Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Ilu radnych, tyle pomysłów... Czyli przyszłość strefy płatnego parkowania w Raciborzu

Na listopadowej Sesji Rady Miasta Racibórz zapadnie decyzja o przyszłym kształcie strefy płatnego parkowania w centrum Raciborza. Proponowane przez władze rozwiązania przewidują zastąpienie parkingowych parkomatami. Obsługą strefy zajmie się raciborskie Przedsiębiorstwo Komunalne. Prezes Bogdan Gawliczek gwarantuje, że wszyscy parkingowi otrzymają propozycję pracy w PK. Co na to radni?

Ilu radnych, tyle pomysłów... Czyli przyszłość strefy płatnego parkowania w Raciborzu

Przyszłość strefy płatnego parkowania wzbudziła ogromne zainteresowanie raciborskich radnych pracujących w ramach komisji gospodarki miejskiej. Rajcy dyskutowali na ten temat prawie godzinę. Od urzędników, prezesa Przedsiębiorstwa Komunalnego Bogdana Gawliczka oraz wiceprezydenta Michała Fity dowiedzieli się, że:

  • operatorem strefy będzie Przedsiębiorstwo Komunalne w Raciborzu,
  • opłaty będziemy uiszczać w parkomatach,
  • strefa płatnego parkowania będzie miała podobny zasięg do obecnej (wyjątkiem będą miejsca postojowe na ul. Mickiewicza pomiędzy Podwalem a ulicą Pocztową, które zostaną wyłączone ze strefy; darmowe pozostaną parkingi na placu Długosza oraz przy ul. Kowalskiej),
  • strefa płatnego parkowania będzie obowiązywać w dotychczasowych godzinach, tj. od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 17.00,
  • parkingowi otrzymają propozycję pracy w PK (choć tylko część z nich przy obsłudze nowej strefy, reszta w pozostałych obszarach działalności PK, np. przy utrzymaniu porządku),
  • operacja nie będzie tania, bo zakup jednego parkomatu to koszt "kilkudziesięciu tysięcy złotych" (słowa prezesa PK),
  • przy wnoszeniu opłaty za parkowanie konieczne będzie podanie numeru rejestracyjnego samochodu (dzięki temu nie trzeba będzie umieszczać biletu za szybą, kontrolerzy wprowadzając numer rejestracyjny samochodu otrzymają informację z systemu, czy właściciel pojazdu zapłacił za parkowanie).

Podwyżka opłaty za parkowanie

Jeśli nowa organizacja strefy płatnego parkowania zyska przychylność większości rady (a wszystko na to wskazuje, gdyż projekt uchwały popierają radni koalicji rządzącej miastem), kierowcy zapłacą więcej za parkowanie w centrum miasta - godzinny postój będzie kosztować 2 zł*, druga godzina 2,4 zł, trzecia godzina 2,8 zł, każda kolejna 2 zł. Jednorazowa opłata za cały dzień wyniesie 15 zł.

Początkowo opłaty będzie można uiszczać wyłącznie przy użyciu gotówki, docelowo dopuszczone zostaną płatności telefonem oraz kartą.

Mieszkańcy oraz użytkownicy lokali przyległych do strefy płatnego parkowania będą mieli prawo uiszczenia miesięcznego ryczałtu za korzystanie ze strefy w wysokości 30 zł od pojazdu.

Ilu radnych, tyle pomysłów

Radni wnieśli szereg uwag do nowej organizacji strefy płatnego parkowania. Mirosław Lenk pytał, czy przedsięwzięcie zostało dobrze skalkulowane, gdyż nawet po wprowadzeniu proponowanej podwyżki opłat, raciborska strefa będzie jedną z tańszych w regionie.

Były przewodniczący rady Henryk Mainusz pytał, "jaki jest cel tego wszystkiego", skoro parkingowi i tak zostaną zatrudnieni (ale na gorszych dla miasta warunkach, gdyż PK nie jest zakładem pracy chronionej, tym samym nie korzysta ze środków przekazywanych przez PFRON), a do tego trzeba będzie zakupić i utrzymać parkomaty.

Jarosław Łęski zaproponował wprowadzenie opłat za okres krótszy niż godzina - tak aby osoby, które chcą zaparkować samochód w strefie na kilka minut, nie musiały płacić za całą godzinę.

Radny Marcin Fica stwierdził, że wyłączenie ze strefy płatnego parkowania ulicy Mickiewicza przy poczcie spowoduje, że "przy poczcie już nie zaparkujemy".

Radny Marian Czerner zaproponował, aby przed wprowadzeniem nowych rozwiązań zagwarantować okres testowy, w czasie którego mieszkańcy będą mieli czas przyzwyczaić się do korzystania z parkomatów. Dziwił się też, dlaczego parkomaty mają być czynne całą dobę**.

Od kiedy?

Spośród wielu proponowanych zmian projektu uchwały zdecydowano się na jedną, przesuwającą wejście w życie nowych przepisów na 1 lutego, a nie jak pierwotnie zakładano 1 stycznia (zaproponował to Mirosław Lenk, gdy dowiedział się od prezesa PK, że zakup nowych parkomatów jeszcze w tym roku jest nierealny).


* Obecnie pierwsza godzina parkowania kosztuje 1,5 zł.

** Umożliwi to zakup biletu parkingowego o każdej porze dnia. Przykład: kupujemy godzinny bilet w czwartek o godz. 18.00, a więc w czasie gdy parkowanie w strefie jest darmowe. Wniesiona o tej porze opłata zostanie naliczona na poczet pierwszej godziny obowiązywania strefy płatnego parkowania w następnym dniu roboczym, w tym wypadku piątku w godz. 9.00 - 10.00. Jeśli godziny bilet kupimy w piątek po godz. 17.00, wówczas opłata zostanie naliczona na poczet postoju w poniedziałek rano (godz. 9.00 - 10.00). Takie rozwiązanie jest potrzebne - nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której kierowca parkuje samochód w strefie wieczorem. Bilet kupuje od razu, bo wie, że musi pozostawić pojazd w tym miejscu np. do południa następnego dnia. Umożliwienie wniesienia opłaty w momencie parkowania jest bardziej sensowne niż wymaganie od kierowcy, aby następnego dnia o godz. 9.00 czekał przy parkomacie, aby kupić bilet, jak chciałby tego radny Czerner.

Ludzie

Bogdan Gawliczek

Prezes PK Racibórz

Henryk Mainusz

Radny Miasta Racibórz, były przewodniczący rady.

Jarosław Łęski

Radny Miasta Racibórz

Marcin Fica

Radny Miasta Racibórz

Marian Czerner

Przewodniczący Rady Miasta Racibórz w kadencji 2018-2023, wcześniej wice.

Michał Fita

Dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu - TKALNIA, były wiceprezydent Raciborza

Mirosław Lenk

Radny Miasta Racibórz, były prezydent.

5 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~rodion (195.66. * .10) 28.11.2019 13:04

numer rejestracyjny samochodu to nie dana osobowa. Samochodem może jechać każdy - ojciec, syn, żona, córka, złodziej.

~RODO (89.25. * .177) 26.11.2019 23:10

A czemu trzeba podać numer rejestracyjny auta ? RODO przestało obowiązywać ?

~deptak (83.27. * .225) 26.11.2019 16:16

florian najlepszym rozwiązaniem było by wprowadzenie stref dla pieszych, takich bez samochodów. Parkomatów wtedy nie trzeba, parkingowych też nie. Mniej smrodu i hasłu. Umożliwić handel na ulicy wtedy pewne części miasta by się ożywiły.

~Kkkk (78.31. * .34) 26.11.2019 15:55

@Florian, w Ostrołęce we wrześniu tego roku eksperymentalnie prawie w całości zniesiono strefę płatnego parkowania. Nie minęły nawet 3 miesiące, a prezydent miasta, który sam w kampanii wyborczej obiecał zniesienie opłat za parkowanie, zawnioskował o jej pełne przywrócenie. Powód? Eksperyment się nie udał - centrum zostało zawalone autami pozostawionymi na cały dzień i mieszkańcy przyjeżdżający do centrum autem mają ogromny problem ze znalezieniem jakiegokolwiek wolnego miejsca. Mamy tego namiastkę na Placu Długosza.

~florian (78.31. * .123) 26.11.2019 14:43
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Praca obecnych parkingowych to porażka. Dziwię się, że to jeszcze u nas działa. Obrona tych miejsc pracy to jest robienie tym ludziom na złość, bo gorszej roboty już raczej nie znajdą. I dlaczego miasto ma być instytucją zapewniającą taką nieludzką pracę? Wolę już te parkomaty, choć lepiej żeby parkingi były za darmo.