Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 2 (416) Data wydania: 08.01.08

Naciągają nas jak mogą

Koniec z ratami zero procent i biletami za złotówkę

Ileż razy daliśmy się nabrać na podobne hasła reklamowe. Dopiero np. przy zakupie biletu na samolot okazywało się, że owszem kosztuje 1 złotych, ale do tego trzeba ponieść dodatkowe opłaty. Podobnie z ratami. Zero procent widzieliśmy, ale już niewielkiej gwiazdeczki, która mówiła o tym, że oferta nie jest ofertą w rozumieniu kodeksu cywilnego, już nie, a to narażało nas na dodatkowe koszty. Od 21 grudnia 2007 roku weszły w życie nowe przepisy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Oznacza to, że reklama nie może wprowadzać w błąd i wzbudzać nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych. Zakazana jest także tzw. reklama przynęta i kryptoreklama. Ta przedostatnia była zwłaszcza nadużywana przez sieci zajmujące się sprzedażą sprzętu RTV, które oferowały niektóre produkty po bardzo niskich cenach, a potem okazywało się, że sklep nie dysponował odpowiednią ich liczba. Teraz jeśli konsument poczuje się naciągnięty, może żądać np. zaniechania nieuczciwej praktyki handlowej, odszkodowania bądź zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny. A jeśli sprawa zakończy się przed sądem, to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że klient się myli, oskarżając go o wprowadzanie w błąd. Powiatowy rzecznik konsumentów Dariusz Kalemba przestrzega jednak przed zbytnim optymizmem.

- Przepisy przepisami, ale stosujmy zasadę ograniczonego zaufania. W Polsce nie było jeszcze żadnych spraw tego typu, więc nie wiadomo jak będą roszczenia konsumentów interpretowane. Zwłaszcza, że w jednym z państw unijnych sąd orzekł, iż klient musi być na tyle rozsądny, aby samodzielnie ocenić czy jest naciągany przez reklamodawcę czy nie.

(j.sp)