Niedziela, 18 kwietnia 2021

imieniny: Apoloniusza, Bogusławy, Gościsława

RSS

Na co zwrócić uwagę, wybierając strój do treningu

22.02.2021 13:15 | 0 komentarzy | (s)

Bieganie, skakanie, kucanie, rozciąganie – to norma podczas treningów. Powinniśmy mieć świadomość, że odzież sportowa może przyspieszyć, spowolnić lub nawet przerwać trening. Posiadanie odpowiedniego stroju do ćwiczeń jest tak samo ważne jak posiadanie odpowiedniego sprzętu fitness. Gdy poczujesz potrzebę odświeżenia odzieży sportowej, rozważ poniższe wskazówki dotyczące najlepszych praktyk przy wyborze komfortowych ubrań do treningu.

Na co zwrócić uwagę, wybierając strój do treningu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Najlepsze tkaniny na odzież treningową

Bawełna – najlepsza do treningów o niskiej intensywności

Ten materiał wchłania wilgoć jak gąbka, co czyni go niedobrym wyborem do wytężonych treningów. Bawełna jest odpowiednia do ćwiczeń o niskim obciążeniu, podczas których nie spocisz się tak bardzo, np. do jogi. Do zalet bawełny zaliczamy fakt, że po nasiąknięciu nie wydziela nieprzyjemnego zapachu, tak jak tkaniny syntetyczne, zaś do jej wad – fakt, że w kontakcie z wilgocią robi się ciężka i wolno wysycha. Badania pokazują, że bakterie powodujące nieprzyjemny zapach przylegają do włókien sztucznych (np. spandexu) łatwiej niż do bawełny. 

Spandex, nylon, bambus, polipropylen, poliester – najlepsze do treningów intensywnych

Jeśli Twoje treningi są intensywne, wówczas wypada skorzystać z materiałów, które odprowadzają wilgoć. Ubrania treningowe wykonane z nylonu, spandexu, bambusa i polipropylenu są znane ze swojej zdolności do odprowadzania, odciągania wilgoci ze skóry. Te rodzaje materiału pomagają także w utrzymaniu niskiej temperatury ciała podczas ćwiczeń przy wysokich temperaturach.

Jeszcze lepiej transportują wilgoć ubrania wykonane z poliestru wyposażonego w systemy oddychające, jak Nike Dri-FIT lub Adidas Climalite. Wilgoć jest w nich odprowadzana na zewnątrz przez mikrowłókna i rozprowadzana po całej powierzchni ubrania, dzięki czemu szybciej odparowuje, a trenujący zachowuje uczucie suchości. Aby działać w ten sposób, strój musi mieć kontakt ze skórą, ubrania wykonane w tej technologii mają więc fasony dopasowane do ciała i należy je nosić jako odzież podstawową lub samodzielną. Ponadto chronią ciało przed przegrzaniem podczas treningu odbywającego się w warunkach wysokich temperatur, z kolei podczas zimnych dni ograniczają ryzyko przeziębień po treningu.

Co z przykrym zapachem, skoro bakterie przylegają do sztucznej tkaniny? 

Jeśli martwisz się przykrymi zapachami po treningu, zdecyduj się na ubrania treningowe wykonane w technologii przeciwdrobnoustrojowej, która często wykorzystuje nanocząsteczki srebra hamujące rozwój bakterii.

Odpowiednia tkanina do ćwiczeń na świeżym powietrzu

Dobór odpowiednego materiału jest szczególnie ważny podczas treningów na świeżym powietrzu, gdy musisz dostosować się do panujących warunków atmosferycznych. Zimą Twoim najlepszym rozwiązaniem jest założenie kilku warstw, czyli ubiór na tzw. „cebulkę”.

Wybierz odprowadzającą wilgoć polipropylenową warstwę podstawową. Następnie dodaj warstwę wykonaną z polaru, aby w razie potrzeby zapewnić sobie ciepło. Podczas treningu latem, kiedy temperatury są wysokie, ubrania odprowadzające wilgoć będą najlepszym wyborem, ponieważ prawdopodobnie będziesz pocić się bardziej. W słoneczne dni trzeba uważać także na słońce, dlatego postaw na ubrania wykonane z poliestru, które odprowadzają wilgoć i zapewniają pewną ochronę przed promieniami UV.

Odzież kompresyjna – do treningu siłowego i wytrzymałościowego

Dla bardziej zaawansowanych miłośników sportu przeznaczona jest odzież kompresyjna. To odzież wykonana ze specjalnych elastycznych materiałów, która działa lekkim uciskiem na mięśnie trenującego, powodując ich dotlenienie i lepsze ukrwienie, co z kolei zmniejsza ból wysiłkowy. Stosując odzież kompresyjną, lepiej wykonujemy ćwiczenia, ponieważ wzmocnione jest odczuwanie pracy mięśni. Poprawiamy więc wyniki treningów i przyspieszamy regenerację mięśni po wysiłku.
Odzież kompresyjna powoduje też optyczne wyszczuplenie sylwetki oraz zachowuje cechy stroju termoaktywnego – odprowadza wilgoć pocącego się ciała i utrzymuje skórę w komforcie suchości.
Wybór rodzaju odzieży kompresyjnej jest spory – dostępne są z tą funkcją koszulki, getry, skarpety, legginsy, szorty, rękawice i kombinezony.

Dobierz ubrania dopasowane do Twojej sylwetki

Zarówno w przypadku mężczyzn, jak i kobiet trzeba wziąć pod uwagę, jak czujemy się w odzieży do ćwiczeń podczas noszenia. Jeśli nie są wygodne, bo np. są zbyt ciasne lub zbyt luźne, zbyt drażniące itp. – będziesz je rzadziej nosić i mogą stać się czynnikiem demotywującym do uprawiania sportu.

Dobierz strój do rodzaju treningu

W przypadku bardziej intensywnych treningów, które wymagają więcej ruchu, najlepiej sprawdzają się ubrania wykonane z nylonu lub spandexu – są one wystarczająco rozciągliwe, aby umożliwić pełny zakres ruchu. Najważniejszą praktyką przy wyborze stroju do ćwiczeń jest po prostu przymierzanie. Jeśli coś jest dla Ciebie niedopasowane, to prawdopodobnie nie jest odpowiednie. Kupuj tylko te rzeczy, o których wiesz, że czujesz się w nich komfortowo. Jeśli zamawiasz online, trzymaj się standardu odsyłania produktów niepasujących.

Najlepsza bielizna do ćwiczeń

W przypadku bielizny także warto wybrać tkaniny odprowadzające wilgoć. Podczas treningu poci się całe ciało. Zainwestuj w lekką bieliznę wykonaną z odprowadzających wilgoć materiałów, które odciągają pot od skóry i zmniejszają ryzyko otarć. Wybór odpowiedniej bielizny pomoże Ci uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Pamiętaj, że bielizna to część garderoby, która ma bezpośredni kontakt z ciałem, zatem postaw na materiał dobrej jakości oraz dobierz odpowiedni rozmiar.

Nie zapomnij o stopach 

Przede wszystkim unikaj bawełnianych skarpet, ponieważ wchłaniają wilgoć, co może powodować dodatkowe tarcie i prowadzić do powstania bolesnych pęcherzy. Zamiast tego szukaj skarpet wykonanych z nylonu lub mieszanki wełny – oba materiały odprowadzają pot i ułatwiają oddychanie.

Postaw na jakość

Chociaż kuszące jest kupowanie legginsów i koszulek za 20 zł, pamiętaj, że ważne jest, aby nie oszczędzać na jakości, zwłaszcza jeśli chodzi o odzież do ćwiczeń. Poszukaj dobrze ocenianej odzieży sportowej, ponieważ kupowanie wysokiej jakości ubrań zapewni uzyskanie zwrotu z każdej zainwestowanej złotówki, a na dłuższą metę możesz nawet zaoszczędzić pieniądze. Raz dobrze dobrana odzież będzie z Tobą na dłużej, a noszenie komfortowych ubrań będzie motywacją do ćwiczeń, podobnie jak używanie dobrej jakości sprzętu fitness. Zwróć uwagę na niezawodne marki, takie jak Adidas, Nike, Puma, Reebok, The North Face, Salomon, Kappa. Kupując odzież od pewnych producentów nie będziesz żałować, że stawiasz na jakość.

Artykuł powstał przy współpracy z MaxxxSport.pl

Materiał zewnętrzny