Transport
Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Czas nas Śląskie
Czas nas Śląskie Konkurs promujący lokalne i regionalne produkty i usługi wraz z przyznaniem znaku jakości „Czas na Śląskie”
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Kolejowe tajniki - czym łączą się poszczególne wagony? Kilka słów o sprzęgach Scharfenberga

Dzisiaj krótko o technikaliach, czyli sprzęgi Scharfenberga, dzięki którymi możemy bezpiecznie łączyć poszczególne wagony taboru kolejowego!

Kolejowe tajniki - czym łączą się poszczególne wagony? Kilka słów o sprzęgach Scharfenberga
Sprzęg Scharfenberga bezpiecznie łączy poszczególne części taboru. fot. Koleje Śląskie
Czytasz ten artykuł w ramach limitu 10 artykułów.

Zarejestruj się lub zaloguj aby korzystać z portalu bez ograniczeń!
Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać.
Zarejestruj się
Zostało Ci 9 artykułów do przeczytania.
Zarejestruj się lub zaloguj i czytaj bez ograniczeń!

Rejestracja jest darmowa - dowiedz się więcej ile możesz zyskać!

Kolejowe tajniki - czym łączą się poszczególne wagony? Kilka słów o sprzęgach Scharfenberga

Sprzęgi

Czym jest sprzęg? To jedno z najbardziej oczywistych urządzeń kolejowych, łączących poszczególne wagony taboru, bądź łączący inne pojazdy szynowe, jak lokomotywy, bądź w wypadku transportu regionalnego dwa elektryczne zespoły trakcyjne. Jest to urządzenie nie tylko spinające, ale także łączące – elektryczne oraz dopasowujące się do siebie i w nowoczesnych wersjach posiadające również funkcję zderzaka. 

Sprzęgi dzielić możemy na elektryczne, mechaniczne oraz niesamoczynne i samoczynne. Najnowsze sprzęgi używane w elektrycznych zespołach trakcyjnych Kolei Śląskich to samoczynne sprzęgi posiadające trzy funkcje w jednym urządzeniu. 

Pierwsze sprzęgi pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w połowie XIX wieku i stanowiły odpowiedź na potrzebę spinania ciężkiego i wymagającego taboru wraz z odpowiednim zabezpieczeniem. Hak cięgłowy Millera stanowił pierwsze urządzenie o cechach współczesnego sprzęgu, w późniejszym czasie regularnie modernizowany. Co interesujące, przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych europejskie systemy sprzęgów nie zostały usystematyzowane i regulowane przepisami ze względu na różne systemy kolejowe! Przykładowo w krakowskich tramwajach okresu Cesarstwa Austro-Węgier stosowano sprzęgi „Bośnia” używane było jedynie w tramwajach krakowskich, na obszarze Bałkanów oraz Austro-Węgier, a kompletnie nieznane w Stanach Zjednoczonych i niezbyt popularne w innych miejscach Europy.

Scharfenberg

To rodzaj sprzęgu samoczynnego, w którym nie stosuje się urządzeń zderzakowych, ponieważ sprzęgi tego typu pełnią funkcję pociągową, spinającą i zderzakową w jednym. Powstał w początkach XX wieku i stanowi jeden z najbardziej popularnych sprzęgów w transporcie kolejowym. Używane był również w transporcie tramwajowym, później zostały zastąpione przez sprzęgi Alberta.

Dodatkowo sprzęg Scharfenberga realizuje jednocześnie połączenie mechaniczne, pneumatyczne i elektryczne! Aby dokonać samoczynnego zakleszczenia poprzez sprężynowy mechanizm zaczepowy, elektryczny zespół trakcyjny musi dojechać z prędkością nieprzekraczającą 5 km/h do drugiej jednostki. Następnie dochodzi do zetknięcia sprzęgów i zakleszczenia zaczepów. Aby dokonać rozprzęgnięcia pojazdów, wystarczy guzikiem z wnętrza pojazdu, bądź dźwignią na sprzęgu dokonać ich odblokowania, a następnie oddalić pojazdy od siebie. Sprzęg Scharfenberga znajdziecie m.in. w elektrycznych zespołach trakcyjnych 14WE!

źródło: Koleje Śląskie

2 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Obywatelka24 (91.204. * .100) 13.05.2022 18:21

Sprzęg Scharfenberga stosuje się praktycznie wyłącznie w zespołach trakcyjnych. W lokomotywach i tradycyjnych wagonach są sprzęgi śrubowe. Ale UE chce wprowadzić zmodyfikowany sprzęg Scharfenberga we wszystkich typach wagonów - sterowany sygnałami cyfrowymi (zdalnie) - co zminimalizuje wypadki przy sprzęganiu/rozsprzęganiu wagonów i uprości prace manewrowe.

~tłoczek (188.137. * .64) 13.05.2022 14:13

Za granicą przewoźnicy często dzielą składy na relacje. Np. pociąg ruszając z Norymbergi rusza na 3 zestawy po czym po trasie następuje dzielenie i składy dojeżdżają do 3 celów. Na Śląsku były jakieś próby np. dzielenia w Rybniku na pociąg do Chałupek i Raciborza w weekendy. Ale ponoć budziło to niezadowolenie wśród... związkowców KŚ bo mieli więcej roboty. A dzięki takiemu rozwiązaniu, pasażer takiego pociągu nie musiał się w Rybniku przesiadać.