Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 28 (1077) Data wydania: 13.07.21
Czytaj e-gazetę

Remont ulicy Głożyńskiej kością niezgody

Część mieszkańców ul. Głożyńskiej w Radlinie nie zgadza się na proponowany plan przebudowy drogi. Spór toczy się o poszerzenie drogi, która przebiega między domami i prowadzi do strefy gospodarczej na ul. Strzody w Rydułtowach. – Na naszej ulicy kierowcy nagminnie przekraczają prędkość, obok domów przejeżdżają tiry, mimo że nie mają prawa jeździć tą drogą. Ciągle są wypadki, w końcu dojdzie tutaj do tragedii, jak na Narutowicza – skarżą się mieszkańcy.

RADLIN Brak chodnika, złe odwodnienie i zły stan nawierzchni to trzy główne problemy z drogą przy ulicy Głożyńskiej w Radlinie. To prosty, kilkusetmetrowy odcinek drogi, po każdej ze stron usytuowane są domy. – Apele mieszkańców dopingowały nas do angażowania się w tę sprawę. Chodzi głownie o tę część, gdzie znajduje się skrzyżowanie w kierunku Wodzisławia Śląskiego. Mieszka tam wiele młodych małżeństw z dziećmi, a na drodze nie ma chodnika, co stwarza zagrożenie – mówi zastępca burmistrza Radlina Zbigniew Podleśny. Ponadto, jak twierdzi wiceburmistrz, odwodnienie tej drogi nie jest odpowiednie, pojawiają się dziury, zwłaszcza po okresie zimowym ta nawierzchnia jest w bardzo złym stanie technicznym. W kierunku Rydułtów szczególnie uciążliwy jest brak chodnika i bardzo zła jakość nawierzchni. – Po każdej zimie asfalt odchodzi całymi płatami, a pod spodem jest glina – tłumaczy. Osobnym problemem jest niebezpieczne skrzyżowanie ulicy Głożyńskiej z Rymera: jest za wąskie i znajdują się tam wysokie słupy energetyczne, co jest niebezpieczne zwłaszcza dla pieszych.

Jak mówi Zbigniew Podleśny, ulica Głożyńska kiedyś była polną drogą, później została utwardzona i wyasfaltowana. Przez długi czas był to cichy zakątek miasta. Dzięki swoim atutom – jest tam zielono i spokojnie – powstało dużo nowych domów Urząd Miasta już od kilku lat negocjował z powiatem możliwość przebudowy tej drogi.

Nie wszyscy mieszkańcy chcą przebudowy

Ulica Głożyńska jest gęsto zabudowana i z tym wiążą się obawy mieszkańców związane z remontem tej drogi. – Gdy porozumieliśmy się z powiatem i zdobyliśmy finanse na tę inwestycję, mieliśmy poczucie dobrze spełnionego obowiązku wobec mieszkańców, ale właśnie wtedy wpłynął do nas protest przeciwko przebudowie tej drogi – tłumaczy Zbigniew Podleśny. Ale mieszkańcy już wcześniej wyrażali wątpliwości co do planów przebudowy ulicy Głożyńskiej. Głównym problemem w ich odczuciu jest obawa, że gdy zostanie położona nowa nawierzchnia, kierujący samochodami będę przekraczać prędkość, co będzie stanowiło zagrożenie dla mieszkańców. Kolejnym argumentem jest brak zgody mieszkańców na ruch pojazdów ciężarowych po tej ulicy. – Jest bardzo dużo złych emocji wokół tej przebudowy – przyznaje zastępca burmistrza.

Chcą tylko spokoju

– Każdego dnia wyjeżdżając z własnej posesji będę kładł na szali życie swoje, żony i córki – mówi Marek Błocki, mieszkaniec ulicy Głożyńskiej. Tłumaczy, że droga jest już i tak bardzo blisko jego ogrodzenia, a gdyby doszło do planowanej przebudowy, będzie musiał przesunąć płot jeszcze bliżej wejścia do domu. Ten problem dotyka większość mieszkańców, bo aby mógł powstać chodnik i nowa droga, właściciele działek położonych wzdłuż ulicy będą musieli przesunąć ogrodzenie i oddać miastu część swojego terenu. – Gdy droga zostanie poszerzona, tiry będą przejeżdżały 70 cm od mojego domu. Nigdy się na to nie zgodzę – mówi Magdalena Gembalczyk. Jej dom położony jest najbliżej jezdni. Do poszerzenia drogi potrzebny jest wykup niewielkich pasów działek, które znajdują się wzdłuż drogi. Gdy inwestycja zostanie zrealizowana, ogrodzenie będzie musiało zostać przesunięte w taki sposób, że między domem a płotem zostanie 70 cm. – Chcieliśmy z mężem ocieplić dom – sam styropian to 20 cm, a potrzebne jest jeszcze 40 cm przestrzeni – mówi.

Urzędnicy podkreślają, że za zajęte działki zostanie wypłacone odszkodowanie, a ingerencja we własności nieruchomości ma zostać ograniczona do minimum. A co ze wspomnianym budynkiem najbliżej położonym drogi? – Docelowo zgodnie z projektem pod pas drogowy przejęty zostanie fragment działki o szerokości 1,5 m, ale odległość krawędzi jezdni w stosunku do budynku zmniejszy się o około 40 cm – odpowiada Zbigniew Podleśny.

„Nie będzie ruchu samochodów ciężarowych”

Magistrat w Radlinie obiecuje, że po przebudowie przepisy obowiązujące na odcinku od granicy z Rydułtowami a ul. Rymera pozostaną bez zmian, czyli obowiązywać tam będzie strefa ograniczonej prędkości do 30 km/h oraz ograniczenie tonażu do 12 ton. – Dziś jest dopuszczalne 12 ton, ale co z tego, skoro ciężkie samochody jeżdżą pod naszymi domami, często łamiąc przepisy, bo przejeżdżają większe auta. A co będzie później? 3,5 tony w zupełności by wystarczyło. To jest osiedle, mieszkają tutaj rodziny z dziećmi, powinna zostać wprowadzona strefa zamieszkania i ograniczenie prędkości z niej wynikające – dodaje Franciszek Ośliźlok. W odczuciu mieszkańców po remoncie drogi jeszcze więcej samochodów będzie jeździło ulicą Głożyńską, a ciężarówki będą skracały sobie drogę i będzie jeszcze bardziej niebezpiecznie niż dotychczas.

– Mieszkańcy martwią się tym, że po remoncie zostanie zwiększony tonaż, aby ułatwić dojazd do strefy. Ruch na tej drodze i tak jest bardzo duży, a wtedy jeszcze by się zwiększył – przyznaje Robert Szindler, radny z Radlina interweniujący w sprawie.

Mieszkańcy przyznają, że zrobienie chodnika jest koniecznością i zabiegają o to od 2008 roku. Tłumaczą jednak, że tuż pod ich oknami każdego dnia przejeżdżają ciężkie samochody, co jest niebezpieczne. – Tutaj ciągle są wypadki. Potrąceni rowerzyści, nie zliczę nawet, ile razy tir zahaczył o moje ogrodzenie – dopowiada pani Magdalena.

Na tym problemy się nie kończą

Problemów jest więcej. Skrzyżowanie Głożyńskiej z ul. Rymera ma zostać przebudowane i zyskać sygnalizację świetlną. Pani Gembalczyk uważa, że po przebudowie wraz z sąsiadem mieszkającym po drugiej stronie skrzyżowania (ul. Głożyńska w stronę Wodzisławia Śl.) będą mieli problem z wyjazdem z posesji. Do tego pozostaje jeszcze sprawa zabytkowego krzyża z końcówki XIX wieku, który postawili przodkowie pani Gembalczyk. Magistrat sugeruje przeniesienie go w inne miejsce, na co mieszkańcy również nie chcą się zgodzić.

Na ulicy Głożyńskiej zebrano w sprawie planowanego remontu ponad sto podpisów. Przekazano je urzędnikom. Mieszkańcy domagają się zmian na ulicy, ale nie w formie proponowanej przez magistrat. Według nich droga powinna być węższa, jednokierunkowa z chodnikiem, a wyjazd przygotowany z innej strony – sugerują.

Urzędnicy zrobią po swojemu

Planowane zakończenie prac projektowych dotyczących przebudowy fragmentu ul. Głożyńskiej to jesień tego roku. Jeśli wtedy zostanie ogłoszony nabór wniosków na uzyskanie dofinansowania na realizację tej inwestycji, ulica Głożyńska zostanie do niego zgłoszona. Ostateczny kosztorys nie jest jeszcze znany. – Po spotkaniu z mieszkańcami, w naszym odczuciu, negatywne emocje bardzo opadły. Jest kilka osób, które są zdecydowanymi przeciwnikami tej inwestycji, ich argumenty też szanujemy. Uważamy jednak, że pozytywne strony tej przebudowy zdecydowanie przeważają nad obawami mieszkańców – podsumowuje zastępca burmistrza w Radlinie.

Agata Paszek