Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Nowości na kolei - nasi czytelnicy komentują debiut Kolei Śląskich

Chciałbym podzielić się z Wami kilkoma refleksjami w sprawie „nowości” na kolei - pisze na platformę nowiny.info nasz czytelnik Andrzej.

Jestem studentem zaocznym studiującym w Katowicach, na zajęcia najczęściej dojeżdżam pociągiem i tak wczoraj, w sobotę wracając z uczelni ostatnim pociągiem Przewozów Regionalnych na trasie Katowice-Racibórz o godzinie 21.06 z pewną nadzieją myślałem o kolejnym dniu kiedy na tych torach mają pojawić się nowe, klimatyzowane składy w których będą szczelne okna, przez które zimą nie będzie do środka wagonu wpadał śnieg… pociągi w których zainstalowano automaty z kawą… rozwijające prędkość 160km/h ELFy…

Z nowym rozkładem więcej pociągów, pociąg z Raciborza do Częstochowy. Bilety tańsze. Musi być lepiej!

Po powrocie do domu sprawdziłem jeszcze raz rozkład jazdy w internecie, pociągu którym jutro mam zamiar jechać na uczelnię nie ma (na rozkładach rozwieszonych na raciborskim dworcu jest zapisany pociąg do Katowic o godzinie 6.35, w internetowym rozkładzie go nie ma, wcześniej pytałem też w biurze Kolei Śląskich gdzie pani powiedziała, że pociąg na 100% pojedzie a w internetowym rozkładzie są jeszcze błędy które zostały już zgłoszone).


Dziś nadeszło zderzenie z rzeczywistością.

Godzina 6.15, na raciborskim dworcu jest już kilka osób więc pociąg chyba pojedzie. Wszyscy chodzą, depczą w miejscu, temperatura z -10 stopni, gdyby chociaż poczekalnia przy kasie biletowej (nieczynnej od 9 grudnia do odwołania) była otwarta można by się schować przed wiatrem. Światła pociągu pojawiły się na horyzoncie, przejechał towarowy… 6.25- pociąg ma za 10 minut odjechać a przy peronie pociągu nie ma… 6.35- słyszymy „opóźniony pociąg osobowy spółki Koleje Śląskie z Rybnika do Raciborza wjedzie na tor trzeci przy peronie pierwszym. Skład tego pociągu odjedzie w kierunku Rybnika.”, jest dobrze, myślę, zaraz przyjedzie ELF albo zmodernizowany EN57 w którym będzie można się ogrzać. Trzy światła na horyzoncie, błękitne iskry pod oblodzoną siecią trakcyjną, jedzie, zbliża się… Lokomotywa LOTOSu do niej przypięte 2 wagony przedziałowe 111A (taki jak ten z filmu „dzień świra”: http://www.youtube.com/watch?v=ReHn 5eNJx_g ) i jeden bezprzedziałowy, cóż, wsiadamy. Jako, że lokomotywa nie z tej strony konieczna jest „zmiana czoła” więc odpinają lokomotywę (pociąg miał odjechać 10 minut temu), lokomotywa jedzie odjeżdża kilkadziesiąt metrów do przodu, zatrzymuje się, maszynista przechodzi na drugą stronę lokomotywy, rusza, jedzie torem 2 (przy peronie 2) na most kolejowy, zatrzymuje się, przechodzi na drugą stronę, rusza, zatrzymuje się przed naszymi wagonami (minęło kolejne 10 minut), w tym czasie panie z obsługi pociągu gorączkowo biegają po peronie i wagonach, próbują coś włączyć w pierwszym wagonie ale „się nie da”, podłączyli lokomotywę do wagonów. Stoimy jeszcze chwilę, o 7.15 (z opóźnieniem 30 minut) ruszamy. Jedziemy. Dojechaliśmy. No, nie tego się spodziewałem.

Przeglądam artykuł: http://wyborcza.pl/1,126565,13017715,Pociagi_opoznione__Koleje_Slaskie_walcza_z_mrozem.html

Czytam „Debiut nie jest łatwy, bo na przeszkodzie stanął siarczysty mróz. - To nie nasza wina, tylko infrastruktury - podkreślają przedstawiciele spółki. „Mamy już tylko niewielkie spóźnienia"

Uśmiecham się i myślę „no chyba nie!”. Pogoda nie ma tu nic do rzeczy, śnieg nie zasypał torów, -10 stopni Celsjusza nie powoduje ich uszkodzenia. Powód? Wg mnie, laika w temacie kolei, powód jest taki: rozkład KŚ nie jest zaprojektowany dla pociągów wymagających przestawienie lokomotywy. Bo ktoś nie pomyślał. Jestem pewny, że gdyby zamiast tych składów wymagających przejazdu lokomotywy na drugą stronę puścili zwykłe, stare EN57 z tymi ich zardzewiałymi dachami nie byłoby żadnych problemów z opóźnieniami. Pociągi które są w rozkładzie jazdy a nie jadą lub są wyświetlane na tablicach odjazdów a niema ich w rozkładzie? Bo komuś nie chciało się sprawdzić. Bo czasu było za mało. Bo od publikacji nowego rozkładu jazdy było za mało czasu by sprawdzić czy ten w internecie jest zgodny z rzeczywistym.

A miało być tak pięknie… może jeszcze będzie… mam nadzieję.

Pozdrawiam

Andrzej R.

Materiał nadesłany przez czytelnika na info@nowiny.pl

19 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~niesprawiedliwy (31.60. * .141) 25.12.2012 13:09
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Student a taki naiwny! I co z tego, ze nawet jechalby Elf, który moze jechac 160, kiedy predkosci sa takie same dla niego jak i dla EN57 bo tory PLKi nie pozwalaja na trasie Rybnik-Racibórz jechac wiecej niz 80 km/g.!!!

~bystrzak (77.253. * .68) 14.12.2012 09:47

Już ich nie ma na tych stanowiskach, ale obawiam się że to nie wiele zmieni. Cała konstrukcja tego przedsięwzięcia jest wadliwa i nie prędko coś się poprawi.

~Ernest (109.196. * .192) 12.12.2012 16:25
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Natychmiast wywalić dyscyplinarnie z wpisem do akt prezesa Kolei Śląskich i Marszałka Województwa, którzy w 100% odpowiadają za to wszystko i to nie wina zwykłych pracowników!

~ftw (31.63. * .116) 11.12.2012 14:19

Tylko jak niekompetentni ludzi siędzą na wysokich stanowiskach to tak to wygląda. W RAciborzu rozkład jazdy robi firma zewnętrzna , bo PK sobie nie umie poradzić z rozkładem na 5 autobusów. Po po co tylu ludzi tam zatrudniają. Tak samo w UM jak co to organizacją przyjazdu przedstawicieli portali turystycznych zajmuje się firma z zewnątrz za chyba 70 tyś. A pracownicy z odpowiedniej komórki w UM mogą spać spokojnie

~Kania321 (83.30. * .67) 10.12.2012 18:30
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Na mejle nie odpowiadają. Lepiej wysyłać tradycyjne, papierowe skargi i tym ich zasypać.

~ (83.30. * .60) 10.12.2012 18:24
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Może zorganizujmy akcję wysyłania e-maili na adresy: skargi@kolejeslaskie.com sekretariat@kolejeslaskie.com awarzecha@kolejeslaskie.com pasazer@kolejeslaskie.com bok@kolejeslaskie.com grupa@kolejeslaskie.com

Ciekawe, czy jak każdy z nas wyśle kilka maili ze skargami, zapytaniami dalszego funkcjonowania taboru to sytuacja się zmieni? KŚ mają obowiązek odpowiedzieć na każdą skargę,tylko trzeba podać Imię i Nazwisko w treści maila.

~dziel i rządź (80.238. * .126) 10.12.2012 09:26
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Gdyby z Wodzisławia jeździły pociągi bezpośrednie do Katowic a linia do Chałupek była wyremonotowana to byłoby bardzo dużo pasażerów niestety PKP i Koleje Śląskie specjalnie doprowadzają do upadku kolei w powiecie wodzisławskim. Dlaczego zamknięto wielką halę napraw wagonów w Wodzisławiu a zostawiono maleńką w Raciborzu? Dziel i rządź oto zasada Katowic w stosunku do naszych miejscowości!

~ZBYCHU (78.133. * .227) 10.12.2012 08:34
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Skandal jeden wagon intercity na 100 osób jeżeli to się nie zmieni rozpoczniemy wojnę z slaskimi kolejami

~Andrzej R. (83.4. * .57) 09.12.2012 22:13
oceniono 5 razy
3
Zgłoś

~mieszkaniec SRC, mój drogi, wszystkie ważne rozjazdy (czyli wszystkie na linii Racibórz-Katowice) posiadają zainstalowany system EOR- elektrycznego ogrzewania rozjazdów które może nawalać jeśli jest zasypane śniegiem ubitym przez koła pociągów ale nie minus 10 stopni gdzie taki ogrzewany rozkład ma temperaturę znacznie dodatnią. Pociąg przyjechał o 6.35, zmiana czoła w jednostce EN57 trwa max 5 minut (przejście maszynisty z jednego czoła do drugiego) więc opóźnienie wyniosłoby 5 minut (do nadrobienia w czasie jazdy) natomiast zmiana czoła ze zmianą pozycji lokomotywy trwa miniumum 20 minut, w tym przypadku trwała pół godziny. Przez te pół godziny wagony stały na peronie a nie przed zepsutym rozjazdem.

~mieszkaniec SRC (93.105. * .182) 09.12.2012 21:54
oceniono 8 razy
-4
Zgłoś

Drogi Andrzeju R. Jeżeli uważasz, że pogoda nie mogła zaszkodzić torom, to jesteś w błędzie. Śniegu co prawda nie ma, ale wiele rozjazdów po prostu zamarzło. Tylko te po remontach (w znacznej mniejszości) jest w należytym stanie technicznym gwarantującym bezawaryjną pracę. Uruchomienie rozjazdu musi trwać, stąd opóźnienia. Cała infrastruktura należy nie do Kolei Śląskich, ale do PKP PLK i do nich należy kierować pretensje. Co do pociągu w kierunku Kędzierzyna (tylko jeden wagon) to faktycznie lekkie nieporozumienie, mam nadzieję, że to tylko jednorazowe niedoszacowanie...

~Andrzejek (83.4. * .57) 09.12.2012 21:32
oceniono 13 razy
-7
Zgłoś

~??, bo jakby wyjeżdżały z Wodzisławia to nie wyjeżdżałyby z Raciborza. A wyjeżdżają z Raciborza bo tam jest możliwość skomunikowania z pociągami z Chałupek i Kędzierzyna więc wygodniej jest chyba jak przesiadkę ma 5 osób jadących z Wodzisławia do Katowic niż zbieranina z tras chałupki-racibórz-kędzierzyn (opole, wrocław) czyli kilkadziesiąt osób.

~do debila (80.238. * .126) 09.12.2012 21:25
oceniono 11 razy
7
Zgłoś

tory do Rybnika z Wodzisławia wyremontowane,a do Katowic trzeba jechać z przesiadką,co za debil to wymyślił?

~do poniżej (89.72. * .169) 09.12.2012 21:02
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

Na tym temacie już dawno z dwie setki ludzi zrobiły doktoraty a ty się dalej głupio pytasz !

~birbant (178.217. * .227) 09.12.2012 21:02
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Decydenci mieli rok na przygotowanie, teraz swoją niekompetencję spychają na pogodę. Jutro się okaże co były warte obietnice marszałka.

~?? (80.238. * .126) 09.12.2012 20:50
oceniono 17 razy
11
Zgłoś

Dlaczego pociągi do stolicy województwa nie końcą biegu w Wodzisławiu Śląskim a w Rybniku?

~miejscowy (151.248. * .187) 09.12.2012 20:45
oceniono 6 razy
-2
Zgłoś

dajmy szanse a nie narzekajmy, to takie polskie

~... (91.195. * .238) 09.12.2012 20:41
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

haha było do przewidzenia .. polska norma niestety.

~22222222222222 (83.26. * .90) 09.12.2012 20:37
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Bo to polska właśnie..............