Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Zagłada polskich kolei

Od wielu lat rozgrywa się ustalony scenariusz: najpierw ogranicza się liczbę połączeń, także z innymi środkami komunikacji  na danej trasie, przez co spada zainteresowanie koleją, potem takie zjawisko statystyczne jest argumentem za likwidacją linii.

Koleiny drewniane, a potem szynowe od zarania dziejów przysparzały społeczeństwu i gospodarce narodowej powszechny dobrobyt.  Szczególny rozkwit  kolei żelaznej zaznaczył się na przełomie dziewiętnastego i  dwudziestego wieku.  Również w swoim czasie  istnienia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej – zwłaszcza po zimie stulecia: 1962/63  nastąpiła dynamiczna ewolucja  transportu kolejowego, poprzedzona prężnym przeobrażeniem gospodarczym.  Ukształtowanie m.in. Rybnickiego Okręgu Węglowego wymusiło   perspektywiczny rozwój i elektryfikację całej infrastruktury, obejmującej urządzenia  z dziedziny transportu i komunikacji. W tamtych latach i obecnie kolej żelazna  rozwija się prężnie niemal na całym świecie.  Gruntowna  przebudowa transportu szynowego została dokonana   w krajach zachodnich, a zwłaszcza w  Hiszpanii, Niemczech, Francji, a także w Wielkiej Brytanii, nie licząc dominujących Stanów Zjednoczonych. W sposób szczególny kolej szynowa rozkwitła na  Dalekim Wschodzie, tj. w Japonii, a ostatnio w komunistycznych Chinach, które mają już najdłuższą na świecie sieć  kolei dużych prędkości, wynoszącą grubo ponad 10 tys. km. To  cywilizacyjne państwo  w dniu  20 grudnia 2012 r. oddało do użytku   najdłuższą na świecie trasę o długości  2 294 km, łączącą Pekin z Kantonem, a później  linia ta zostanie wydłużona do  Hongkongu.  Warto zaznaczyć, że po tej okazałej  drodze  15-składowy superekspres będzie jeździć z prędkością powyżej 300 km/h.  Ciekawostką może być również to, że pod koniec listopada   2012 r.  ruszyły pierwsze na świecie  mrozoodporne, superszybkie pociągi na trasy  w północno-wschodnich Chinach, tak zaprojektowane, by wytrzymać  duże skoki temperatury, dochodzące nawet do minus 40 stopni Celsjusza.

Tymczasem w tranzytowej Polsce kolejowe przewozy osób  i  rzeczy przez ostatnie 20 lat ciągle drożejąc, nieustannie  z j e ż d ż a j ą   lawinowo na same dno i pogrążają się w bagnie. Stąd podróżni chcąc nie chcąc odwracają się od transportu zbiorowego  i   tłumnie przesiadają się do własnych aut.  W odróżnieniu koleje japońskie rozrastając się żywiołowo dla dobra klienta  aktualnie   obsługują już  ponad 49 % ruchu pasażerskiego.  W Polsce natomiast udział kolei w przewozach osób kształtuje się w granicach dwóch procent. Podobnie rzecz ma się ze spedycją towarów, które w naszym kraju  zazwyczaj są przewożone po wyniszczonych drogach prywatnymi samochodami  ciężarowymi, zanieczyszczając do cna środowisko naturalne. Z prowadzonej statystyki wynika, że transportem samochodowym ostatnio przewozi się ponad  62 % ładunków,  a kolejowym zaledwie 18 %.  Można więc przyjąć tezę, że nasi liberalni władzy nie troszcząc się o żywotność społeczeństwa stawiają na trucicielski transport drogowy, bo mają z tego więcej  p o d a t k ó w.  Podczas gdy w Europie przewozy kolejowe chyliły się ku upadkowi, nabierały one rozmach  w  Rosji i Stanach Zjednoczonych, gdzie spedytorzy  potrafili odpowiedzieć na oczekiwania klientów.  Obecnie transport kolejowy towarów  w  Rosji  stanowi ponad 76 %, a w USA  - 40%  ogółu  w łącznych przewozach ładunków, wobec około 8 % w UE, a w naszym kraju jest jeszcze gorzej i  co gorsza - ciągle przejawia się  tendencja malejąca.  Przykład  krajów  cywilizacyjnych pokazuje, że schyłek kolei  nie musi być z góry przesądzony.  Nienormalna jest sytuacja, gdy w Polsce drogi tranzytowe są wypchane  sznurem niebezpiecznych samochodów, w tym zwłaszcza smrodliwych tirów i autokarów, a obok przebiega zelektryfikowana, ekologiczna linia kolejowa z ograniczonym ruchem pociągów.

Takie przykłady marnotrawstwa grosza publicznego  w krajach postępowych i rozwiniętych nie mają  miejsca. To jest niegospodarność i rozrzutność, która prowadzi do straconych możliwości rozwoju kraju. Przecież  państwo polskie  cały czas jest na dorobku, stąd musimy pieniądze szanować. Kolej żelazna niemal w całej Polsce  ma na tyle dogodny przebieg przez wiele miast i  dużych osad, iż aż się prosi o włączenie jej w pożyteczne  struktury ruchu aglomeracyjnego. W efekcie przemian, które nastąpiły po roku 1990 i nieudanych reformach  nastąpiło ogromne pogorszenie jakości usług kolejowych w zakresie  zaspokojenia potrzeb ludzkich.  Publicznym przykładem tego może być pierwsza  kolej niepaństwowa, uruchomiona przez samorząd za pieniądze podatników – Lubuska Kolej Regionalna, która potykając się pod ciężarem trudności długo nie przetrwała. Podobny los czeka Śląskie Przewozy Regionalne, których  konanie w ogromnych długach ciągnie się przynajmniej od 10 lat.  Miała istnieć zdrowa konkurencja, a pojawiła się  szkodliwa eliminacja.  Również  w Rybnickim Okręgu Przemysłowym z roku na rok następuje podstępne niszczenie  transportu kolejowego, zarówno jeśli chodzi o  wyłączanie  z eksploatacji linii PKP, stan techniczny nawierzchni, jak i w zakresie jakości usług przewozowych. Warto pamiętać, że po zmianie biegu  ustrojowego  w obszarze rybnickim  zlikwidowano ponad  90 km  nowoczesnej trakcji elektrycznej,  wstrzymując  ruch pasażerski na  5 odcinkach PKP.   W ten sposób odcięto od kolei szynowej  m.in.  górnicze miasta :  Jastrzębie Zdrój  oraz Knurów, liczące około 40 tyś. mieszkańców.  Niezależnie od tego w rejonie raciborskim -  parę lat temu na 8 liniach kolejowych, o długości około 180 km całkowicie  wstrzymano przewozy pasażerskie, w tym także na ważnej trasie  z Raciborza przez Głubczyce do Racławic Śl.

Od wielu lat rozgrywa się ustalony scenariusz : najpierw ogranicza się  liczbę połączeń,  także z innymi środkami komunikacji  na danej trasie, przez co spada zainteresowanie koleją, potem takie zjawisko statystyczne jest argumentem za likwidacją linii.   Istotną przyczyną rezygnacji podróżnych z usług transportowych kolei  są ustawicznie  odkładane  na później lub przeciągające się w czasie  remonty sieci PKP.  Wskutek takich działań pociągi pasażerskie jadą  powoli, ich rozkłady wciąż się zmieniają, a składy towarowe  jeżdżą objazdami, nakładając nawet kilkadziesiąt  kilometrów. Konkretnym przykładem takich poczynań jest trasa  Wodzisław - Chałupki, gdzie latami kompleksowo  nie remontowano torów, więc ostatnio pociągi osobowe kursowały z prędkością 30 km/h, pokonując odcinek 17-kilometrowy w ciągu 43 minut  i  koniec końcem od 9 grudnia  2012 r. zrujnowana trasa  została zamknięta – chyba na zawsze. W ten sposób zerwano możliwość bezpośredniego połączenia Katowic przez Rybnik - Wodzisław – Chałupki z Ostrawą w Czechach.  Do tych ułomności można dorzucić także likwidację punktów  informacyjnych na stacjach osobowych i to  nie tylko w Wodzisławiu, ale ostatnio nawet w Raciborzu i Rybniku.

Niepokojącym objawem  jest  także to, iż na  dużych  dworcach kasy biletowe nie posiadają już  nawet telefonu stacjonarnego. Stąd  zagubieni klienci kolei są do  głębi  rozżaleni.  Nic dziwnego, że taka polityka  prowadzi do jawnej zapaści przyjaznej ludziom szynowej komunikacji publicznej.  Przecież cały świat kulturowy zawsze wspierał finansowo deficytowy, ale ekologiczny transport zbiorowy. Największą krzywdę transportowcom wyrządziła podstępna  ustawa  z dnia 6 lipca 1995 r.  o przedsiębiorstwie Polskie Koleje Państwowe, która  pozbawiła kolejarzy - noszących  godło  publiczne na czapce  - niemal wszystkich świadczeń i przywilejów, naruszając zasadę praw słusznie nabytych.  Przy tym zmieniono dotychczasowy wizerunek kolejarza, jako funkcjonariusza służby państwowej. Jeszcze większą szkodę, ale tym razem dla podróżnych przyniosła unijna dyrektywa zgubnej  ustawy   z dnia 8 września 2000 r.  o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, gdyż solidarnie rozbiła w puch  zharmonizowany pod względem funkcjonalnym  jednolity, żywy  organizm kolei szynowej.  Stąd też obecnie  branża kolejarska w Polsce, obejmująca  blisko  dwustu tysięczną grupę zawodową, składa się z    ponad  150 pracodawców, głównie prywatnych, część obcych.  W przybliżeniu 65 z tych firm, to licencjonowani przewoźnicy osób (10 spółek za oddzielnymi biletami) oraz towarowi, pozostałe,  niezliczone firmy, to spółki  zajmujące się infrastrukturą  lub taborem.  Kto by się w tym wszystkim połapał; już tylko nieliczni  marszałkowie  województwa  radzą sobie z panującym chaosem  w zabagnionym transporcie zbiorowym, najgorszym na świecie. Niewątpliwie podział zharmonizowanego przedsiębiorstwa PKP był wyjątkowo szkodliwy, to był zabieg o sprzecznych interesach, dążący do maksymalnych zysków prywatnych firm przewozowych kosztem bezpieczeństwa i poziomu obsługi  pasażerów. Tymczasem   minister transportu - zwłaszcza po wejściu w  życie ostatniego rozkładu jazdy pociągów zaciera ręce  i niezmiernie  cieszy się z faktu, że udało mu się przedtem scedować swoje prawa oraz obowiązki na marszałków województwa, a tym samym pozbyć się narastającego  kłopotu.

Polakom potrzebny jest żywiołowy rozwój nieskrępowanego ustroju  kolei szynowej, by ograniczyć emisję gazów cieplarnianych,  tragiczne wypadki, zmniejszyć przewozy ciężkimi pojazdami  i rozładować korki na drogach.  Mądry wybór to profesjonalizm, to  gwarancja dobrych ustaw, które z transportu kolejowego uczynią integralną część efektywnej gospodarki,  a pasażerom dadzą szansę prędkiego i komfortowego podróżowania.

Henryk Szulc -  senior zawodu kolejarskiego


Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.

42 komentarze

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Emily (89.73. * .138) 09.01.2013 19:09
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Szanowny Panie Henryku, przyczyny są dość proste: polska kolej to od 20 z górą lat koryto do karmienia zbyt wielu nierobów. Zacznijmy od uposażeń zarządu - prezes PKP zarabia 59 tysięcy na miesiąc, jego 7 zastępców każdy niewiele mniej. Doradza likwidatorom PKP firma consultingowa McKinsey która wsławiła się największymi wtopami stulecia - m.in. doprowadziła do upadku koleje brytyjskie i Swissair, a doradztwo to kosztuje 8 milionów. Za to panowie prezesi mają szkolenia i drogie wycieczki do Disneylandu:

http://www.rynek-kolejowy.pl/37584/PiS_Polska_kolej_to_nie_Disneyland.htm

Nic dziwnego zatem ze nie ma pieniążków na remont kładki w Nędzy i się je likwiduje, i ludzie będą ginąć pod kołami pociągów, bo pan prezes musiałby poświęcić kawałek wynagrodzenia na wymianę desek.

Jan Niezbędny:-( 09.01.2013 00:08
oceniono 2 razy
0
Zgłoś

DEUTSCHLAND !!!!!!!!

Jan Niezbędny:-( 07.01.2013 12:22
oceniono 7 razy
5
Zgłoś

zagłada polski tak politycy doprowadzili ten kraj , lepiej jak Niemcy tu były !!!

~NTI (213.238. * .188) 07.01.2013 00:21
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Ma człowiek rację w 100%. Widać, że zna problem od podstaw.

~bystrzak (77.253. * .161) 29.12.2012 09:03

Co niby ?

~noir (93.105. * .192) 29.12.2012 05:46

Troche za czarno.

~a dziecko kolejaża (88.208. * .148) 28.12.2012 23:51

to kolejajec

~jest kolejarz (88.208. * .148) 28.12.2012 00:21

i jest kolejajka

~też kolejarz (88.208. * .148) 27.12.2012 23:55

dyżurny ruch to jest taka małpa , którą nauczyli przyciskać odpowiednie guziczki

~dyżurny ruchu (77.112. * .241) 27.12.2012 11:41
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Przy tym jawnym bałaganie na kolei wstydze się, że pracuję na PKP, a wszystkiemu winna ta nieludzka komuna - w s p ó l n o t a (UE. Tak dalej być nie może, coś trzeba zrobić z tym fantem ....

~do tak jest (88.208. * .148) 26.12.2012 20:26
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

tyś te pretensje do Rydzyka kieruj a nie zaśmiecaj komentarzy o kolei. PIS już się nie wrati

~jest tak. (83.27. * .74) 23.12.2012 15:13
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

co do podatków, nasz kraj ma podatki jednakowe dla biednych i bogatych . Ten co zarobi 100,000 zł miesięcznie płaci tyle samo, co ten co zarobi 1600 zł. Taka wspaniała ta demokracja. Kolej - - tak ją rozdrobnili, zrobili spółki, spółeczki, matki spółki, córki spółki i tak wypompowali te pieniądze, Każdy musi dużo zarobić, czy fachowiec, koleś - kolesia, wariat - wariata, kolesie z PSL, z PO. Znowu napiszę, ta demokracja się tym cwaniaczką z byłej unii wolności udała. Ps . podziękujcie za wszystko panu Buzkowi.

~do Pana Szulca (88.208. * .148) 23.12.2012 14:39

Szanowny Panie Szulc, Wesołych Świąt i Do siego Roku .Zdrowia życzę

~bezrobotny (77.112. * .241) 23.12.2012 13:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Chciałem zapytać "mieszkańca centrum" i niech to dosadnie wyjaśni, że Francja (francuzi) są żałośni ? Chyba dlatego, że to jest państwo socjalistyczne, które ostatecznie wycofuje swoje wojska z Afganistanu i dlatego, że podwyższając podatki dla najbogatrzych i w ten sposób niweluje różnice między biednymi , a bogaczami, którym podwyższono podatki ...

mieszkaniec centrum 23.12.2012 12:37
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

Co do Francji to są dla mnie żałośni. Co do przelewania krwi, to ciekaw jestem kto pamięta, że na naszych drogach ginie co roku ponad 4 tysiące ludzi. To jakby większa wioska co roku znikała z mapy Polski. Co do Afganistanu to są tam wyłącznie zawodowcy. Nikt ich siłą nie rekrutował. W naszych kopalniach też ginie więcej ludzi niż w całym naszym wojsku. Wracając do sedna gdyby w Polsce była porządna kolej, w większą ilość miejsc można by się dostać np pociągiem, to mniej osób po kilonie siadało by za kółkiem. Państwo mniej pieniędzy wydawało by na leczenie ofiar wypadków.

~prostak (77.112. * .241) 23.12.2012 10:17
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Może mi jakiś partyjniak z PO wytłumaczy, dlaczego nie ma pieniędzy na modernizację ekologicznej, bezpiecznej kolei, a miliardy złotych rząd wydaje na przelewanie krwi i zagładę naszych żołnierzy poza granicami kraju ( w samym tylko Afganistanie już zginęło 36 wojaków - nie licząc osób rannych), podczas gdy bogatrze od nas państwa, a ostatnio socjalistyczna Francja wycofuje z Afganistanu swoich bojowników ....

~haka (89.72. * .53) 22.12.2012 14:46
oceniono 4 razy
4
Zgłoś

Winą za stan naszej kolei to rugowanie fachowców a zastąpienie ich kolesiami partyjnymi obecnie mamy kolesi z PO.

~Gazeta Polska (83.7. * .165) 22.12.2012 14:29
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Dzisiejsze wydanie. 160 km na godz - z taką predkoscia za 8 lat będą jeździć pociągi na trasie Berlin-Szczecin. Niemcom od dawna zależy na szybkich i sprawnych połączeniach kolejowych.

~itd... (77.253. * .53) 22.12.2012 14:26
oceniono 7 razy
7
Zgłoś

Wodzisław wraz z powiatem , to około 170 tys ludzi. Podobnie, a nawet liczniejsze są powiaty rybnicki, żorski, jastrzębski. Cały ROW - ok 800 do miliona zamieszkałych w promieniu 20 -30 km. Powinna być szybka kolej - szynobusy między tymi miastami, oraz , autobusy, a nie busiki... ! Ciasnota, smród i duchota ...! A do tego igranie życiem pasażerów - wielka wypadkowość busów i śmiertelność pasażerów. To są 3 wielkie kroki WSTECZ - nie ma kolei, niema autobusów są busy... PARANOJA.. ! Ostatnich 20 latach przybyło nam kilkakrotnie samochodów osobowych, a transport węgla i towarów z kolei przerzucono na ciężarówki węglarki, tiry, jednocześnie NIE wybudowano ŻADNYCH nowych dróg. Tłok na naszych drogach jest niesamowity ! Jakie ma szanse taki busik z węglarką.., albo tirem...? Busem to można jeździć do Marklowic, albo Zawady... Niech się władze opamiętają i nie chodzi tu tylko o nasze wodzisławskie, ale i te z wyżej wymienionych miast. To powinno być rozwiązane na szczeblu regionu ROW... ! Przecież to z 1,5 m ludzi w promieniu 30 km.. !

~podróżny (77.112. * .241) 22.12.2012 12:39
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Jakie to czasy nastały po 1989 r. , kiedy zamiast zapisanych w rozkładzie jazdy ekologicznych pociągów na trasy wyjeźdzają zastępczo smrodliwe autobusy. Przecież to jest s a b o t a ż .....

~stary wyga (77.112. * .241) 22.12.2012 12:25

Koledzy mówią, że kolej w naszej ojczyżnie zniszczyły liberalne dyrektywy wspólnoty (KOMUNY) Europejskiej ...

~Ślązak, nie Polak (109.197. * .189) 21.12.2012 20:25
oceniono 8 razy
6
Zgłoś

I na koniec, mam wielką nadzieję, dzisiaj, kiedy jak mówią nastąpił koniec starego świata, że Śląsk dostanie się pod inne zarządzanie, bo polskiego już mamy serdecznie dość

~Ślązak, nie Polak (109.197. * .189) 21.12.2012 19:40
oceniono 11 razy
11
Zgłoś

Słowacja, Czechy, Węgry, Bułgaria , nawet Ukraina mają świetną kolej. Byłem i jeździłem. Polska ma czysty szmelc, brudne pociągi ( z pchłami!!) rozkradzione tory, setki właścicieli, tysiące udziałowców w kolejowych spółkach i skłóconych kolejarzy.Jak to jest, że Czesi, o wiele mniejszy kraj mają porządną kolej, a Polacy mają wielkie hovno? Jest to wstyd, nasi dziadkowie przed wojną jeździli "Der Fliegender Schlesier" do Berlina, jeździli do Wiednia, a my nie umiemy dojechać z Wodzisławia do Rybnika! To państwo to dno!!

~Ślązak nie Polak (109.197. * .189) 21.12.2012 19:35
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

wszystkie kraje w Europie mają normalną kolej, oprócz Polski, która się sili na lidera UE, polskie państwo to dno

~Dolnoślązak Polak . (156.17. * .247) 21.12.2012 19:19
oceniono 8 razy
4
Zgłoś

Tak nie może być ! To się niszczy tak Polskę celowo Panie Boże ! Przed wojną władze polskie budowały koleje ! A teraz platforma niszczy !

~z Leszczyn (79.124. * .252) 21.12.2012 17:26
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

ja proponuje jedno ; gdy nastąpi korekta rozkładu jazdy 9 lutego 2013 roku to proponował bym puścić więcej pociągów relacji katowice wodzisław śl

~w uzupełnieniu (77.253. * .161) 20.12.2012 13:54
oceniono 4 razy
2
Zgłoś

W obecnych czasach aby coś osiągnąć trzeba się napracować, a że nie każdemu się chce to stąd tyle "społecznego niezadowolenia" tzn chcieli by mieć ale żeby państwo dało bo np ... mi się należy.

~do poniżej (77.253. * .161) 20.12.2012 13:51
oceniono 6 razy
6
Zgłoś

Moim zdaniem nie. Z mojego punktu widzenia obecna sytuacja przeszkadza jednej grupie społecznej. Lebrom, którym pasowało za komuny "czy się siedzi, czy się leży stówka się należy" taki system był niewydolnym bankrutem i zwyczajnie padł. Co się tyczy kolei w czasach współczesnych, to rządzący na wszystkich szczeblach władzy zwyczajnie nie mają świadomości jak ważnym środkiem transportu jest kolej.

~do do poniżej (87.205. * .65) 20.12.2012 13:30
oceniono 9 razy
1
Zgłoś

A niby teraz nie jesteśmy tam gdzie Białoruś?

~do poniżej (77.253. * .161) 20.12.2012 13:03
oceniono 13 razy
-1
Zgłoś

Gdyby nie Unia to bylibyśmy tam, gdzie teraz Białortuś.

~x_xxx (195.72. * .159) 20.12.2012 09:43
oceniono 7 razy
3
Zgłoś

ten kraj zjada Unia. Do tego dochodzą żądni kasy politycy i prezesi spółek. Tu nie ma szans na polepszenie sytuacji dopóki "wapniaki" istnieją. Dlatego trzeba uciekać do krajów mądrzejszych. Nic tu po nas

~Panie jasiu psota (88.208. * .148) 19.12.2012 23:45
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

Ty jesteś na pozycji straconej , bo należysz do ludzi logicznie myślących, a tu chodzi o wielką kasę którą można zgarnąć na likwidacji kolei Popatrz na górnictwo i znajdź sobie odpowiedź .Szyny z Wodzisławia do chałupek już rdzewieją a to jest początek końca i nie wierz w jakieś cudowne uzdrowienie tej linii .Kasy nie ma i nie będzie , a każdy polityk który obiecuje nigdy nie dotrzymuje

jasiu psota 19.12.2012 23:32
oceniono 5 razy
5
Zgłoś

Recht! Ale gdyby Pan tak jeszcze oprócz pisania poczytał - bo pisałem do Pana w sprawie kolei właśnie... Proponuję zainteresowanym artykuł: http://www.rynek-kolejowy.pl/35558/Rytel_Lekarzu_ten_lek_nie_dziala.htm Pojawił się też list otwarty w sprawie likwidacji podpisany przez parę ważnych instytucji na http://znpk.org/ PKP nas olejwa, a samorządy bywają niebezpieczne w swoich poczynaniach (a są jedyną instytucją, która zgodnie z prawem może zatrzymać likwidację linii kolejowej i na przykład przekazać w użytkowanie komuś, komu na jej istnieniu będzie zależeć), ale mam rozwiązanie: gdyby przeforsować ustawę, która nakazywałaby PKP przekazanie linii kolejowych przeznaczonych do likwidacji organizacjom, które w swoim statucie mają zapis o działaniu na rzecz rozwoju transportu szynowego. Niech na terenie całego kraju wyrosną stowarzyszenia podobne naszemu TEK-owi (http://tek.wb.pl) i przejmijmy ten transport szynowy, a PKP niech sobie jeździ po miedzach, skoro zdaniem ich szefa "budowa linii kolejowych jest droga i się nie opłaca"(!) http://www.rynek-kolejowy.pl/37729/Karnowski_Budowa_linii_kolejowych_jest_droga_i_sie_nie_oplaca.htm

~czytelnik 2 (88.208. * .148) 19.12.2012 23:15
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

w Nowinach Rybnickich nie wszystko przepuszczają Jest gorzej jak za PRL dla tego skarżę się

~skarga (88.208. * .148) 19.12.2012 23:13
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

przed chwilą wyraziłem krytyczny stosunek do art. Pani Izy Salamon.na temat linii do Chałupek Wątpię, że to wyjdzie

~z Leszczyn (79.124. * .252) 19.12.2012 23:03
oceniono 12 razy
8
Zgłoś

ostatnio było gadane w tv że pewien człowiek chciał wysadzić rząd na wiejskiej w powietrze, szkoda że mu się nie udało , przynajmniej tych złodziei i pasożytów rządowych zarabiających na wciskaniu kitu by nie było

~sceptyk SR (83.22. * .103) 19.12.2012 22:10
oceniono 6 razy
4
Zgłoś

sb ma rację, za niedługo będziemy mieli jak na Białorusi, syf jest u nas od służby zdrowia po kolej, szkoły, przedszkola, żłobki, aż po miejsca pracy, nie wspominając o zarobkach. Będzie coraz większy bałagan i bieda. Tak nas rzeźbią te stare komuchy z Wiejskiej...

~Ernest (80.238. * .18) 19.12.2012 21:44
oceniono 7 razy
1
Zgłoś

za kilka lat to będzie Polnische Rezerwt bedzie to Przywiślanski Kraj . Brawo Buzki Tuski i czyściciel żyrandoli tak trzymać i znowu POlanie i Wiślanie będą srać przez żertke

~sb (109.197. * .189) 19.12.2012 20:57
oceniono 13 razy
5
Zgłoś

Polska jako państwo to jest dno