Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 13 (542) Data wydania: 29.03.11

Najłatwiej odprawić z kwitkiem

W niektórych przychodniach pacjenci posiadający ubezpieczenie zdrowotne nie są przyjmowani, a dokumenty które powinny wystarczyć nie są honorowane. Wszystko przez bałagan w dokumentach i lenistwo pracowników poradni.

POWIAT
Dlaczego pacjenci posiadający ubezpieczenie zdrowotne w niektórych przychodniach nie są przyjmowani? Wszystko przez bałagan w dokumentach i lenistwo pracowników.

Piotr Łyczko z Marklowic od 15 lat prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zajmuje się budowlanką i drobnymi remontami. W zimę jest często zmuszony zawiesić funkcjonowanie firmy z uwagi na brak zamówień. – Aby nie tracić ubezpieczenia zdrowotnego po miesiącu wznawiam działalność. Tak zrobiłem na początku tego roku. Odpowiednie dokumenty przedstawiłem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Dostarczyłem także druk świadczący o ubezpieczeniu zdrowotnym członków mojej rodziny – relacjonuje marklowiczanin. Dlatego też jego żona spokojnie, bez obaw udała się na wizytę do lekarza. Czekała na nią kilka miesięcy. W przychodni okazało się, że nie zostanie przyjęta. Powód? Nie jest ubezpieczona. Nie pomogło przedstawianie druków z ZUS i tłumaczenie. Kobietę odprawiono z kwitkiem. – Zanim to odkręciłem straciłem 10 godzin. Dwa dni chodziłem od biura do biura, przekonywałem i wyjaśniałem, aż w końcu przyznano mi rację. Okazało się, że informacja o moim ubezpieczeniu nie trafiła do bazy NFZ. To jakaś paranoja – denerwuje się Piotr Łyczko.

Kto winien?

Jacek Kopocz, rzecznik Narodowego Funduszu Zdrowia w Katowicach twierdzi, że problem leży poza NFZ. – To ZUS pobiera składkę na naszą rzecz i nam ją przekazuje. Informacja o ubezpieczonych powinna do nas trafić w ciągu 15 dni. Zdarza się, że dociera nawet do 3 miesięcy. Bywają także pomyłki. Na przykład ktoś w okienku pomyli cyferkę w numerze pesel i osoba, która powinna być zarejestrowana w systemie na teren Śląska widnieje w Olsztynie – mówi Jacek Kopocz.

W ZUS wyjaśniają, że dokumenty przekazywane są w terminie. Najpóźniej do kilku dni. – W sytuacji, kiedy płatnik wznawia działalność gospodarczą informuje o tym organ ewidencyjny tj. urząd miasta lub urząd gminy – mówi Beata Kopczyńska, rzecznik ZUS w Rybniku. – Następnie organ ewidencyjny przesyła wniosek EDG-1 informujący o wznowieniu działalności gospodarczej, natomiast w ZUS sporządzany jest dokument zgłoszenia płatnika składek tj. ZUS ZFA oraz dokument zgłoszenia osoby ubezpieczonej tj. ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Natomiast zgłoszenia członków rodziny płatnik składek dokonuje sam w ZUS na formularzu ZUS ZCNA. Dokumenty składane przez płatnika wprowadzane są do systemu ZUS na bieżąco, tj. jeśli płatnik dostarczy dokument na salę obsługi klientów w ZUS, to dokument jest wprowadzany do systemu ZUS od razu w obecności klienta, natomiast jeśli dokument jest przesłany pocztą zostaje wprowadzony do systemu od razu po otrzymaniu dokumentu z poczty – wyjaśnia Beata Kopczyńska.

Problemy w przychodniach

Okazuje się, że problem leży w samych przychodniach. Pracownicy często nie wiedzą jak postępować gdy dyskietka NFZ jest zablokowana lub najzwyczajniej ogarnia ich lenistwo. – Każdy pacjent ubezpieczony powinien zostać przyjęty. Nie potrzeba do tego dyskietki NFZ. Wystarczy spisanie oświadczenia, że jest się ubezpieczonym albo sam dokument składany w ZUS z potwierdzeniem odbioru przez ZUS. Leczenie bowiem przysługuje od chwili zgłoszenia się do ubezpieczenia, a nie z chwilą wprowadzenia danych do systemu – wyjaśnia  Jacek Kopocz. Dodaje, że każdy kto został potraktowany niewłaściwie przez przychodnię powinien interweniować u jej kierownika, a jeśli to nie pomoże sprawę zgłosić w oddziale NFZ w Rybniku lub w centrali wojewódzkiej w Katowicach.

(raj)