Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 50 (318) Data wydania: 11.12.12

Szpital musi udzielić pomocy

W nawiązaniu do sprawy Filipa, który nie otrzymał pomocy w rybnickim szpitalu, przedstawiamy stanowisko rzecznika praw pacjenta, którego zapytaliśmy o to, czy szpital może nie przyjąć pacjenta i jakie prawa przysługują pacjentowi w takim przypadku.

Przede wszystkim rodzice chłopca w takiej sytuacji powinni, najlepiej w formie pisemnej, złożyć skargę do dyrektora placówki, w której, ich zdaniem, lekarz nie dopełnił swoich obowiązków. Niezależnie od tego, w każdej sytuacji, gdy istnieje przypuszczenie, że personel medyczny postępuje niezgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz narusza ustawowe obowiązki, pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą zawiadomić o całym zajściu także właściwego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy, który powinien dokładnie wyjaśnić wszystkie okoliczności. Oprócz wskazanych możliwości, rodzice mogą złożyć wniosek o odszkodowanie lub zadośćuczynienie do działającej od 1 stycznia 2012 r. wojewódzkiej komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Celem postępowania przed taką komisją jest wyłącznie ustalenie, czy zdarzenie, które skutkowało szkodą majątkową lub niemajątkową, stanowiło zdarzenie medyczne. Podkreślę, że za zdarzenie medyczne przepisy uznają także m.in. rozstrój zdrowia pacjenta będący następstwem niezgodnej z aktualną wiedzą medyczną diagnozy, jeśli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby. Ważne jest, że przepisy dotyczą zdarzeń mających miejsce tylko w szpitalu oraz wyłącznie po 1 stycznia br. Zaznaczę, że w sytuacji, gdy wnioskodawca nie zaakceptuje propozycji odszkodowania zaproponowanej przez ubezpieczyciela szpitala przed komisją wojewódzką, wtedy ma możliwość wystąpienia w tej samej sprawie z powództwem do sądu cywilnego. Jeżeli jednak pacjent zaakceptuje przedstawioną mu propozycję odszkodowania i zadośćuczynienia to nie ma on już wtedy możliwości dochodzenia roszczeń w tej samej sprawie przed sądem, chyba, że pojawią się nowe objawy lub okoliczności związane ze zdarzeniem, już rozpatrzonym przez komisję.

Każdy pacjent, który wraz ze skierowaniem trafia do szpitala na izbę przyjęć ma prawo do uzyskania fachowej pomocy medycznej. Niemniej jednak to lekarz przyjmujący pacjenta ocenia, czy jego stan jest na tyle poważny, że wymaga on pilnego udzielenia świadczenia (natychmiastowej hospitalizacji), czy być może jego stan pozwala na przyjęcie przed nim innych pacjentów w przypadkach znacznie poważniejszych. Podkreślę też, że każdy pacjent zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta ma prawo żądać, aby lekarz udzielający mu świadczeń zdrowotnych zasięgnął opinii innego lekarza bądź zwołał konsylium lekarskie.

Chcę także zaznaczyć, że pacjenci, ich rodziny, a także wszystkie zainteresowane osoby, w każdej sytuacji, w której prawdopodobnie doszło do naruszenia praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta, mogą skontaktować się z biurem rzecznika praw pacjenta poprzez ogólnopolską bezpłatną infolinię 800 190 590 czynną pn. – pt. w godz. 9.00 – 21.00. Dyżurujący pracownicy udzielą informacji, co w danej sytuacji zrobić, a w razie potrzeby podejmą interwencję.