Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 13 (521) Data wydania: 27.03.02

Ucz się, ucz...

Większość z nas utożsamia uczenie się ze świadomym wysiłkiem zdobywania wiedzy. Tymczasem uczymy się nieustannie, także wówczas, kiedy nie mamy takiego zamiaru.
 
Przekonanie o tym, że nauka to w gruncie rzeczy ciężka praca wynosimy, jak się wydaje, ze szkoły. Dziobanie, dzięciolenie, rycie, stukanie, kucie to klasyczne, uczniowskie synonimy uczenia się. Nie są to słowa, które kojarzą się z przyjemnościami. Raczej wskazują na podstawową prawdę: uczenie się męczy. Wymaga koncentrowania się na czymś, co jest często nudne. Do tego, aby zapamiętać trzeba powtarzać i powtarzać...
 
Dobrze, że małe dzieci tego nie wiedzą. Uczenie się sprawia im dużą przyjemność. Świetnie się przy tym bawią. Przynajmniej do czasu pójścia do szkoły. Zanim to jednak nastąpi, w ciągu zaledwie kilku lat opanowują podstawy jednego z trudniejszych języków. Zdobywają też mnóstwo wiedzy o świecie. I nikt ich do tego nie zmusza. To one zmuszają nas, dorosłych do odpowiadania na trudne pytania. Często od rana do wieczora... Kiedy przychodzi czas nauki w szkole, ten pęd do zdobywania wiedzy wydaje się stopniowo zanikać. Teraz trudne pytania zadają rodzice. Odrobiłeś lekcje? Co dostałeś z wiersza? Brr...
 
Wygląda na to, że szkoła odbiera dzieciom radość uczenia się, zamieniając je w pasmo stresów. Uczniowie zmuszani są do podporządkowania się sztywnym regułom, co tłamsi twórczość i spontaniczność. Dlaczego nauczyciele im to robią? Nie lubią dzieci, czy co?
 
Zanim zaczniemy odsądzać ich od czci i wiary, może warto przyjrzeć się chwilę temu, na czym polega uczenie się. Mówiąc najprościej - uczymy się wówczas, gdy zdobywane doświadczenia powodują zmianę naszego zachowania się. Natura zadbała o to, abyśmy uczyli się przede wszystkim tego, co jest ważne z punktu widzenia naszych podstawowych potrzeb. Jesteśmy wyposażeni w psychologiczny mechanizm, który pozwala to bezbłędnie rozpoznawać: emocje. Co ciekawe, nie jest najważniejsze, czy są one przyjemne czy nie. Ważne jest, że coś nas porusza - bo np. jest niespodziewane, fascynujące, bolesne, nieprzyjemne, itd. Aby się czegoś nauczyć musimy uruchomić emocje. Tym, którzy w to nie wierzą, proponuję mały eksperyment. Najpierw odpowiedz sobie Czytelniku na pytanie, czy np. 90 powtórzeń wystarczy Ci, aby zapamiętać obrazek składający się z kilku, czy kilkunastu elementów. Zakładając, że odpowiedź brzmi: „tak”, proponuję następny krok. Proszę o wyobrażenie sobie schodów, które codziennie pokonujesz. Mogą to być schody do mieszkania, biura, czy gdziekolwiek indziej - ważne, by były pokonywane codziennie, przynajmniej przez trzy miesiące. Teraz proste pytanie: Ile jest stopni?
 
Dopóki informacja nie jest nam do niczego potrzebna, nie przyswoimy jej. Osoby, które były w stanie odpowiedzieć na pytanie o liczbę stopni, musiały mieć jakiś powód, by to sprawdzić. Może ktoś wcześniej o to pytał?
 
Samo powtarzanie nie wystarczy, by zapamiętać. Zwykle jednak jest warunkiem zapamiętania. Nasza nieświadomość kieruje się prostą zasadą: jeżeli coś się powtarza - to jest ważne. To co się nie powtarza, jest przypadkowe i nieistotne - więc nie warto się tego uczyć.
 
Wracając do szkoły. Dziecko musi nauczyć się wielu rzeczy, które uznaje za nieprzydatne. Stres związany z sytuacją oceniania powoduje, że stają się one ważne. Przy odrobinie wsparcia ze strony rodziców (i nauczycieli) - uczy się także jak pokonywać trudności, jak zdobywać pozycję w grupie... i wielu innych rzeczy, o których my dorośli (na szczęście) nie mamy pojęcia.

Roman Walczak