Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 26 (689) Data wydania: 28.06.05

Pechowy zakup

Kupiłam firmową bluzę za 99 zł w jednym ze sklepów w Raciborzu. Po praniu uległa ona przebarwieniu - powstały plamy w kolorze czerwonym. Zażądałam zwrotu gotówki, jednak reklamacja została odrzucona. Rzeczoznawca reprezentujący producenta napisał, że przebarwienie nastąpiło z mojej winy! Objaśniłam, że prałam zgodnie z zaleceniami producenta towaru. To go jednak nie przekonało. Postanowiłam więc, w akcie desperacji, zwrócić się o pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów.

Agnieszka B.
 
Joanna Urban, powiatowy rzecznik konsumentów, odpowiada:

 W imieniu pani B. napisałam pismo do sprzedawcy, w którym zwróciłam się z prośbą o ponowne rozpatrzenie tej reklamacji. Wskazałam na ustawowe uprawnienia przysługujące konsumentce. Reklamacja została uznana. Nastąpił zwrot gotówki za bluzę.
 Co mogę poradzić konsumentom, mającym podobne problemy? Otóż, z reguły, jeżeli negatywne rozpatrzenie reklamacji poparte jest niekorzystną dla konsumenta opinią rzeczoznawcy, podważenie jej jest możliwe poprzez przedstawienie opinii innego niezależnego rzeczoznawcy, korzystnej dla nas. To niestety kosztuje, a koszty te ponosi konsument. Przyznam szczerze, że czasem nie warto tego robić, gdyż mogą one przewyższyć wartość towaru, za który żądamy zwrotu gotówki. Niezależnie od rodzaju towaru, za wyjątkiem żywności, mamy prawo składać reklamację przez dwa lata od jego zakupu. Dlatego tak ważne jest aby zachować paragon. Reklamacje składa się z tytułu niezgodności towaru z umową. To pojęcie zastąpiło dotychczasową nazwę - wadliwość towaru. Uprawnienia konsumenta składającego reklamację są następujące: nieodpłatna naprawa lub wymiana towaru, obniżenie ceny lub zwrot gotówki. Klienci chcą zazwyczaj od razu zwrotu gotówki, chociaż możliwa byłaby wymiana towaru lub jego naprawa, jeśli uszkodzenie jest niewielkie.
 W tym konkretnym, opisanym przypadku żądanie zwrotu pieniędzy było słuszne, ponieważ naprawa odbarwionej bluzy nic by nie dała, zresztą jak to zrobić? A wymiana towaru stwarzałaby ryzyko, że taka sama wada pojawi się ponownie.

E.H.