nie jesteś pewien kupionego towaru? Żądaj karty gwarancyjnej. Sam paragon nie wystarczy.

Jednym z najczęstszych problemów z jakim do rzecznika konsumentów zgłaszają się mieszkańcy jest reklamacja obuwia.

– Kupując buty w jednym ze sklepów w Wodzisławiu, zapytałem sprzedającego o gwarancję. W odpowiedzi usłyszałem, że przysługuje mi trzymiesięczna gwarancja, a jej podstawą jest otrzymany przy zakupie paragon. Zdziwiło mnie to, bo znajomy mówił mi, że ustawowo na każdy produkt przysługuje gwarancja dwuletnia – mówi pan Marek. Kolega miał sporo racji. 

Musisz znać warunki a nie tylko cenę

Dariusz Kalemba, powiatowy rzecznik praw konsumenta twierdzi, że ustawa nie precyzuje ile może trwać ochrona gwarancyjna. Natomiast dwa lata trwa okres ochronny na niezgodność towaru z umową. Gwarancja i okres ochronny na niezgodność towaru z umową to dwie różne sprawy. Okres trwania gwarancji określa producent towaru i może on trwać od kilku miesięcy do kilku lat. W karcie czy umowie gwarancyjnej określa się w jakim wypadku kupujący może dochodzić świadczenia gwarancyjnego. – I tutaj pojawia się problem – mówi Dariusz Kalemba. – Często sprzedawcy nie dołączają do kupowanego towaru karty gwarancyjnej czy jakiekolwiek innego dokumentu gwarancyjnego. Na stoiskach targowych, ale także i w wielu sklepach sprzedawcy jako dokument gwarancyjny traktują paragon fiskalny. W opinii wielu rzeczników praw konsumenta, w tym także i w mojej, zwyczajny paragon nie spełnia warunków, jakie ustawa stawia dokumentowi gwarancyjnemu, gdyż nie wymienia chociażby obowiązków gwaranta. Paragon jest co najwyżej dowodem zakupu towaru, do którego powinien być załączony odrębny dokument gwarancyjny – wyjaśnia rzecznik.

Mediacja albo proces

Rodzi się jednak pytanie, co jeśli sprzedawca takiego dokumentu do towaru nie dołączył? – Jeśli w zakupionym towarze takiego dokumentu brakuje, a towar np. się popsuł, uległ deformacji czy odkryliśmy w nim jakieś inne wady, możemy próbować mediacji, chociażby poprzez rzecznika praw konsumenta – mówi Dariusz Kalemba. – W ostateczności możemy takiemu sprzedawcy wytoczyć proces cywilny. W takim właśnie przypadku chronić nas będzie ustawowy zapis o dwuletnim okresie ochronnym na niezgodność towaru z umową. Innej drogi dochodzenia swoich praw konsument niestety nie ma. A sprzedawcy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że na taki krok decyduje się niewielu konsumentów – wyjaśnia rzecznik.

Mający jakiekolwiek wątpliwości przed zakupem czy też przed złożeniem wniosku reklamacyjnego można skorzystać z bezpłatnych porad Powiatowego Rzecznika Konsumentów Dariusza Kalemby. Są udzielane telefonicznie pod numerem 32 453 99 62, oraz w biurze rzecznika znajdującym się na ul. Pszowskiej 92a. Rzecznik przyjmuje od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem środy, w godzinach od 9.30 do 15.30.

Artur Marcisz