Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (355) Data wydania: 27.08.13

Miasto obiecało, ale nic z tego nie wyszło

DZIELNICA – Ruch drogowy.

Gdy zabierano się za budowę obwiedni im. M. Góreckiego, prezydent obiecywał mieszkańcom wiele. Mieli zgodzić się na budowę przelotówki tuż przy domach i blokach, w miejscu, gdzie dzieci chodzą do szkoły, gdzie powinny być bezpieczne przejścia. Obiecał więc, że obwiednią puszczony zostanie ruch wielotonażowy. Obietnicy nie dotrzymał.

Ulica Góreckiego miała być przelotówką z centrum Nowin na ulicę Rudzką i Gliwicką. I choć do tego właśnie jest używana, kierowcy ciężarówek wolą pojechać ulicą Budowlanych (czyli przy stacji Shell wjechać na osiedla, aniżeli na obwiednię) i dalej przeciskać się centrum bądź przeciąć drogę przez osiedlowe ulice, by dostać się na Gliwicką. Bo tak jest łatwiej i szybciej. Przelotówka straciła więc swoje prymarne zalety – przejeżdżając nią na Gliwicką niekoniecznie jest szybciej.

TIR-ów jest mnóstwo

Na Rondo Solidarności przy ulicach Budowlanych i Góreckiego wstąpiliśmy na 10–15 minut. W tym czasie minęło nas kilka transportów tranzytowych. Połowa z nich zajechała na ulicę Góreckiego, jednak niemal taka sama ilość wjechała na Budowlanych. Podobnie jest zresztą w drugą stronę – z kierunku dworca komunikacji miejskiej ulicą Budowlanych porusza się ogromna ilość ciężarówek i TIR-ów. A mieszkańcy mają tego dość. – Czasami spać się nie da w nocy, bo te TIR-y tylko hamują na światłach i ruszają – mówi jeden z mieszkańców bloku przy ul. Orzepowickiej, który zwrócił uwagę na ten problem. – Prezydent obiecywał, że na rondzie przy Shellu będzie ograniczenie tonażu. Nie ma tam jednak tego znaku i jeżdżą tutaj do woli.

Miasto do błędu się przyznaje, jednak zwraca uwagę, że nie jest to tylko problem ulicy Budowlanych, a całej architektury komunikacji drogowej. – Poruszany problem dotyczy nie tylko mieszkańców wskazanych w  ulic, ale również mieszkańców ul. Dąbrówki i ul. Chabrowej. Tranzytowy ruch samochodów ciężarowych odbywa się przede wszystkim nowo wyremontowanymi odcinkami ulicy Kotucza, zgodnie z przebiegiem drogi krajowej nr 78 – mówi Lucyna Tyl, rzecznik urzędu miasta. – Oczywiście ruchu drogowy rozkłada się w zależności od jego natężenia na cały układ drogowy miasta w tym również na odcinek ulicy Budowlanych – dodaje.

Obiecanki – cacanki

Co jednak z obietnicą ograniczenia tonażu, a dzięki temu natężenia ruchu na ulicy Budowlanych? Tutaj Miasto nie ma zamiaru nic zmieniać. Zamiast spełnić dane wcześniej słowo, odremontowano ulicę Budowlanych, podniesiono jej standard, co ma się – zdaniem władz – przekładać na większy komfort. Pytanie brzmi – dla kierowców czy mieszkańców? – W roku 2010 dokonano przebudowy tego odcinka ulicy, przez co poprawiono i podniesiono standard nawierzchni jezdni. Jezdnia jest równa, nie wykazuje pofałdowań i ubytków co przekłada się na niską emisję hałasu emitowanego przez przejeżdżające pojazdy – odpowiada Lucyna Tyl. – Skierowanie pojazdów na ul. M. Góreckiego spowodowałoby konieczność przejazdu pojazdów ciężarowych, poruszających się w kierunku ul. Gliwickiej czy Wyzwolenia, przez ul. Rudzką, która w chwili obecnej przygotowywana jest do przebudowy. Parametry techniczne jak również odległość od istniejącej zabudowy mieszkalnej są zdecydowanie bardziej niekorzystne niż w przypadku ul. Budowlanych. Z tych względów, do czasu przebudowy układu komunikacyjnego, organizacja ruchu musi niestety pozostać bez zmian – kończy rzecznik urzędu miasta. Czy, gdy wyremontowana zostanie już Rudzka, wróci temat ograniczenia tonażu na Budowlanych – nie wiadomo. Pojawia się jednak pytanie – po co budowano nową drogę, na nowym śladzie, która miała być rozwiązaniem na zakorkowane miasto i TIR-y niszczące nawierzchnie, skoro teraz nie można naszego układu drogowego do niej przystosować?

(mark)