Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 35 (355) Data wydania: 27.08.13

Jak podróżować bez pomocy prawnika

Pomimo, że wiele biur podróży stara się, aby ich klienci możliwie najlepiej wypoczywali zarówno podczas wojaży zagranicznych, jak i krajowych, ciągle zdarza się, że na urlopowiczów czekają przykre niespodzianki. W szczególności podejrzliwość powinna wzbudzać niska cena atrakcyjnych wyjazdów. Zwykle oznacza to, że jakość usługi turystycznej – nieadekwatna do oczekiwań – będzie pozostawiała wiele do życzenia.

Niedotrzymanie warunków umowy

Osoby, które w ubiegłym roku trafiły do powiatowego rzecznika praw konsumentów, najczęściej zgłaszały problemy wynikające z niedotrzymania warunków umów podpisanych z organizatorami imprez turystycznych i dotyczyły np. standardu hotelu, rozbieżności co do liczby posiłków, liczby wycieczek, które w ramach trwania imprezy miały się odbyć, a nie doszły do skutku. W takiej sytuacji należy zgłosić reklamację bezpośrednio do organizatora turystyki, z którym  podpisana została umowa.

– Jeśli jest to możliwe, dobrze byłoby nieprawidłowości zgłaszać bezpośrednio w trakcie trwania imprezy turystycznej, a więc najlepiej skontaktować się z rezydentem lub przedstawicielem biura podróży. Trzeba to jednak zrobić niezwłocznie. Warto też nieprawidłowości te udokumentować, np. poprzez wykonanie zdjęć. Zdarzały się sytuacje, że np. w pokoju był grzyb, albo hotel zamiast znajdować się – jak gwarantowano w umowie – w pobliżu plaży, sąsiadował z fabryką lub innym obiektem przemysłowym – przestrzega rzecznik konsumentów Joanna Urban.

Dowodem, który ułatwiałby dochodzenie roszczeń jest zebranie podpisów i danych osobowych innych uczestników imprezy turystycznej. Może to później ułatwić dochodzenie roszczeń, szczególnie jeśli sprawa trafi na drogę sądową. Wówczas mamy świadków, którzy potwierdzą, że takie okoliczności miały miejsce.

– Reklamacja pisemna jest jak najbardziej wskazana. Można ją złożyć u rezydenta w trakcie trwania imprezy turystycznej i uzyskać potwierdzenie na kopii takiego zgłoszenia. Jeżeli natomiast nie ma możliwości zainterweniowania w trakcie trwania imprezy turystycznej, należy to zrobić niezwłocznie po powrocie. Najlepiej wówczas wysłać list polecony lub za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na adres organizatora turystyki – informuje rzecznik Joanna Urban.

Sprawdź biuro

Przed zawarciem umowy o świadczeniu usług turystycznych dobrze jest sprawdzić czy dany organizator działa legalnie i czy nie są zgłaszane jakieś nieprawidłowości dotyczące jego działalności.

Można po takie informacje sięgnąć do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych na stronie internetowej prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Dochodzenie roszczeń odbywa się przy udziale tych instytucji, gdzie można otrzymać informację, co robić dalej, aby odzyskać choć część świadczeń. Wszystko jednak zależy od tego, czy biuro podróży posiadło ubezpieczenie i na jaką kwotę oraz jakiej wysokości były gwarancje bankowe, którymi się wykazywało. – Wartość gwarancji, czy też wysokość polisy ubezpieczeniowej warto sprawdzić wcześniej, a biuro podróży nie może odmówić podawania takich informacji – zapewnia pani rzecznik.

(ewa)