Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 16 (575) Data wydania: 16.04.03

Żądza pieniądza

Zdecydowana większość raciborzan jest za budową hipermarketu - wynika z badań społecznych przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta. W opinii ekspertów Biura Rozwoju Regionalnego z Katowic gra idzie nie o interesy lokalnych kupców, ale rolę Raciborza w regionie.
Ponad 65 proc. z blisko 3600 ankietowanych raciborzan uważa, że powstanie w mieście hipermarketu będzie korzystne - wynika z badań społecznych przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta. Wykonano je w związku z planami budowy takiego obiektu na Kamienioku pod Oborą. Przypomnijmy, że wcześniej katowickie Biuro Rozwoju Regionalnego uznało, iż hipermarket wzmocni rolę Raciborza jako ośrodka rangi regionalnej.

Ankiety magistrat rozsyłał poprzez uczniów szkół do ich rodziców. Sposób ten wzbudził wiele kontrowersji, co jednak nie pozbawia tychże badań wartości. Większość ankietowanych podała, iż chce robić zakupy w miejscu zamieszkania. Hipermarket spełni więc ich oczekiwania. Blisko 73 proc. respondentów podkreśliło, iż ważna jest dla nich możliwość dokonywania zakupów w jednym miejscu, a 69 proc. jako walor podało „duży wybór towarów”. W mniejszym stopniu liczą się niskie ceny i promocje.

Ciekawostką jest fakt, że hipermarket ma najwięcej zwolenników w grupie osób pomiędzy 36 a 40 rokiem życia. Na tę formę handlu zdecydowanie stawiają mężczyźni. Za inwestycją w Kamienioku są także ci, którzy nie podali sklepów wielkopowierzchniowych jako miejsca dokonywania zakupów a także osoby zadowolone z poziomu usług w Raciborzu.

Najwięcej przeciwników duże sieci mają wśród osób zajmujących się handlem a więc przedsiębiorców, ale już w gronie raciborzan zatrudnionych w sklepach ponad 55 proc. wypowiada się o hipermarketach pozytywnie. To nie jedyna zła wiadomość dla lokalnych handlowców. Jedynie 41 proc. ankietowanych jest zadowolonych z jakości obsługi w raciborskich sklepach. 26 proc. uznało ją za złą. Wniosek ogólny: zadowolenie z lokalnego handlu jest bardzo umiarkowane. Jako przyczyny podaje się braki w wyborze towarów, szczególnie dotkliwe w przypadku odzieży. Ponad połowa respondentów za niewystarczającą uznała ofertę usług.

Katowickie Biuro Rozwoju Regionalnego wskazało w swej opinii, że Racibórz traci znaczenie jako ośrodek handlowy na rzecz Rybnika, Gliwic, Bytomia, Zabrza, Opawy i Ostrawy. By je odzyskać musi ściągnąć inwestora skłonnego wybudować cały kompleks handlowy, a więc nie hipermarket o znaczeniu lokalnym typu Minimal, lecz coś w rodzaju M1 czy Plejady o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 12 tys. m kw. Tylko to może zwiększyć rangę miasta.

Obliczono, że raciborskie centrum handlowe mogłoby obsługiwać aż 28 gmin oddalonych od Kamienioka nie dalej jak 30 minut drogi, zamieszkałych przez ponad 200 tys. ludzi z powiatów raciborskiego, rybnickiego, wodzisławskiego i głubczyckiego.

Prognozuje się, że taki zespół obiektów handlowych dałby pracę od 500 do ponad 900 osobom.

(waw)