Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery

List do redakcji

Chińczycy przesiadają się na kolej, a Polacy na rowery

Czy wiesz, drogi czytelniku, ile kosztuje budowa kolei? Jeśli mamy miejsce, na którym ona już była: 1,5 mln zł za kilometr, dodatkowe 0,5 mln na trakcję.To 2 mln/km. W naszych warunkach terenowych drugie tyle na obiekty inżynieryjne, jak szacował za­przyjaźniony naczelnik SE PLK, kiedy rozmawiali­śmy o linii do Głubczyc. A ile trzeba by odbudować? 30 km od samych Pawłowic do Wodzisławia, do te­go 14 km w stronę Cieszyna. Jeszcze wiadukt nad autostradą i podciągnięcie nasypów do jego pozio­mu, ale te kopalnia chętnie usypie, pozbywając się bergi. Czyli mieścimy się w 200 mln + „wina Tuska”, co nam przysypał autostradą linię do Wodzisławia. Ale to koszt kilku milionów (betonu za milion, sta­li za dwa, przemnóżmy sumę przez trzy, żeby wy­starczyło na robotników i inżynierów – to oszacowa­nie zgadza się z przykładami realizacji). Po co więc wydawać 2 razy tyle? Budowa nowych linii kolejo­wych to szczytny cel, ale my, mieszkańcy wsi, też ma­my prawo jeździć pociągiem, a nie tylko „kryka a po miedzy”, zaś odbudowa, za którą się opowiadamy, przywraca kolej w trzech wsiach – razem 7 tysiącom mieszkańców (że Ruptawy z jej 4 tysiącami nie liczę, by nie mieszać kierunków). To 1/10 takiego Jastrzę­bia, ale za to mieszkańcy wsi z zasady pracują poza nimi, zaś mieszkańcy miast – w. Wniosek: my tym bardziej tej kolei potrzebujemy.

Postawmy jedno ważne pytanie: po co ta cała ko­lej [pasażerska]? Słuchając władz JZ można by dojść do wniosku, że po to, by wszyscy mieszkańcy Ja­strzębia potrafili jak najprędzej dojechać do Kato­wic („coby gorole mieli czym uciyc, jak im wszystki gruby pozawiyrajóm” – ja tego nie wymyśliłem!). A gdziekolwiek indziej, to niech sobie pospólstwo jeździ rowerami – wtórują okoliczne samorządy. Czy nie gryzie się Wam to z widokiem pełnego parkin­gu pod każdym UM? Z korkami na drogach o wpół do czwartej? Nikt nie bierze pod uwagę siedmiu se­tek studentów z naszych okolic, którzy studiują na Politechnice Śląskiej. Ani dwóch setek tych, którzy od nas dojeżdżają do Cieszyna (mowa o wydzia­łach UŚ-u, bo druga mieszcząca się tam uczelnia jest tak tajna, że nie chciała nam nawet zdradzić ilo­ści studentów...) Ani mieszkańców okolicznych wsi, którzy pracują w Jastrzębiu, Wodzisławiu, Cieszy­nie i Rybniku (a i miastowi niekoniecznie mają pra­cę akurat u siebie albo w Katowicach). Ani setek sa­mochodów oznaczonych SJZ, stojących co niedzielę rządkiem od ośrodka w Olzie aż do skrzyżowania z drogą 78.

Zastanówmy się, jak to jest, że przed transforma­cją: przemysł truł, filtrów nie stosowano, wszystkie chałupy były opalane węglem i nieocieplone do te-go,a śmieci paliło się w piecu. Teraz mamy XXI wiek: z przemysłu ciężkiego mało co zostało, elektrownie z filtrami siarki, domy jak termosy, węgiel drogi, co wygodniejsi ogrzewają gazem, plastiki na segrega­cji, a spalić nie wolno nawet liści (absurd na kolej­ną opowieść). Skoro więc wszystko wskazuje na ko­nieczność poprawy, a powietrze tak samo trujące, to może jednak te 20 mln samochodów osobowych – bo tyle przybyło od upadku PRL-u – nie jest bez winy? I paliwa do woli, co nie jest bez znaczenia. Jeżeli więc nie chcemy tu zdychać na płuca, to naszym prioryte­tem, poza edukacją, powinien być transport publicz­ny wygodniejszy od indywidualnego. A to zapew­nia tylko kolej. Kto ma ochotę – zabierze sobie do pociągu rower. I budujcie te ścieżki, oby jak najwię­cej. Ale nie w poprzek potrzeb społeczeństwa! Niech mi ktoś pokaże, że jego dzieciak dojedzie do szkoły tą bezpieczną ścieżką rowerową zbudowaną na od­ludziu zamiast linii kolejowej. Wydajcie te pieniądze lepiej na wyasfaltowanie chodnika, po którym gów­niarze bezpiecznie dojadą do i wrócą ze szkoły, za­miast liczyć na turystów. Bo oni z definicji przeja­dą się raz i szlus – zostali zaspokojeni. Nie należy zapominać o warunkach terenowych, jakich wyma­ga kolej. Bo w tym aspekcie jest ona nieporówna­nie bardziej wymagająca, niż inne środki transpor­tu: wzniesienia do 10 m na kilometr i kilometrowe promienie łuków (wszystko to dla linii drugorzęd­nej!). Do czego zmierzam: jeżeli dysponujemy takim skarbem, jak ślad po linii kolejowej, to marnotraw­stwem jest go rozkopać albo wykorzystać do innych celów, bo wytyczenie nowego w naszym zurbanizo­wanym regionie graniczy z cudem. Droga dla rowe­rów zaś może sobie biec górkami i zawijasami, byle miała gładki asfalt. No i dobrze, gdyby miała jesz­cze cel: łączyła obiekty, które chcemy lub musimy odwiedzać.

8 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
maziizam 07.04.2019 20:13
0

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu

Don_C 07.04.2019 00:45
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@jasiu psota- Wiem że TEK jest w W SL i Radlinie dalej nie wiem gdzie działacie. Tylko że trzeba być bardziej roszczeniowym. Zróbcie jakieś demonstracje pod UM tej czy tamtej gminy i chętnie przyjdę. Przecież widzicie że miastami rządzi urzędniczo pedagogiczna sitwa z PO i być może cytując od nich klasyka bredzislawa k. trzeba będzie lać decha :)

maziizam 06.04.2019 15:36
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

Media jastrzębskie: jasnet, jastrzębieonline są bardzo tendencyjne mianowicie popierają władzę w jastrzębiu cokolwiek by robiła. No, ale jeśli synuś hrabiny jastrzębskiej jest właścicielem i redaktorem jastrzębieoline, a jasnet należy do kolegi byłego urzędnika miasta jastrzębie, a żona jego to koleżanka nauczycielka z pracy pani hrabiny itd no to czego się spodziewać - to jest po prostu mafia lokalna jeden drugiemu krzywdy nie zrobi. Wszystko co idzie tam jest cenzurowane odpowiednio itd

~SJZ (46.134. * .220) 06.04.2019 12:43

@jasiu psota
Niestety na cesarskim nie mam żadnych dojść.

jasiu psota 06.04.2019 11:51
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

@SJZ: posłaliśmy im dwa dni temu. DZ to zamieści. Gdybyś wiedział, jak to rozpropagować w Cieszynie - nie krępuj się :-)
@Don_C: dzięki za miłe słowo! Dawno zauważyliśmy, że Ty w nas wierzysz :-)

~SJZ (46.134. * .220) 06.04.2019 11:06
oceniono 2 razy
2
Zgłoś

@TEK.
Myślę że powinniście umieścić ten apel na jastrzębskich stronach internetowych, bo nasza hrabina vel mocna figura zwana dla niePOznaki prezydentem miasta,( bezpartyjnym , aczkolwiek z pewnym POparciem), raczej nie czytuje wieści z ościennych miejscowości.Najlepiej jakbyście zamieścili ten artykuł na POrtalu jej rodzonego synusia - jastrzebieonline - to taka lokalna wersja TVNazi.

Don_C 06.04.2019 01:04
oceniono 3 razy
3
Zgłoś

Tek-to firma godna szacunku. Jednak urzędnicy z Subregionu zach. zdają się mieć całkiem inne zdanie. Nawet za pieniądze państwowe są przeciwni inwestycji-niewiarygodne!

~KamilCh (91.225. * .24) 05.04.2019 22:30
oceniono 3 razy
-3
Zgłoś

Czy te 500 mln to łączny koszt wybudowania dwutorowej okrężnej linii (jednotorowka to przecież idiotyzm przy tak swietlistej perspektywie kolei w wymienionym w liscie planie strategicznym), obejmujące także zakup nowych szynobusow i dopłaty do utrzymania linii przez 15 lat? Jastrzębie w kwestii kolei przecież więcej uzyska na szybkim połączeniu z Żorami i przez Żory z Rybnikiem niż z Wodzisławiem do tegoż Rybnika.