Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Raciborzanie stanęli na "dachu" Rumunii - relacja z wyprawy

- Po niespełna pół roku wstrzymania projektu Korony Europy dokładnie 11.07.2021 r. zameldowaliśmy się na „dachu” Rumunii – Moldoveanu 2544 m n.p.m. Był to nasz 21. szczyt z 46 wierzchołków należących do całego projektu*. Na szczyt weszła cała nasza grupa, czyli 10 osób - relacjonuje raciborzanin Szymon Warsz.

Raciborzanie stanęli na Moldoveanu - najwyższym szczycie Rumunii. Flagę z napisem "Korona Europy dla Miasta Racibórz" trzymają Marek Warsz i jego syn Szymon.

Kłopoty z motoryzacją

Z Raciborza wyruszyliśmy w nocy. Przed nami było ponad 1100 km trasy do przejechania samochodami. Wszystko szło sprawnie aż jeden z naszych samochodów w centralnej części Węgier doznał awarii, stracił moc i chciał jechać, ale żółwim tempem. Okazało się, że padła cewka.

Połowa grupy musiała czekać ponad 10 godzin na stacji benzynowej na auto zastępcze, które dotarło do nas z Polski. Druga część ekipy w tym czasie realizowała plan wyznaczony na tamten dzień, czyli zwiedzanie Starego Miasta w rumuńskiej miejscowości Alba Iulia oraz podziwianie monumentalnych

czerwonych skał Ropa Rosie. Wieczorem wszyscy dotarli do pensjonatu, w którym spaliśmy.

Śnieg z zimy i Trzy Kroki Śmierci

Następny dzień przeznaczony był na najwyższy szczyt Rumunii – Moldoveanu. Pobudka o godz. 4.00, szybkie śniadanie i przejazd trasą transfogaraską do naszego punktu startowego. Dokładnie o 6.15 wyruszyliśmy na szlak z Jeziora Balea. Przed nami ok. 15 km wędrówki na szczyt główną granią Gór

W drodze na szczyt...

Fogaraskich. Szlak naprzemiennie biegnie w górę i w dół. Przemierzyliśmy pozostałości śniegu z zimy, przeszliśmy przez Trzy Kroki Śmierci, które wcale nie były takie straszne, a następnie weszliśmy na szczyt, który leży dokładnie w połowie naszej trasy, czyli Mircii 2470 m n.p.m.

Stamtąd już przez cały czas widzieliśmy nasz cel, czyli Moldoveanu. Pozostała część trasy to trawers szczytów górskich i dostanie się na przełęcz pod Vistea Mare – trzeci najwyższy szczyt Rumunii. Po wejściu z przełęczy na Vistea Mare od Moldoveanu dzielił nas jedynie krótki odcinek do przejścia granią. Pokonaliśmy go sprawnie w kilkanaście minut. Dokładnie o 13.40 zameldowaliśmy się na najwyższym szczycie Rumunii.

Piękne widoki

Zeszliśmy do miasteczka Victoria, a następnie przejechaliśmy do pensjonatu. Trzeci dzień przeznaczony był na Trasę Transalpina. Jest to kolejna trasa wysokogórska, na którą można wjechać samochodem i z jej szczytu podziwiać piękne widoki. Transalpina jest trasa mniej znaną niż Transfogaraska. Niemniej jednak uważam, że warto się nią przejechać, ponieważ ukazuje ona zupełnie inne widoki. Pasma górskie widoczne z Transalpiny są zalesione, a na poprzedniej drodze góry były pokryte skałami.

Kolejnego, ostatniego dnia nasza podróż dobiegła końca i wieczorem dojechaliśmy do Raciborza. Wyprawa udana. Przeszliśmy 33 kilometry, zobaczyliśmy urokliwe punkty widokowe Rumunii oraz zwiedziliśmy pobliskie miasta.

Zapraszam do śledzenia projektu Korony Europy na Facebooku i

YouTube pod nazwą @szlakiemwnieznane. Wyprawę na Moldoveanu można już zobaczyć na YouTube.

Szymon Warsz

* Od redakcji: Szymon Warsz zamierza zdobyć najwyższe szczyty (oraz wzniesienia) we wszystkich krajach Europy.

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].