Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 19 (183) Data wydania: 11.05.10

Masakra komunikacyjna

To prawdziwe piekło. Na wszystkich drogach dojazdowych do Rybnika i na objazdach w centrum miasta setki kierowców stoją w kilkukilometrowych korkach. Kierowcy próbują przechytrzyć drogowców i przejeżdżają przez zakazy. Słychać klnięcia na wszystkie litery alfabetu. – To totalny brak logistyki – twierdzą oponenci prezydenta Adama Fudalego.– Skumulowanie tylu inwestycji drogowych w jednym czasie wynika z zasad pozyskiwania środków zewnętrznych – tłumaczy się prezydent.
 
– To będzie masakra komunikacyjna – zapowiadał dwa tygodnie temu prezydent Adam Fudali. I rzeczywiście, dosadniej opisać się nie da. Kierowcy stoją w kilometrowych korkach we wszystkich częściach miasta. Od strony Wodzisławia zamknięta ul. Wodzisławska, od strony Raciborza Raciborska. W środku miasta Zebrzydowicka. – To całkowity paraliż. Nie wiadomo gdzie skręcić, którędy jechać – rozkładają ręce kierowcy.
 
Remontowany wiadukt na ul. Raciborskiej zablokował ruch od strony Rydułtów i Raciborza. Już niebawem kierowcy nie będą mogli liczyć na objazd ulicą Graniczną. Droga zostanie wyłączona na odcinku przy ul. Krzywoustego w związku z prowadzoną wycinką drzew przez Nadleśnictwo Rybnik. Równolegle trwa remont na ul. Zebrzydowickiej, a w ubiegłym tygodniu drogowcy pojawili się przy rondzie Irlandzim przy ul. Wodzisławskiej, blokując wjazd do centrum od strony Wodzisławia. A to dopiero początek. Rwanie nawierzchni rozpocznie się wkrótce m.in. na ul. Wodzisławskiej, a ma się zakończyć na granicy z Radlinem.
 
Klną jak szewcy
 
Miasto stanęło. Wszystkie objazdy są całkowicie zapchane. Kierowcy próbują przechytrzyć drogowców i przejeżdżają przez zakazy. Słychać klnięcia na wszystkie litery alfabetu. – Co to za robota, wjeżdżają między nami po świeżym asfalcie. Ryczymy już z daleka, ale co zrobić? – narzeka jeden z robotników. Mieszkańcy dzielnic kombinują jak się da, żeby dojechać do domu na obiad. – Nie wybieram się w ogóle na zakupy, bo nie wiem czy nie będę musiała wracać pieszo. Widziałam ostatnio jak jeden z kierowców zostawił auto na poboczu i szedł pieszo – opowiada Bożena Ostrzołek z Niewiadomia. Więcej roboty mają również policjanci z rybnickiej drogówki. Od zeszłego wtorku do czwartku doszło do 25 kolizji, większość w okolicach nowych objazdów. – Dostajemy zgłoszenia, że kierowcy jeżdżą z nadmierną prędkością w miejscach o małym natężeniu ruchu. Za każdym razem partol pojawia się na miejscu. Kierowcy powinni też pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami – mówi nadkom. Aleksandra Nowara z Komendy Miejskiej Policji w Rybniku.
 
Brak logistyki
 
Łączna kwota przeznaczona na realizację zadań, związanych z remontami dróg, to blisko 151 mln zł. Za taką sumę drogowcy przekopują miasto. – Skumulowanie tylu inwestycji drogowych w jednym czasie wynika z zasad pozyskiwania środków zewnętrznych – tłumaczył jeszcze ostatnio prezydent Adam Fudali. Tymczasem Andrzej Kopka, były naczelnik wydziału dróg rybnickiego magistratu jest przekonany, że takiego paraliżu można było uniknąć. – To totalny brak logistyki. Objazdy są dziurawe, możne je było przygotować już wcześniej. I to bzdura, że wszystko musiało być robione w jednym roku, środki unijne można rozkładać na wiele lat. Ulica Zebrzydowicka mogła być wyremontowana w roku ubiegłym. Branie się za Wodzisławską i rondo uważam za całkowitą bzdurę. Tam wystarczyło załatać i później wyremontować kapitalnie z poszerzeniem wiaduktu, o którym prezydent w ogóle nie myślał – wylicza Kopka.
 
Czasochłonne decyzje
 
Urzędnicy wskazują jednak na „czasochłonność procedur”. – W efekcie część rozstrzygnięć zbiegło się w czasie. Retorycznym wydaje się więc pytanie, czy powinniśmy rezygnować z tych dodatkowych pieniędzy i nie remontować dróg, wtedy kiedy jest taka możliwość…? – pyta Lucyna Tyl, rzecznik Urzędu Miasta. – Rybnik przez 3 lata spał, a plany w tym czasie były już gotowe. Teraz mamy totalny paraliż miasta. A przecież i tak te remonty korków w mieście nie rozładują, bo to tylko remonty nawierzchni. W tym czasie Żory wybudują zaraz 10 km drogi – podkreśla były naczelnik, który przygotowuje właśnie broszurę o tytule „Katastrofa” na temat sytuacji komunikacyjnej miasta dla Stowarzyszenia Samorządny Rybnik.
 
Łukasz Żyła