Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 40 (256) Data wydania: 04.10.11

Losy technikum kolejowego dla dorosłych w Rybniku – część I

Szkolnictwo zawodowo–komunikacyjne w Polsce  posiada bogatą tradycję, bowiem pierwsze  Technikum Kolejowe  w Warszawie  zostało założone  już w  1873 r., tj.  w okresie bujnego rozkwitu dróg żelaznych.

Rozwój przemysłu – zwłaszcza górniczego  oraz potężne  zagęszczenie sieci kolejowej  w rybnickiej aglomeracji  sprawiło,  że  przysposobienie do zawodu kolejarza  ma tutaj  przedwojenną  wręcz tradycję.  Po II wojnie światowej  żywiołowy proces przeobrażeń  Rybnickiego Okręgu Węglowego, a wraz z nim  i  transportu kolejowego     stworzył  ogromne  zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry ze średnim wykształceniem technicznym. Sprawna działalność  kolei żelaznej  wymaga bowiem  zatrudnienia  personelu  o wysokich kwalifikacjach zawodowych  w zakresie wiedzy  oraz poczucia odpowiedzialności. Duży niedobór pracowników  w specyficznym  zawodzie  transportowca   oraz  brak dopływu – w tym  regionie młodzieży po dziennym  Technikum Kolejowym zmusił władze PKP do zatrudniania osób –  zwłaszcza kobiet z wykształceniem podstawowym. Stąd zaistniała nieodzowna konieczność powołania do życia  specyficznego szkolnictwa zaocznego,  które ułatwiłoby podnoszenie   kwalifikacji zawodowych  dorosłym kolejarzom.  Oczekiwania te  wkrótce  spełniły się. 

Z inicjatywy aktywu związkowego i społeczno–politycznego   Piotr  Lewiński  –  minister  komunikacji   decyzją  Nr KG1–072–53/67 z dnia 13 lipca 1967 r.  zobowiązał  władze wykonawcze do  podjęcia  kroków,   zapewniających  uruchomienie w rybnickim węźle PKP   szkolnictwa kolejowego.   Organizacją  i wdrożeniem do życia  nowej placówki szkolnej zajął się  inż. Henryk  Szulc  – z–ca naczelnika Oddziału Ruchowo–Handlowego PKP  w Rybniku, który  pokonując  wiele trudności i przeszkód,  w szczególności  związanych   z uzyskaniem  odpowiedniego zaplecza szkolnego,  dobrał   odpowiedni zespół nauczycieli   przedmiotów   zawodowych  w takim  tempie, że zajęcia  dydaktyczne  rozpoczęły się  w połowie września 1967 r.  Wczuwając się w  trudną  sytuację lokalową  mgr  Lucjan Pytel – dyrektor Liceum Ekonomicznego  przygarnął do siebie (budynek Sióstr Urszulanek)  nowo powołany PUNKT KONSULTACYJNY ZAOCZNEGO TECHNIKUM KOLEJOWEGO  MK  Gliwice. 

Pierwszym  kierownikiem   tej  placówki szkolnej  został  mgr Jan Jaskuła  –  wicedyrektor    Liceum Ekonomicznego,   wybitny pedagog,  który powierzone obowiązki  pełnił    przez 9 lat. W taki  sposób stworzono  optymalne  warunki  do zaspokojenia   rosnących potrzeb dopływu elit  w prężnie rozwijającym  się  transporcie   kolejowym    Rybnickiego  Okręgu Przemysłowego oraz  spełniono    marzenia   setkom  branżowców,  którym  ułatwiono aspiracje  zawodowe.  Podwyższony poziom wiedzy ogólnej  oraz  fachowości  załóg kolejarskich,    wraz z uzyskaniem średniego wykształcenia technicznego i matury utorował drogę do  rozwoju umysłowego w studium, a tym samym do awansu społecznego  i  godziwej  satysfakcji materialnej.      Ogólnodostępne wykształcenie średnie stało się zamiast posiadanego kapitału lub odziedziczonej pozycji społecznej, decydującym warunkiem kształtowania indywidualnych losów życiowych.  W pierwszym roku pobierania  nauki na specjalności  ruch i przewozy kolejowe o pięcioletnim  –   wówczas – okresie nauczania  edukację podjęło  ponad  50 dorosłych kolejarzy, z których w 1972 r. opuściło mury szkolne pierwszych  25 techników komunikacji.   

Mimo skromnej bazy lokalowej w latach następnych   udało się rozszerzyć nabór na dalsze deficytowe specjalności, jak ekonomika kolei,  eksploatacja i naprawa spalinowych pojazdów trakcyjnych,   automatyka sterowania ruchem kolejowym   oraz  trakcja elektryczna.

Ze względu na coraz większy popyt na wykwalifikowaną  kadrę techniczną i potęgujące się kłopoty lokalowe w jesieni 1976 r. „RYBNICKA KOLEJÓWKA”  zmuszona była zmienić swą siedzibę.  Po wielu gorączkowych staraniach  już   Filia  Zaocznego Technikum Kolejowego   została  grzecznościowo  przyjęta przez dyrektora – mgr Tadeusza Zgrabczyńskiego  do budynku  Szkoły Podstawowej Nr 2  w Rybniku, przy ul. Wodzisławskiej  46.

Od  tego przełomowego momentu  kierownictwo nad rybnicką FILIĄ  ZAOCZNEGO TECHNIKUM KOLEJOWEGO  MK Gliwice objął   inż. Henryk   Szulc,  któremu  cenne zdrowie  pozwoliło  –  po 39 latach aktywnej  działalności edukacyjnej    doczekać  bolesnej   chwili rozwiązania  zasłużonej „KOLEJÓWKI”,   niebywale  cennej zarówno  dla pracowników transportu, jak i dla  dróg żelaznych    w  subregionie rybnickim   Województwa  Śląskiego.  

Z biegiem  czasu  okazało  się,  że  w   pomieszczeniach Szkoły Podstawowej Nr 2     zabrakło   również   miejsca  na   dalszy  rozwój   rybnickiej  filii  Technikum  Kolejowego  z uwagi  na  intensywną  rozbudowę  w dzielnicy   Rybnik – Smolna dużego   osiedla  mieszkaniowego.    Jednak dzięki usilnym  staraniom   i   użyczeniu   wsparcia   ze  strony   mgr  Zenona  Frydrychowicza  –   dyrektora   rejonu  Przewozów  Kolejowych  w Rybniku    oraz  okazanej  gościnności  przez   –  mgr   Edytę  Korepta    od  jesieni  1985 r.   Zaoczne  Technikum  Kolejowe   przeniosło  się  do  historycznego  –  I  Liceum  Ogólnokształcącego,  im.  Powstańców  Śl.  w Rybniku,  przy  ul.  Kościuszki   41.   W ten  sposób   znacząco   poprawiły  się    warunki lokalowe  do  nauki,  co stworzyło    nieskrępowaną  możliwość  dalszego  rozwoju  filii.  Po transformacji ustrojowej  w 1989 r.  zabrakło  środków finansowych również na oświatę, stąd   w połowie lat  90–tych parokrotnie usiłowano  zlikwidować rybnicką filię Technikum Kolejowego. Jednakże dzięki osobistemu zaangażowaniu,  nieugiętej postawie środowiska kolejarskiego oraz  branżowych Związków  Zawodowych Kolejarzy Śląskich w Rybniku,  a     także wskutek   osobistej interwencji kolejarskiego posła na Sejm RP  – Tadeusza Gawina   udało się   utrzymać przy  życiu  rybnicką placówkę szkolną.

Z uwagi na to,  że powołany rok wcześniej  „sezonowy”   dyrektor I  Liceum, im.  T. Kościuszki   nie odnowił   „umowy o najem lokalu”    trzeba było znowu  poszukiwać nowej siedziby  szkolnej.  Brak własnego budynku  szkolnego  sprawił  więc, że rybnicka FILIA TECHNIKUM KOLEJOWEGO  w ciągu 30 lat  działalności    zmuszona była po raz trzeci zmienić siedlisko  i  własny adres.  Tym razem  legendarnej „KOLEJÓWCE”  w rozpaczliwej  sytuacji lokalowej     grzecznościowo   udzielił  schronienia   mgr Zygmunt Kula   –   dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych   w Rybniku,   przy ul.  Świerklańskiej  42.

Henryk Szulc