Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 9 (16) Data wydania: 27.02.07

Dworzec dla odważnych

Władze dzielnicy Paruszowiec Piaski bezustannie proszą PKP o zajęcie się dworcami na ich terenie.

Sprawa znana od lat. Rozpadająca się rudera na Piaskach i zrujnowany dworzec na Paruszowcu. Ludzie wolą dojechać taksówką i wsiąść do pociągu w centrum miasta.

Korespondencja rybnickiego magistratu z Zakładem Nieruchomości PKP w Katowicach jest bardzo obszerna. Setki pism wypełniają opasłe segregatory, na tym się jednak kończy. Swoją batalię o dworce prowadzą także od lat władze dzielnicy Paruszowiec Piaski.

– Bardzo nas boli fakt, że akurat na terenie naszej dzielnicy znajdują się tak zaniedbane obiekty. W ostatnim czasie wysłaliśmy znów kilka listów do pana Henryka Chrzanowskiego, dyrektora Zakładu Nieruchomości, ale znów nie dostaliśmy konkretnej odpowiedzi – mówi Andrzej Oświecimski, rybnicki radny.

Ostatnie pismo władz dzielnicy dotyczyło rozebrania dworca na Piaskach oraz remontu lub przebudowy dworca na Paruszowcu.

– Sprawa z Paruszowcem jest o tyle skomplikowana, że jest to zabytek. Koncepcji na to miejsce jest kilka. Można albo go odnowić, łącznie z pięknym frontem, lub częściowo wyburzyć zostawiając schody bez dachu. Widzielibyśmy także w tym miejscu przystanek z plastikową wiatą, jeśli nie będzie innego wyjścia, bo dworzec w takim stanie jest nie do przyjęcia – mówi radny.

Praktyki PKP w temacie kolejowych ruder są absurdalne. Nie ma środków, aby je wyremontować, ale także nie chce ich oddać. Doskonałym tego typu przykładem była głośna eksmisja bezdomnych z Wodzisławia Śl., którzy zasiedlili a następnie gruntownie wyremontowali jeden z kolejowych budynków. Dyrekcja zakładu nieruchomości sama nie jest w stanie oszacować ile tego typu dworców posiada oraz kiedy się nimi zajmie. Dworzec na Paruszowcu znów więc musi poczekać. Podobnie jak pasażerowie, którzy wolą nie wysiadać po zmroku z pociągu w tym miejscu i wybierają taksówkę.

Tomasz Lisowski, rzecznik PKP:
– Mamy około czterystu takich obiektów. Każdy dworzec musi jednak poczekać na swoją kolej. Samo wyburzenie także kosztuje, a my pieniędzy nie mamy. Obecna polityka PKP polega na inwestowaniu pieniędzy tam, gdzie są dochody. Aby zająć się dworcem na Paruszowcu, niezbędna jest współpraca między spółkami PKP. W tym konkretnym przypadku decydujące zdanie należy do Polskich Linii Kolejowych. Czasem miasto bierze od nas obiekt w długoletnią dzierżawę lub przejmuje ją w zamian za podatki. Póki co nie jesteśmy w stanie powiedzieć, kiedy coś się ruszy w tej sprawie.

Adrian Czarnota