Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Blisko 100 procent głosujących za przyłączeniem części Wodzisławia do Marklowic

Prawie 400 mieszkańców Marklowic mówi „tak” przyłączeniu Grodziska do ich miejscowości. 

Blisko 100 procent głosujących za przyłączeniem części Wodzisławia do Marklowic

W Marklowicach podliczono wyniki konsultacji społecznych dotyczących przyłączenia części Wodzisławia, tzw. Grodziska do Marklowic. W sumie oddano 392 głosy, z czego „za” było 390 głosów, 1 osoba wstrzymała się od głosu, zaś 1 głos był nieważny (bez podpisu). Uprawnionych do głosowania było 4 tys. 261 mieszkańców gminy, tak więc z konsultacji skorzystało ok. 9 proc. Najwięcej osób złożyło ankiety w urzędzie gminy i na terenie szkół.

 – Zaskoczyła mnie tak wysoka frekwencja – mówi Benedykt Kołodziejczyk, sekretarz gminy. – Przy tego typu akcjach zdarza się, że nikt nie jest nimi zainteresowany. Wysoka frekwencja świadczy o tym, jak bardzo ważny dla mieszkańców gminy jest temat Grodziska.

Sekretarz gminy przypuszcza też, że gdyby w tej sprawie przeprowadzone zostało referendum to frekwencja mogłaby być niższa, a to chociażby z tego powodu, że referenda są zazwyczaj jednodniowe, zaś konsultacje prowadzone były przez dwa tygodnie. Samorządowcy zdecydowali się na konsultacje, ze względu na ich nieporównywalnie mniejsze koszty. Gdyby przeprowadzić referendum, trzeba byłoby powołać specjalne komisje, opłacane tak, jak przy wyborach. A koszty konsultacji wiązały się praktycznie tylko z drukiem ankiet.

Co dalej?

Wyniki marklowickich konsultacji są znane, co więc teraz dalej? – Na najbliższej, lutowej sesji rada gminy zaopiniuje konsultacje. Czekamy też, aż to samo zrobi rada miasta Wodzisławia (tam konsultacje potrwają do 26 lutego – przyp. red.) – mówi Kołodziejczyk. – Potem na marcowej sesji stanie uchwała dotycząca wniosku, który za pośrednictwem wojewody musi być złożony do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostateczną decyzję w sprawie Grodziska podejmie minister.

 Dowody do wymiany, ulice zachowane

Przyjmując hipotetycznie, że Grodzisko stanie się częścią Marklowic, to czy będzie ono miało charakter sołectwa? Nie, bo nie ma takiej potrzeby – odpowiada sekretarz gminy. – Ten obszar geodezyjnie zostanie po prostu włączony do Marklowic. To blisko 16 hektarów, ok. 70 gospodarstw.

Dla mieszkańców Grodziska będzie się to wiązało np. z koniecznością wymiany dowodu osobistego. Numeracja ulic natomiast prawdopodobnie zostanie zachowana.

W Marklowicach konsultacje społeczne przeprowadzono po raz pierwszy. W 1993 roku odbyło się tu natomiast referendum w sprawie reaktywowania gminy Marklowice, wówczas dzielnicy Wodzisławia. Wzięło w nim udział 54 proc. uprawnionych do głosowania, z czego za samostanowieniem gminy opowiedziało się 96,3 proc.

Anna Burda-Szostek

 

 

Czytaj więcej we wtorek w Nowinach Wodzisławskich

 

 

Ludzie

Benedykt Kołodziejczyk

Były Radny Miasta Rybnik oraz sekretarz Marklowic. Zmarł 12 kwietnia 2021 r.

181 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~mwwd (188.0. * .65) 19.02.2012 19:35
oceniono 35 razy
-27
Zgłoś

Potem przegrywamy na całej linii ,jak mamy takich ludzi zazdrosnych jak jest ten- 3 x nie- i Racja -nie mogą się pogodzić że ktoś inny może sobie byt poprawić , a Oni dalej muszą brnąć w tym bagnie zadłużonym bez perspektyw , i przyszłości. Marklowice są miastem bez zadłużeń z inwestycjami na poziomie 21 wieku, z rządzącymi dla dobra mieszkańców ,Im ta zazdrość nie daje spokoju .....i tak się nakręcają że chyba nie odchodzą od komputera. .....Gallus Anonimus 2.... masz całkowitą rację jak ten problem szkół - a jest to duży problem... nie zostanie rozwiązany to jest po Wodzisławiu...

~Racja (80.238. * .30) 18.02.2012 22:57
oceniono 79 razy
17
Zgłoś

Wodzisławianie 3x NIE

~Podpisz się... (77.253. * .67) 18.02.2012 20:55
oceniono 61 razy
-39
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Czy te szubrawe proby secesji to znowu robota przegranej ekipy ?

~@ 3x nie (80.238. * .20) 18.02.2012 20:11
oceniono 118 razy
-14
Zgłoś

mieszkańcy mają takie prawo!!!!!!!!!!! a to,że zdecydowali sie na ten krok swiadczy,że władza miejska jest do niczego,wstyd dla prezydenta,ale co sie dziwic skoro prezydent to obcy człowiek,obca władza nigdy nie dba o mieszkańców tylko dba o swój tyłek,

~3 x nie (79.147. * .170) 18.02.2012 19:55
oceniono 124 razy
16
Zgłoś

~do 3 x nie ::: Mieszkancy Grodziska mogli sobie kupic dzialke w Marklowicach oni mieszkaja tam od kilku lat i chca oddzielac prastara czesc od miasta. Powinni nie miec zadnych praw! NIE DLA SECESJI. Ludzie glosowac bo Wodzislaw rozbieraja.

~Do Jarka Świty (77.253. * .67) 18.02.2012 19:51
oceniono 74 razy
-16
Zgłoś

Jesli myslisz, ze ci zapomnimy te szubrawe protesty to sie mylisz, W***s sie tam gdzie nie trzeba, nie mogles przebolec razem z Bialkowa ze przegraliscie wybory i chciales pociagnac za soba cale miasto zeby tez przegralo razem z toba. Ta reforma byla potrzebna i oczekwana od dluzego czasu. Co do leczenia to chyba tobie trzeba wznowic wizyty.

~do poniżej (80.238. * .20) 18.02.2012 19:35
oceniono 21 razy
9
Zgłoś

wszystko przez nieudolnego prezydenta,który ze strachu przed utratą stanowiska wycofał się z reformy wodzisławskiej oświaty,jakoś inne miasta mają ten sam problem i radzą sobie ,a u nas,szkoda gadać,od reformy oswiaty nie ma odwrotu!!!

~Gallus Anonimus 2 (83.30. * .250) 18.02.2012 19:30
oceniono 60 razy
-30
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Wszystko to przez wodzisławską oświatę która generuje niewiarygodne koszty.Nie ma już nawet na oświetlenie ulic czy drobne inwestycje na "Grodzisku" Już jakiś czas temu ostrzegałem że to miasto upadnie jeśli będzie rocznie utrzymywało 13 szkół podstawowych z armią nauczycieli.W dodatku znakomita większość to nauczyciele dyplomowani.I tak rocznie ponad 44 miliony jest konsumowane ...a będzie jeszcze duuuuuuuużo więcej bo koszty co roku straszliwie rosną!

~adr (87.205. * .57) 18.02.2012 18:53
oceniono 30 razy
10
Zgłoś

Uważam, że autor postu" Niech to" powinien się jak najszybciej zbadać, bo on już pewno nawet śni o Jarku. Ta choroba jest znana medycynie i jeszcze nie jest za póżno. Ta rada dotyczy autora nawet wtedy, jeżeli ma on to zlecone, by gdziekolwiek, o cokolwiek wini się Kiecę, pisał żżle o Jarku. Historia już notowala wiele takich przypadków a opisywani nie kończyli w najlepszym stylu. Pzdr

~@ 3 x nie (80.238. * .20) 18.02.2012 18:49
oceniono 82 razy
-26
Zgłoś

jak widać nie zauważyłeś,że czasy się zmieniły i to dawno temu,teraz miasto to mieszkańcy a władza jest dodatkiem ,która można zmienić gdy nie dziala na rzecz mieszkańców,w Wodzisłaiu władza nie dba o mieszkańców ani o miasto wobec powyzszego mieszkańcy Grodziska maja prawo do zmiany Gminy a Twój argument,że te tereny zawsze były miejskie to włóż między książki. Jestem za tym by mieszkańcy Grodziska przyłączyli się do Gminy Marklowice skoro taka ich wola,a prezydent i radni niech wyciągną z tego odpowiednie wnioski,bo to po prostu wstyd dla aktualnej władzy,władzy nieudolnej.Jesteś żałosnym krzykaczem.

~D-A-N (178.183. * .151) 18.02.2012 18:41
oceniono 24 razy
-14
Zgłoś

do 3x nie wiysz kaj sie pukni a kaj poderzni nie pisz gupot

~do 3 x nie (188.0. * .65) 18.02.2012 17:23
oceniono 92 razy
-32
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] Jak czytam te wypociny .... to mnie nosi, powiedz mi człowieku czy miasto jest dla mieszkańców czy mieszkańcy dla miasta, bo jak piszesz że mieszkańcy nie mają nic do gadania to KTO - MA.... jesteś żałosny .....prawo człowieka i jego decyzja powinna być najważniejsza , i to potrzeba uszanować ....

~nie_swd (80.238. * .189) 18.02.2012 16:43
oceniono 35 razy
21
Zgłoś

A ja się obawiam , ze na tym precedensie się nie skończy... Nik nie chce mieszkać w miejscu w którym władza ma szarego obywtela w przysłowiowym 'gdzieś'. Jak ktoś widzi, ze zero spośród płaconych podatków do niego wraca, że władza o nim zapomina , to tak reaguje.

~Podpisz się... (77.253. * .67) 18.02.2012 15:27
oceniono 28 razy
-2
Zgłoś

Masz racje sa nieudolne, bo powinni Swicie ukręcic łep. Trzeba zrobic reforme na oswiacie i to jak najszybciej.

~do poniżej (80.238. * .20) 18.02.2012 15:24
oceniono 35 razy
27
Zgłoś

to nie tak,bezpośrednią winę ponoszą nieudolne władze miasta,to największy problem!!!!!

~Niech to..... (77.253. * .67) 18.02.2012 15:12
oceniono 40 razy
-10
Zgłoś

Jak to czytam to myślę tylko o durnym Świcie, bo to jego te p******e protesty spowodowały te problemy. Nie ma teraz kasy na niezbędne inwestycje w infrastrukturę drogowa, ani na połączenia autobusowe, ani na rachunki za prąd za lampy uliczne, a że nie wspomnę o likwidacji zalewiska, gdzie ludziom gniją domy.

~Marklowiok (188.146. * .221) 18.02.2012 14:50
oceniono 96 razy
-30
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] My i tak traktujemy mieszkańców Grodziska jak Marklowiokow więc o co biega.Nie dbaliście o swoja dzielnica to tera mocie.Wolom do Marklowic i jo sie nie dziwia.

~haka (89.68. * .32) 18.02.2012 14:05
oceniono 23 razy
13
Zgłoś

Ewenement na skalę kraju mały pożera dużego. Chora demokracja zamiast scalać dzieli się na drobne. Kiedy ptasie móżdżki rządzących na górze i w dole to pokapują.

~3 x NIE (88.13. * .64) 18.02.2012 13:49
oceniono 110 razy
48
Zgłoś

Las miejski Grodzisko od wiekow jest czescia Wodzislawia, mieszkancy ktorzy tam w ostatnich latach pobudowali domy nie powinni miec nic do gadania. To tak samo jakby NOWI mieszkancy okolic Rynku chcieli jego odlaczenia od miasta. PARANOJA! NIE DLA ODLACZENIA

~@jestem (80.238. * .20) 18.02.2012 13:45
oceniono 92 razy
-26
Zgłoś

a ja uważam,że mieszkańcy Grodziska niezadowoleni z władzy miejskiej maja prawo przyłączyc się do Gminy dobrze zarządzanej a taką jest właśnie Gmina Marklowice,to,że Wodzisław leży blisko autostrady to fakt i nic więcej,istotna linia kolejowa?...chyba coś Ci się pomyliło,w tym zakresie to totalne zadupie,Wodzisław już dawno przestał odgrywać znaczącą rolę w regionie ,właściwie nigdy nie był taki bo...nie miał szczęścia do dobrej władzy miejskiej, a teraz to już katastrofa,z tego miejskiego marazmu miasto nigdy się nie podniesie,a jeżeli już to po wielu,wielu latach,pod warunkiem,że wybierzemy mądrego prezydenta i równie mądrych radnych. Konsultacje w tej sprawie sa,i ja zagłosuję za tym by Grodzisko odłączyło się od Wodzisławia skoro taka wyrazili wolę,a władze miasta Wodzisławia niech wyciągną z tego odpowiednie wnioski ,bo jak dalej mieszkańcy bedą tak niezadowoleni to nastepne dzielnice odłączą się i zamiast miasta bedziemy mieć wieś,wieś Wodzisław z wójtem na czele.

~3 x NIE (88.13. * .64) 18.02.2012 13:42
oceniono 99 razy
45
Zgłoś

Grodzisko to HISTORYCZNA czesc Wodzislawia ZAWSZE nia bylo i NA ZAWSZE BEDZIE. Nowobogaccy co kupili tam dzialki a teraz chca do Marklowic powinni o tym wiedziec wczesniej. NIE DLA ODLACZENIA!!!!

~tylko (80.238. * .12) 18.02.2012 13:41
oceniono 36 razy
24
Zgłoś

należy przeciwstawic sie rozbiorowi terenu Wodzisławia,popieram 3x NIE

~3 x NIE (88.13. * .64) 18.02.2012 13:37
oceniono 43 razy
31
Zgłoś

popieram poprzednika, obecna wladza pozostawia duzo do zyczenia ale to nie powod na zezwolenie do rozbioru miasta. GLOSOWALES NA NIE? nie pytaj co obecna wladza robi dla Wodzislawia zapytaj co ty robisz dla swojego miasta!

~jestem_ (83.7. * .253) 18.02.2012 13:30
oceniono 45 razy
31
Zgłoś

wodzisławskim patriotą i jestem przeciw odłączeniu się kawałka Wodzisławia. To że jest aktualnie nieudolna władza to jest problem przejściowy. Rolą Wodzisławia jest odgrywać znacząca rolę w regionie i tak będzie. Wodzisław leży koło autostrady, obok istotnej linii kolejowej. To zaprocentuje. Wodzisław będzie sie rozwijał. A jak sie komuś tutaj nie podoba to przecież może wyjechać, tylko po co to całe narzekanie. No tak ale kto widział Polaka który nie narzeka. Trzeba wziąć się do roboty a nie narzekać, chodzić na wybory i budować Wodzisław.

~nie_swd (80.238. * .189) 18.02.2012 12:07
oceniono 34 razy
-22
Zgłoś

Hehehe , kto to może to stąd ucieka , nawet całą dzielnicą można wyemigrować z tego padołu...

~Wodzik (80.238. * .30) 18.02.2012 00:04
oceniono 20 razy
6
Zgłoś

Marklowice myślą tylko o tym co by postawić za pieniądze z kopalni żeby mieć z tego profity , a Wodzisław musi się martwić o to żeby Marklowiczanie mieli gdzie robić zakupy ,gdzie się leczyć i załatwić sprawy z codziennym swoimi sprawami życiowymi!

~Wodzik (80.238. * .30) 17.02.2012 23:55
oceniono 10 razy
2
Zgłoś

No i właśnie nie porównujmy kopalni do szpitala bo Marklowice ciągną profity z tego tytułu że na ich terenie jest szyb a my nie, że mamy szpital na swoim terenie tylko wydatki nawet jeśli je ponosi powiat w tym miejscu mógł być zakład komercyjny na którym miasto by zarabiało z tytułu podatku,a trzeba między innymi leczyć ludzi z Marklowic?!

~kelo (83.27. * .152) 17.02.2012 23:29
oceniono 36 razy
-18
Zgłoś

Nie ma miasta, któreby nie skorzystało z odłączenia od tego złodziejskiego wodzisławia.

~do Wodzika (77.255. * .189) 17.02.2012 22:39
oceniono 30 razy
-14
Zgłoś

Wodzik - szpital jest POWIATOWY nie Miejski szkoly średnie sa POWIATOWE nie miejskie, jak ktoś robi zakupy w Wodzislawiu to miasto na tym zarabia tak wiec wiesz Wodzisław to troche mniej niż 1/3 ludności powiatu a to oznacza ze w powiecie to te okoliczne wsie mają więcej do powiedzenia niż Wodzisław -

~O Kur**! (83.30. * .124) 17.02.2012 21:05
oceniono 16 razy
-2
Zgłoś

Teraz niech Zemłok odłączy Zawadę to urząd gminy zrobi w swoim króliczoku.A potem Świtaś Wilchwy to zrobi urząd gminy w szkole w szatni.Tak to jest jak w mieście mieszkają sami granatem od pługa oderwani przyjezdni z różnych pierdziszew...

~Wodzik (80.238. * .30) 17.02.2012 20:19
oceniono 21 razy
11
Zgłoś

A wyjeżdżajcie wszyscy ja Kocham to miasto!!!

~Wodzik (80.238. * .30) 17.02.2012 20:15
oceniono 40 razy
28
Zgłoś

Gdyby miasto tych działek nie sprzedało pod budownictwo to nie było by niezadowolonych ,czemu nie kupili w Marklowicach jak tam dobrze?

~mwwd (188.0. * .65) 17.02.2012 20:14
oceniono 39 razy
-15
Zgłoś

No i nareszcie ludzie zaczynają otwierać oczy , bo tak zadłużone miasto ,bez inwestycji jakim jest Wodzisław dzięki obecnym rządzącym ,bez perspektyw na przyszłość, musi upaść . kto myśli na przyszłość niech ucieka bo upadek tego miasta jest bardzo bliski i popieram mieszkańców Grodziska, też nie chciał bym mieszkać w najbrzydszym mieście na Śląsku.

~@śmieszne (80.238. * .20) 17.02.2012 20:10
oceniono 28 razy
-16
Zgłoś

i co z tego,że zawsze było,teraz mieszkańcy sa niezadowoleni i zmienią gminę na lepszą,maja do tego prawo,

~@Wodzik (80.238. * .20) 17.02.2012 20:06
oceniono 13 razy
11
Zgłoś

BIP UM ,konsultacje społeczne,jest ankieta,możesz ją wypełnić,

~śmieszne do brawo Grodzisko (80.238. * .12) 17.02.2012 20:06
oceniono 22 razy
20
Zgłoś

1975 – likwidacja powiatu, przyłączenie do Wodzisławia Śląskiego miast: Pszów, Radlin, Rydułtowy oraz gminy Marklowice

To były osobne gminy Gierek robił sztuczne duze miasta,a Grodzisko zawsze było w granicach Wodzisławia.

~Wodzik (80.238. * .30) 17.02.2012 20:03
oceniono 5 razy
1
Zgłoś

To róbmy konsultacje społeczne, bo nie mamy innych zmartwień.

~@Wodzik (80.238. * .20) 17.02.2012 19:59
oceniono 6 razy
0
Zgłoś

nie chca bo...Bałtyk zimny i zabrudzony,wolą południowe ,ciepłe morza,ja też,a TY?, a tak na serio to nie masz innych zmartwień?

~Wodzik (80.238. * .30) 17.02.2012 19:55
oceniono 8 razy
0
Zgłoś

A dostępu do morza nie chcą?!

~@Wodzik (80.238. * .20) 17.02.2012 19:49
oceniono 4 razy
0
Zgłoś

nie podobają Ci się ogródki działkowe?, daj lepszy przykład,