Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Blisko 100 procent głosujących za przyłączeniem części Wodzisławia do Marklowic

Prawie 400 mieszkańców Marklowic mówi „tak” przyłączeniu Grodziska do ich miejscowości. 

Blisko 100 procent głosujących za przyłączeniem części Wodzisławia do Marklowic

W Marklowicach podliczono wyniki konsultacji społecznych dotyczących przyłączenia części Wodzisławia, tzw. Grodziska do Marklowic. W sumie oddano 392 głosy, z czego „za” było 390 głosów, 1 osoba wstrzymała się od głosu, zaś 1 głos był nieważny (bez podpisu). Uprawnionych do głosowania było 4 tys. 261 mieszkańców gminy, tak więc z konsultacji skorzystało ok. 9 proc. Najwięcej osób złożyło ankiety w urzędzie gminy i na terenie szkół.

 – Zaskoczyła mnie tak wysoka frekwencja – mówi Benedykt Kołodziejczyk, sekretarz gminy. – Przy tego typu akcjach zdarza się, że nikt nie jest nimi zainteresowany. Wysoka frekwencja świadczy o tym, jak bardzo ważny dla mieszkańców gminy jest temat Grodziska.

Sekretarz gminy przypuszcza też, że gdyby w tej sprawie przeprowadzone zostało referendum to frekwencja mogłaby być niższa, a to chociażby z tego powodu, że referenda są zazwyczaj jednodniowe, zaś konsultacje prowadzone były przez dwa tygodnie. Samorządowcy zdecydowali się na konsultacje, ze względu na ich nieporównywalnie mniejsze koszty. Gdyby przeprowadzić referendum, trzeba byłoby powołać specjalne komisje, opłacane tak, jak przy wyborach. A koszty konsultacji wiązały się praktycznie tylko z drukiem ankiet.

Co dalej?

Wyniki marklowickich konsultacji są znane, co więc teraz dalej? – Na najbliższej, lutowej sesji rada gminy zaopiniuje konsultacje. Czekamy też, aż to samo zrobi rada miasta Wodzisławia (tam konsultacje potrwają do 26 lutego – przyp. red.) – mówi Kołodziejczyk. – Potem na marcowej sesji stanie uchwała dotycząca wniosku, który za pośrednictwem wojewody musi być złożony do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ostateczną decyzję w sprawie Grodziska podejmie minister.

 Dowody do wymiany, ulice zachowane

Przyjmując hipotetycznie, że Grodzisko stanie się częścią Marklowic, to czy będzie ono miało charakter sołectwa? Nie, bo nie ma takiej potrzeby – odpowiada sekretarz gminy. – Ten obszar geodezyjnie zostanie po prostu włączony do Marklowic. To blisko 16 hektarów, ok. 70 gospodarstw.

Dla mieszkańców Grodziska będzie się to wiązało np. z koniecznością wymiany dowodu osobistego. Numeracja ulic natomiast prawdopodobnie zostanie zachowana.

W Marklowicach konsultacje społeczne przeprowadzono po raz pierwszy. W 1993 roku odbyło się tu natomiast referendum w sprawie reaktywowania gminy Marklowice, wówczas dzielnicy Wodzisławia. Wzięło w nim udział 54 proc. uprawnionych do głosowania, z czego za samostanowieniem gminy opowiedziało się 96,3 proc.

Anna Burda-Szostek

 

 

Czytaj więcej we wtorek w Nowinach Wodzisławskich

 

 

Ludzie

Benedykt Kołodziejczyk

Były Radny Miasta Rybnik oraz sekretarz Marklowic. Zmarł 12 kwietnia 2021 r.

181 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Podpisz się... (77.253. * .67) 27.02.2012 10:41
oceniono 43 razy
23
Zgłoś

Czy mieszkancy Grodziska beda placic extra za kozystanie Rodzinnego Parku Rozrywki??

~zazdrosny (80.238. * .29) 26.02.2012 19:54
oceniono 50 razy
-12
Zgłoś

Wielu by się chciało odłączyć od tego upadającego miasteczka Wodzisławia. Mało kto ma taką możliwość. Mieszkańcy Grodziska mają możliwość i korzystają. Wielu zazdrości

~Trójmiasto (83.30. * .24) 26.02.2012 11:41
oceniono 45 razy
23
Zgłoś

Zawada,Syrynia,Lubomia. Trójmiasto buraków. Grodzisko-ciemnota.

~Wielki Wodzislaw (87.101. * .60) 25.02.2012 22:36
oceniono 45 razy
27
Zgłoś

Wodzislaw nie potrzebuje Grodziska! My sobie sami damy rade bez wiejskich dzielnic! Jak sie nie podoba to wypad do Marklowic. Nikt nie bedzie za wami plakal! Tylko Wodzislaw!

~do zielone swiatlo (77.253. * .67) 25.02.2012 21:46
oceniono 39 razy
11
Zgłoś

Slucham....co nagle Was wstyd ogarnia czy tez boicie sie swoje interesy ?? Obawiam sie ze to drugie ,niestety nie jestescie anomimowi, buraczane towarzystwo. Zreszta z wypowiedzi wojta Marklowic wyraznie widac,ze nie jest zbyt szczęsilwy z waszego rozszczeniowego towarzystwa.Dziwi mnie to ze nie przyszlo wam do glowy ze ten szantaz obroci sie przeciwko wam.

~link (79.150. * .165) 25.02.2012 21:07
oceniono 30 razy
10
Zgłoś

http://www.radio90.pl/prezydent-wodzislawia-zszokowany-planami-pkp.html PREZYDENT KIECA TWIERDZI ZE NIE WSZYSCY GRODZISZCZANIE CHCA ODLACZENIA. I BARDZO DOBRZE! WIERZE ZE CO NIEKTORZY KOCHAJA WODZISLAW MIMO PROBLEMOW.

~Burak (79.150. * .165) 25.02.2012 21:02
oceniono 14 razy
4
Zgłoś

a ja tak sobie mysle co tu powiedziec napisac wystarczy przejechac kolo PGRu i jest calkiem inaczej hmmm w PGR to inna kultura inny swiat i tak dalej i tak dalej. chcialbym zeby wlaczyli moja ulice do jakiegos PGRu i tak dalej bo bylo by lepiej ale chyba nie da rady.... hehehhehe

~zielone światło (80.238. * .20) 25.02.2012 20:33
oceniono 36 razy
-14
Zgłoś

a ja się pytam jakim prawem wymieniasz nazwiska osób mieszkających na Grodzisku,a sam jestes tchórzem i nie potrafisz się podpisać,wstyd,na szczęście takie buraki jak Ty tam nie mieszkają,

~Podpisz się... (77.253. * .67) 25.02.2012 20:08
oceniono 25 razy
11
Zgłoś

Niestety nie trudno sie zgodzic z osobami piszacymi ponizej , to miasta zamieszkuja zwykle buraki, słoma z butow wystaje niestety. Nazwiska jakie ja znam to Sirdak ( lekarka), Dragon, Samulak , mam nadzieje ze poszukaja sobie pracy na terenie gminy Marklowice

~haaahahhaaahaa (87.101. * .60) 25.02.2012 20:03
oceniono 20 razy
-2
Zgłoś

Wodzislaw! Co? W kasie pusto!

~Wodzisławski styl (83.30. * .149) 25.02.2012 20:01
oceniono 21 razy
-5
Zgłoś

W Wodzisławiu mieszkają same buraki i powinno się porobić z tego dziadostwa z 10 osobnych gmin z wójtami.Takie burackie zadupia jak Kokoszyce czy Zawada będą najlepsze.Wójt Zemło-kurde jak to brzmi.Wilchwy i wójt Świta.Kurde będzie pięknie.Kieca bedzie wójtem rynku.

~z dzielnicy (87.101. * .60) 25.02.2012 19:52
oceniono 33 razy
-1
Zgłoś

Bardzo dobra inicjatywa mieszkancow Grodziska! Zycze Wam powodzenia w odlaczeniu sie od tego daremnego Wodzislawia. Teraz jeszcze czas na Zawade i Kokoszyce!

~Warto wiedzieć (83.30. * .149) 25.02.2012 19:43
oceniono 13 razy
-1
Zgłoś

Warto wiedzieć jak wyglądają wiechole.Ci w tym filmiku to prawdziwa elita.

~zielone światło (80.238. * .20) 25.02.2012 18:53
oceniono 29 razy
-1
Zgłoś

ale głupoty piszecie poniżej i obrażacie Grodziszan,rząd zdecyduje ...ja im zyczę aby Grodzisko było w Marklowicach ,taka jest ich wola i niech sie stanie po ich myśli,

~Brawo @link! (83.30. * .149) 25.02.2012 18:32
oceniono 25 razy
7
Zgłoś

Wyczaiłeś nazwiska buractwa!Takie wiechole robią wstyd miastu na całe województwo!Nawet na silesii dają popis wiochy!Je*** buraki!!!

~Buractwo już znane (83.30. * .149) 25.02.2012 18:29
oceniono 25 razy
7
Zgłoś

Brawo link!Już znamy nazwiska buractwa!To miedzy innymi Ł.Dragon i J.Samulak.Pewnie przyjechali na ziemniakach ze wschodniej polski i teraz ich ciągnie na wiochę!

~link (79.150. * .165) 25.02.2012 17:48
oceniono 17 razy
11
Zgłoś

http://www.tvs.pl/37764,obywatelski_bunt_w_wodzislawiu_zmiany_na_mapie_slaska.html LEDWO SIE WYBUDOWALI A ODLANCZAC SIE ZACHCIEWA DLA DROGI ALBO NIE WIADOMO CZEGO.

~do poniżej (80.238. * .20) 25.02.2012 15:21
oceniono 32 razy
-18
Zgłoś

zazdrość Cię zżera?,mogłeś też kupić tam działkę i wtedy Twój pkt.widzenia byłby zupełnie inny,ja nie mieszkam na Grodzisku ,ale w 100% popieram mieszkańców Grodziska,a władze miasta maja do odrobienia lekcję...trzeba nauczyć się służyć mieszkańcom!!!

~@. (83.30. * .168) 25.02.2012 15:00
oceniono 19 razy
9
Zgłoś

Na Grodzisku pobudowały się paniska.Czyli doktorki i nauczycielki i teraz "elyta" ma wymagania.Najlepiej jeszcze żeby im galerię postawili koło lasu bo jak nie to paniska się obrażą!

~Grodzisko (80.238. * .20) 25.02.2012 14:52
oceniono 25 razy
-15
Zgłoś

@Wodzisławski Patriota, ten nick nie pasuje do Ciebie,zapomniałeś,że czasy się zmieniły i to władza ma służyć mieszkańcom i działać dla dobra miasta i jego mieszkańców,otwórz oczy i pomyśl zanim znowu coś głupiego napiszesz,

~do Wodzisławski Patriota (188.0. * .65) 25.02.2012 12:47
oceniono 22 razy
-16
Zgłoś

Jesteś idiota nie patriota zadając takie pytanie....... to po co te wybory poco wybierać przedstawicieli którzy w naszym imieniu maja nas reprezentować, jak ja sam teraz mam dla miasta coś robić a ludzie którzy zdeklarowali się że będą w naszym imieniu dbać o dobro naszego miasta, i jego mieszkańców będą tylko brać niemałą kasę między innymi z moich podatków ciebie chyba koń kopnoł i proszę cię przestań błyszczeć tymi głupotami.

~Wodzisławski Patriota (80.238. * .30) 25.02.2012 09:34
oceniono 17 razy
11
Zgłoś

Nie pytajcie co miasto zrobi dla Was tylko co Wy zrobicie dla niego!

~do poniżej (77.255. * .235) 24.02.2012 20:29
oceniono 19 razy
-17
Zgłoś

nie pieprz głupot o jakimkolwiek wsparciu, o remont o mieszkańców od lat zabiega tylko Balcer ty razem z tą całą władzą nas olewacie

~NIE dla odłączenia!!! (88.19. * .15) 24.02.2012 20:12
oceniono 21 razy
13
Zgłoś

tak sie nie robi. Mieszkancy Grodziska mieli by wsparcie nasze w walce o remont drogi i budowe rurociagu ale oni wola dzielic miasto. Dlatego dla mnie sa to osoby dbajace tylko o swoje 4 litery a nie o dobro wspolne -miasto. dlatego NIE DLA ODLACZENIA!

~wodzio. (188.0. * .65) 24.02.2012 16:18
oceniono 9 razy
3
Zgłoś

Ludzie z Wodzisławia może zaczniecie, otwierać oczy i uszy , i zastanawiać się choć trochę nad tym że coś niedobrego dzieje się w waszym mieście ,kto jest za takie ucieczki ludzi z Wodzisławia odpowiedzialny, zamiast się wygrażać i pomstować- ( co to da jak na siebie naskakujecie to tak jak pożar gasić benzyną)-a ludzie odpowiedzialni za ten problem założę się że na tej stronie najwięcej leją benzyny na ten ogień żeby was skłócić... radzę to przemyśleć a nie robić czegoś jak prowadzeni , na smyczy i zastanowić się ..... komu na skłóceniu w tej sprawie mieszkańców tak bardzo zależy????.

~zazdrosny (80.238. * .29) 23.02.2012 23:42
oceniono 42 razy
-22
Zgłoś

Wielu by się chciało przyłączyć do sąsiedniej dobrze zarządzanej gminy (np. Pszów, Radlin, Marklowice). Uciec z tej ruiny wodzisław. I zazdroszczą tym z Grodziska

~R-G-O (88.13. * .124) 23.02.2012 11:28
oceniono 11 razy
5
Zgłoś

a ty lepiej do pieca dokladej bo zima w doma

~D-A-N (178.183. * .68) 23.02.2012 10:54
oceniono 37 razy
-15
Zgłoś

na pewno nie burakami jak TY

~burak (91.94. * .24) 22.02.2012 20:42
oceniono 12 razy
8
Zgłoś

hehe :) a kim są marklowiczanie ?

~wspólczuje (77.253. * .67) 22.02.2012 20:12
oceniono 29 razy
9
Zgłoś

szczerze powiedziawszy to mi zal marklowiczan, ze beda mieli takich burakow w swojej spolecznosci jak mieszkancy Grodziska,

~do do poniżej (188.0. * .65) 22.02.2012 17:48
oceniono 17 razy
1
Zgłoś

I to bardzo szerokim łukiem!!!!!!!!!!!!

~do poniżej (80.238. * .20) 22.02.2012 17:26
oceniono 25 razy
1
Zgłoś

szkoda,że się nie podpisałeś bo to Ciebie należy omijać z daleka,

~Podpisz się... (77.253. * .67) 22.02.2012 17:19
oceniono 28 razy
6
Zgłoś

Tylko uwazajcie,bo te zdradzieckie nazwiska osob z tego Grodziska wyladuja na specjalnej liscie, a lista ta bedzi krazyc po miescie. Osobiscie jako wodzislawianin bede omijac wszystko co bedzie z wami zwiazane, bedziecie pracowac i zarabiac w Marklowicach. Niech wam sie nie wydaje,ze jestescie pepkami swiata i wszystko sie wam nalezy

~tak (77.255. * .204) 22.02.2012 17:12
oceniono 16 razy
2
Zgłoś

wysiedlić wszystkich mieszkańców, żeby Mieciowi nie mędzli i nie przeszkadzali w spokojnym rządzeniu

~klaka (77.255. * .204) 22.02.2012 17:04
oceniono 18 razy
8
Zgłoś

widać, że tej władzy wyraźnie nie pasują mieszkańcy chcą jakiejś drogi a potem może oświetlenia im się zachce a przecież na takie duperele niema pieniędzy my /władza/ jesteśmy od wyższych celów a tutaj jacyś spiskowcy jak nie Świta to Zemło nawet poleniuchować swobodnie nie można.

~do wszystkich (80.238. * .20) 22.02.2012 16:07
oceniono 14 razy
10
Zgłoś

czytając poniższe posty mam wrażenie,że to portal miejski a nie gazety, posty typu" Nie dla odłączenia" itp.mimo,że są ubliżające i obraźliwe nie są usuwane,za to posty normalne wyrażające poparcie są usuwane,jak to wytłumaczyć?

~Popieram ponizej (77.253. * .67) 21.02.2012 20:27
oceniono 32 razy
6
Zgłoś

Świete Słowa '...obrazili się na prezydenta bo drogi im poszerzyć nie chce a raczej nie ma na to teraz pieniędzy..." albo jestescie głupi albo podli, zeby szantazowac wszystkich mieszkancow Wodzisławia. Ciekawi mnie tylko jedno kto byl prowodyrem tego spisku ??

~NIE dla odłączenia!!! (79.147. * .151) 21.02.2012 18:41
oceniono 66 razy
38
Zgłoś

Grodzisko od zawsze jest częścią Wodzisławia a to poważny argument dla ministra w walce o jego pozostanie w granicach miasta. To jakby odłączyć Rynek albo inne ważne miejsce od miasta dla widzimisie kilku mieszkańców. Różnica pomiędzy odłączeniem Pszowa czy Rydułtów jest zasadnicza! Mieszkańcy Grodziska to osoby jak widać po ich działaniach są niezwiązane z miastem, które kilka lat temu kupiły działki a teraz obrazili się na prezydenta bo drogi im poszerzyć nie chce a raczej nie ma na to teraz pieniędzy. I choć za panem prezydentem nie jestem to jako Rodowity Wodzisławianin stoje za nim murem. Dlaczego nie podjęli walki w mediach o drogę, szukali poparcia współmieszkańców Wodzisławia dla swojej sprawy? Bo mają nas gdzieś! Lepiej iść do bogatych Marklowic, które jak skoczą się zapasy węgla, będą jednym wielkim zapadliskiem. Nie można dla dziecinady, dla widzimisie grupy osób odrywać HISTORYCZNEJ części miasta. To nie dzielnica to owiany legendami tzw. Stary Wodzisław. Wodzisław to Grodzisko, Grodzisko to Wodzisław. Wszyscy mieszkańcy kochający swoje miasto powinni powiedzieć takiej dziecinadzie i farsie NIE! NIE DLA ODŁĄCZENIA!!!

~100% racji (79.147. * .151) 21.02.2012 18:20
oceniono 54 razy
20
Zgłoś

Nikt was nie zmuszal do kupowania dzialek na TERENIE MIASTA WODZISLAW SL. wasza demokracja żeby nie zamieniła się w anarchie. Mozecie kupic dzialke w Marklowicach i juz. A robienie secesji dla kawalka drogi, rurociagu to dziecinada. To pokazuje ze nie jestescie zwiazani z swoim miastem, macie gdzies miasto. Mogliscie naglosnic problemy, walczyc o droge i o remonty i wierzcie ze mielibyscie moje i wielu Wodzislawian poparcie. A teraz jestescie po prostu smieszni. Zycze wam z calego serca pozostania w granicach Wielkiego Wodzislawia. Robicie burdel i zamieszanie. Nie macie odwagi walczyc o swoje macie odwage isc na latwizne i zmienic gmine. Obrazalscy jak male dzieci. Dziecinada! Grodzisko to Wodzislaw i zawsze nim bylo nie macie prawa do jego oderwania od macierzy!

~TAK dla odłączenia (80.238. * .20) 21.02.2012 16:38
oceniono 109 razy
-33
Zgłoś

Komentarz poniżej pewnego poziomu [Wyświetl komentarz] ciekawe dlaczego redakcja usuwa zdecydowaną większość postów wyrazających pozytywną opinię w tej sprawie, bo przecież mieszkańcy Grodziska mają takie prawo i nie są to posty obraźliwe,natomiast te obrażające,złośliwe,nienawidzące tych mieszkańców czyli na nie pozostawia się .Stanowisko redakcji powinno być ponad emocje tutaj wyrażane i obiektywne.