Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 21 (330) Data wydania: 23.05.06

Gwarancja

Kiedy podbić gwarancje i czy trzeba przechowywać oryginalne opakowanie? Na te i inne pytania odpowiada Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta Dariusz Kalemba.
Jak dochodzić swoich praw w sklepie. Uprawnienia wynikające z gwarancji.

Prawidłowo wystawiona gwarancja powinna określać obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta. Warunki gwarancji znajdują się w dokumencie najczęściej nazywanym „kartą gwarancyjną".

„Podbicie" gwarancji - obowiązek czy nie?

Gdy w warunkach gwarancji przewidziano obowiązek jej wypełnienia, to konsument powinien tego dopilnować, ponieważ jest to warunek ważności gwarancji. W niektórych sklepach np. ze sprzętem RTV informuje się konsumentów, żeby przynieśli gwarancję do „podbicia" dopiero po jakimś czasie. Jeżeli sprzedawca sprzedał towar z możliwością jego zwrotu lub wymiany np. do 5 dni od daty zakupu, to takie uzgodnienie o późniejszym wypełnieniu gwarancji jest uzasadnione. Ale gdy nie umawialiśmy się ze sprzedawcą w sprawie możliwości zwrotu zakupionego towaru, wtedy praktyka ta nie ma sensu. Najczęstszym zgłaszanym problemem w takiej sytuacji jest odmowa wypełnienia gwarancji ze względu na zgubienie paragonu, na podstawie którego sprzedawca wypełnia gwarancję, dlatego moim zdaniem, najlepiej podbić gwarancję zaraz po zakupie. Nie zwlekając unikniemy problemu.

Opakowanie oryginalne czy zastępcze?

Często dochodzi do odmowy przyjęcia towaru do naprawy gwarancyjnej, gdy konsument nie dostarczył go w oryginalnym opakowaniu, a w warunkach gwarancji jest zapis dotyczący tego obowiązku. Moim zdaniem, jest to dyskusyjny zapis, ponieważ gwarancją nie jest objęte opakowanie. Jednak należy pamiętać, że w przypadku dostarczenia towaru do serwisu bez oryginalnego opakowania należy tak zabezpieczyć towar, żeby nie doszło do uszkodzeń w trakcie transportu i jego przechowywania. W przypadku uszkodzenia towaru w opakowaniu zastępczym, konsument może mieć trudności z dochodzeniem roszczeń jeśli dojdzie do tego w wyniku zaniedbania sprzedawcy (przewoźnika) lub serwisu podczas jego przewozu lub przechowywania. Na pewno opakowanie oryginalne jest ważne, gdy chodzi o towary delikatne, podatne na uszkodzenia mechaniczne, zarysowania itp. Sprzedawcy, którzy zobowiązują się do dostarczania towarów u nich zakupionych do serwisów gwarancyjnych będą wymagać takiego oryginalnego opakowania z powodu obaw o możliwość uszkodzenia towaru. Namawiam konsumentów do przechowywania oryginalnych opakowań, gdy gwarancja tego wymaga.

Naprawa gwarancyjna zawsze powinna być odnotowana w karcie gwarancyjnej.

Niekiedy można spotkać zapisy w gwarancjach dające możliwość nie tylko bezpłatnej naprawy, ale i wymiany towaru na nowy np. po kilku istotnych naprawach gwarancyjnych. Dla celów dowodowych powinniśmy więc zadbać o odnotowanie każdej naprawy gwarancyjnej.
#nowastrona#
Czy zapis w gwarancji dotyczący nieoznaczenia terminu oczekiwania na sprowadzenie części potrzebnej do naprawy jest zgodny z prawem?
 
Zapis taki może powodować przedłużenie oczekiwania na naprawę praktycznie na długi okres czasu, jednak należy pamiętać, że gwarancja jest formą umowy pomiędzy gwarantem a konsumentem i kupując dany towar akceptujemy określone warunki gwarancji. Przekroczony termin naprawy gwarancyjnej jest bardzo częstym problemem z jakim zwracają się do mnie konsumenci. Warunki gwarancji powinny określać terminy naprawy towaru, zazwyczaj jest to termin 14 lub 21 dni roboczych. Gdy termin został przekroczony należy zwrócić się do serwisu z pisemnym wezwaniem do wykonania naprawy wyznaczając nowy termin do naprawy. Autoryzowane serwisy gwarancyjne wykonują naprawy w imieniu gwaranta, więc w ostateczności to do niego (najczęściej producenta lub importera) należy skierować roszczenie. Moim zdaniem lepiej starać się poprzez korespondencję negocjować zakończenie sprawy, ponieważ skierowanie sprawy do sądu może przedłużyć jej zakończenie nawet o kilka lat.

Pamiętajmy, by nabywając drogi towar zapoznać się najpierw z warunkami gwarancji, które określają np. okres trwania gwarancji, liczba punktów serwisowych (warto sprawdzić ich usytuowanie w stosunku do naszego miejsca zamieszkania), dopuszczalny czas trwania napraw gwarancyjnych, możliwość wymiany sprzętu na nowy itp.

Gwarancja nie wyłącza drugiego ważnego uprawnienia jakim jest niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową. Co jest korzystniejsze dla konsumenta już w następnym numerze "Nowin Wodzisławskich".