Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Radni tworzą prawo dla mieszkańców czy urzędników?

Inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców to fikcja.

Radni tworzą prawo dla mieszkańców czy urzędników?
Podczas ostatniej sesji rady miejskiej kilkudziesięciu mieszkańców domagało się większych zniżek na zakup mieszkań komunalnych

W środę 28 marca radni przyjmą uchwałę, która określa w jaki sposób należy zbierać podpisy pod inicjatywą uchwałodawczą mieszkańców. Wodzisławianie mają prawo zgłosić swój projekt uchwały radzie miejskiej. Jeśli radni go przegłosują ich pomysł będzie realizowany.

Pierwotnie mówiło się, że pod projektem uchwały będzie trzeba zebrać 500 podpisów. Liczbę te zwiększono dwukrotnie do 1000 podpisów. Teraz okazuje się, że ich zbieranie też łatwe nie będzie. Osoba deklarująca poparcie będzie musiała podać nie tylko imię i nazwisko, ale także swój nr pesel. Ponadto będzie musiała oświadczyć, że posiada czynne prawo wyborcze. Zarówno radni jak i prezydent nie chcą się zgodzić, by osoba podpisująca listę oświadczyła jedynie, że podawane przez nią dane są prawdziwe. W końcu i tak ostateczną  decyzję podejmują sami radni. Wówczas wystarczyłoby jedynie imię i nazwisko bez konieczności posiadania przy sobie dowodu osobistego z numerem pesel.

Obostrzenia spowodowały, że 1100 podpisów mieszkańców zebranych pod projektem uchwały dotyczącej większych bonifikat na zakup mieszkań komunalnych nie wystarczyło. Nie było m.in. numerów pesel, więc projekt (przepadł w głosowaniu) złożyło kilku radnych. Formalnie nie mogła to być inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców.

Prezydent Mieczysław Kieca uważa, że pesel jest niezbędny m.in. ze względu na możliwość zaskarżenia uchwały. - Jeśli ktoś podważy sposób zbierania podpisów i cały przebieg procedowania to musimy wiedzieć, ilu mieszkańców się faktycznie podpisało. Bez numeru pesel jest to trudniejsze – wyjaśnia prezydent.

Jan Grabowiecki, przewodniczący rady miejskiej uważa z kolei, że samo imię i nazwisko to dodatkowa praca dla urzędników, którzy dłużej musieliby potwierdzać m.in. miejsce zamieszkania osoby składającej podpis. – Jeśli urzędnicy dysponują numerem pesel to sprawa jest znacznie prostsza. Szybko listy można weryfikować i się przekonać czy podpis złożył pełnoletni wodzisławianin – tłumaczy Jan Grabowiecki.

Szef rady pewnie ma rację. Warto się jednak zastanowić dla kogo radni pracują. Dla urzędników, czy mieszkańców Wodzisławia?

Rafał Jabłoński

 

Ludzie

Jan Grabowiecki

Radny Miasta Wodzisławia Śląskiego.

Mieczysław Kieca

Prezydent Wodzisławia Śl.

18 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~do poniżej (188.0. * .65) 27.07.2012 14:53
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Zgadzam się całkowicie z komentarzem:z Rybnika -a do poniżej ile powinno kosztować mieszkanie> mając taki komfort sąsiedzki jaki opisujesz, uważam że to miasto powinno jeszcze dopłacać do tych mieszkań że ktoś się odważy takie mieszkanie kupić , i przebywać w nim i z nimi na co dzień!.

~Podpisz się... (84.143. * .167) 27.07.2012 12:39
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Niech miasto przejdzie się na ulecę kościelna i zobaczy za kogo płaci mieszkania
Młodzi ludzie całymi dniami siedzą na ławce piją kawkę ,zimne piwka bo poco do pracy jak miasto płaci .I tacy ludzie mieszkają w centrum miasta nasz wizerunek I potem te piękne stare uliczki wyglądają obleśnie

~do J.B. (77.253. * .227) 03.04.2012 13:01
oceniono 11 razy
-5
Zgłoś

O czym ty piszesz ? Mieszkania komunalne i tak sa sprzedawane za smieszne pieniadze w stosunku do mieszkan na wolnym rynku. Podaj ceny tranzakcyjne miasto najemca komunalny i porownaj z wolnym rynkiem. Tylko ze niektorym wiecznie malo i chca dostac za darmo wszystko. Wszystko ma byc za darmo, a do pracy to sie nikt nie kwapi. Wlasciciele i fimy maja podatkami od nieruchomosci narobic na wszystkich nierobow i kombinatorow w miescie.

~do blokers (77.255. * .84) 03.04.2012 12:59
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

chyba jesteś typowy blokers zero rozumu bo pełno siana w łbie

~J. B. (80.238. * .13) 03.04.2012 10:44
oceniono 6 razy
2
Zgłoś

Nikt nie chce mieszkań za darmo,tylko chce sobie kupić tańsze mieszkanie bo w tej chwili jest bardzo drogie i stać tylko na nie najbogatszych.Niektóre budynki miasto przejęło po zakładach pracy ,a ludzie którzy w nich mieszkają po 50 lat dawno ich spłacili .Ciekawe że radni którzy mają mieszkanie wykupione są temu przeciwni -mówiąc, że miasta nie stać na rozdawanie mieszkań.

~z Rybnika (31.175. * .111) 03.04.2012 08:23
oceniono 8 razy
4
Zgłoś

Czy ty wiesz "blokers" że za niedługo wasze miasto będzie dopłacać z twoich pieniędzy podatnika do tych "komunalek" po kilkanaście milionów rocznie. Czy ty wiesz "blokers" że rozpasiony do granic możliwości ZGM zżera nieproduktywnie kilka milionów rocznie i przy zadłużeniu najemców na ok 30 mln niedługo padnie. Czy ty wiesz "blokers" że budynki trzeba utrzymywać żeby się nie rozsypały a pieniędzy z czynszów na to miasto nie ma? Ludzie chcieli pomóc miastu i przejąć utrzymanie budynków na swoje barki. I tutaj mój szacunek i dla pomysłu i dla ludzi którzy chcieli to zrobić.

~blokers (212.160. * .70) 03.04.2012 07:51
oceniono 13 razy
-3
Zgłoś

Zgadzam się z 'szuflandia'. Mieszkańcy komunalek dostali palec a chcą rękę!
Z jakiej paki ma się uszczuplać kasa miasta? Później tylko narzekania, że Wodzisław to nie ma tego i tamtego... A skąd na to wszystko brać?
Co innego temat radnych i wpływu prezydenta...

~Pilny obserwator (164.127. * .216) 02.04.2012 12:23
oceniono 13 razy
5
Zgłoś

Zainteresowani......prawda jest oczywista ,czego by mieszkańcy nie zrobili i tak nie będzie miało możliwości realizacji ponieważ ...władza miasta Wodzislaw ma swoje plany.Każdą inicjatywę postarają się obalić bo to jest założone z góry...żaden z radnych nie podał racjonalnego argumentu dlaczego głosuje przeciw projektowi uchwały, głosowali ze spuszczonymi oczami pod dyktando

~do ~szuflandia (80.238. * .29) 01.04.2012 14:59
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

a ty to dom sam wybudowałeś czy rodzice ci dali a może szukałeś żony z chałupą i się mądrzysz?!

~_TAK! (83.5. * .177) 01.04.2012 14:23
oceniono 12 razy
4
Zgłoś

Należy mieszkańców uświadamiać jak i dla kogo działa wodzisławska władza!

~taka prawda (80.238. * .20) 01.04.2012 09:56
oceniono 18 razy
8
Zgłoś

to martwa uchwała,zawsze urzędnicy znajdą coś aby nie dopuścić do inicjatywy uchwałodawczej mieszkańców,ale jest też pozytywna strona,kilkudziesięciu mieszkańców wybrało się do urzedu na obrady sesji rady miasta,mogli wyrazić swoje zdanie w tym temacie i naocznie przekonać się jacy są radni i władze miasta,brawo mieszkańcy!!!!!!!!!!!

~do ~Wez Jablonski zacznij ... (80.238. * .207) 01.04.2012 09:53
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

Jeżeli uchwałą pociąga za sobą jakieś wydatki z budżetu (lub ogranicza wpływy) to należy również wskazać źródła jej finansowania. Więc uchwałą o nie pobieranie podatku od nieruchomości (a raczej o systemie zwolnień) musi zawierać propozycję skąd wziąć pieniądze, Ja proponuję np: likwidacje kilku szkół podstawowych lub podatek od oddychania tym jakże czystym, wodzisławskim powietrzem ;)

~&& (80.238. * .18) 01.04.2012 09:51
oceniono 16 razy
0
Zgłoś

Krótko burdel w całej okazałości . To zakamuflowana czerwona chołota pod szyldem "PO". w 1989 nie miało być grubej kreski tylko gilotyna i jechać równo od sekretarz POP do góry, były spokój na 50lat i ZUS by zaoszczędził miliardy na wypłaty kacykom z PZPR + SB +UW

~szuflandia (83.30. * .157) 31.03.2012 23:13
oceniono 17 razy
-5
Zgłoś

A sufity w króliczokach na główki sie wam nie posypały? Z jakiej paki zniżki, bonifikaty? Jak ktoś dom budował to mu coś dali za free?

~Wez Jablonski zacznij myslec (77.253. * .227) 31.03.2012 22:15
oceniono 15 razy
7
Zgłoś

A jesli ja zbiore 2000 podpisow od wlascicieli nieruchomosci w miescie zeby NIE pobierac podatkow od nieruchomosci, to co uchwala przejdzie? Wszedzie beda pesele, adresy i czytelne podpisy?

~.mhl999. (89.174. * .146) 31.03.2012 20:13
oceniono 11 razy
9
Zgłoś

rozumiem, że mieszkańcy nie znają procedur zbierania podpisów ale radni, którzy złożyli projekt powinni je znać ;-)

~do ponizej (80.238. * .12) 31.03.2012 18:58
oceniono 4 razy
-2
Zgłoś

z tymi leśnymi dziadkami NIE

~taka prawda (80.238. * .20) 31.03.2012 18:20
oceniono 17 razy
9
Zgłoś

no cóż,wg mnie radni pracują dla urzedników, a nie dla mieszkańców,którzy ich wybrali ,i tutaj mamy tego najlepszy przykład,i...niestety inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców to fikcja,jakże na rękę władzom miasta , czy w tym mieście nie może być normalnie?