Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 32 (1108) Data wydania: 06.08.13

Wciąż mamy szansę na kanał Odra – Dunaj

9 miliardów euro do wzięcia

O tym projekcie głośno było parę lat temu, gdy zainteresowali się nim lokalni politycy. Używano go nawet jako obietnic wyborczych na lepsze jutro dla Raciborszczyzny. Kanał łączący Odrę z Dunajem i nadający polskiej rzece status wodnej autostrady to inwestycja, którą dziś wielu traktuje w kategorii fantastyki. Tymczasem Stanisław Staniszewski, przewodniczący Rady Gospodarki Wodnej Regionu Górnej Odry i budowniczy Polderu Buków uważa, że kanał ma jasną przyszłość i można zdobyć nań aż 9 mld euro unijnej dotacji. Promotorów pomysłu dostrzega w samorządowcach, bo to szansa na rozwój Raciborza.

Ze Stanisławem Staniszewskim, specjalistą od budowy zabezpieczeń przeciwpowodziowych, który pracował m.in. przy powstaniu Polderu Buków i jest entuzjastą stworzenia Kanału Odra – Dunaj biegnącego przez ziemię raciborską rozmawiał Mariusz Weidner

Wywiad tygodnia

– Dlaczego tak długo było cicho na temat kanału?

– Wydaje mi się, że lokalni politycy byli już tym zmęczeni. Przed trzema laty wygłosiłem tu wykład z kapitanem Pawłem Machą na temat przyszłości kanału. Na początku tego roku spotkałem się z prezydentem Raciborza, bo postanowiłem inspirować i mobilizować samorządy lokalne. Konwent Marszałków zażądał od rządu polskiego aby ten ratyfikował umowę komisji ONZ dot. transportu intermodalnego czyli dotyczącego wszystkich rodzajów transportu. Mamy w kraju potencjał, rzekę Odrę, którą można dostosować do transportu rzecznego.

– W jaki sposób to dostosowanie miałoby się odbyć?

– Potrzebne jest nadanie Odrze nowego parametru. Głębokość zanurzenia barki czy statku musi być większa, IV i V klasy. Chodzi też o szersze śluzy, minimum 12 metrów. Aktualnie rzeka posiada III klasę, śluzy na 9,60 m czyli węższe, a głębokość zanurzenia jest o metr mniejsza niż potrzebna. Już w latach 70-tych minionego wieku budowano szersze kanały, na trasie Opole – Brzeg na przykład. Dziwi mnie, że my się upieramy przy klasie III, że ona nam wystarczy. Teraz transport rzeczny z Holandii do Polski wymaga cofnięcia się o epokę, bo załadunek barek trzeba dostosowywać tak by mogły przepłynąć przez nasz kraj.

– Jesteśmy pod tym względem gorsi niż reszta Europy?

– Ta różnica nas degraduje. To tak jakby z autostrady wjechać na drogę powiatową, przecież ona wymaga innych parametrów dla ciężarówek. Takie podejście jak teraz nie daje Kanałowi Odra – Dunaj żadnych szans w Polsce.

– Dlaczego stawia pan na mobilizację samorządów kładąc nacisk na władze Raciborza?

– Do Raciborza mam szczególny sentyment, bo organizowałem tu w 1972 roku konferencję międzynarodową dla 200 osób. Wzięła w niej udział Komisja Dunajska z jej szefem. Zjechali się przedstawiciele NRD, Czechosłowacji, był ambasador ZSRR. To była najwyższa ranga. Już wtedy zdecydowano, że trzeba zbudować wielozadaniowy a nie tylko suchy Zbiornik Racibórz oraz o połączeniu Odry z Dunajem. Władze państwowe nie realizowały tych ustaleń konsekwentnie, niestety. Nikt nas nie posłuchał.

– Pańską tegoroczną aktywność wzmaga wdrożenie w życie decyzji o budowie Zbiornika Racibórz?

– Przedłożyłem opracowanie wariantowe by na zaporze głównej Zbiornika usadowić śluzę niżej i dostosować ją do połączenia Odry z Dunajem. Domagają się tego od nas Czesi, Słowacy i Niemcy. Istnieje unia izb gospodarczych skupiająca kraje na odcinku Łaba – Odra z siedzibą w Magdeburgu. Ona głosi to oficjalnie. Potrzebna jest decyzja o dostosowaniu naszej rzeki do IV i V klasy, bo przy budowie nowych dróg rzecznych są na to dotacje unijne rzędu 90% kosztów. Skorzystała z tego np. Francja budując kanał poniżej Paryża. To inwestycja belgijsko-francuska. Bez kredytów z Banku Światowego i NFOŚ jak u nas. Moglibyśmy budować kanał z sąsiadami za dotację z UE.

– Obecne przepisy hamują powstanie kanału. Liczy pan, że lokalne władze mogą wzniecić płomień w tej sprawie i twardo domagać się inwestycji, bo leży to w interesie społeczności lokalnych, w interesie firm i rozwoju regionu?

– Oczywiście! Włączamy Racibórz bo w planie przestrzennym miasto musi mieć pas doprowadzenia żeglugi od Koźla w kierunku Raciborza. W gminie Bierawa jest zaplanowany pas o szerokości 110 m, wiadomo gdzie będzie śluza, wszystko wg koncepcji budowy kanału, o parametrach międzynarodowych. Województwo śląskie też ma kanał wpisany w planie miejscowym i to o parametrach klasy V. Tylko w kraju się tego nie uwzględnia. Czy Warszawa ignoruje tych na dole? Rola prezydenta Mirosława Lenka też jest niemała bo reprezentuje on jako szef Euroregonu polskie i czeskie gminy przygraniczne, wszystkie w zlewni Odry. Musi twardo domagać się by inwestycję realizować. Czas biegnie, potrzeba studia wykonalności w trybie natychmiastowym, jak się nie postaramy to koło nosa przejdzie nam 9 mld euro bezzwrotnej dotacji. Czy nas na to stać?