Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Nagroda za talent. Dziewczęta z Liceum Plastycznego pojechały do Brukseli

Laureatki Powiatowego Konkursu Plastycznego 1050 LAT CHRZTU POLSKI, Weronika Rzerzacz, Anna Kłos oraz Magdalena Jaskot z raciborskiego Liceum Plastycznego, wraz z opiekunem Katarzyną Kwiotek, wzięły udział w jesiennym wyjeździe do Brukseli. Wycieczka była nagrodą dla laureatów konkursu i została ufundowana przez posła do Parlamentu Europejskiego Bolesława Piechę, który objął przedsięwzięcie swoim patronatem. Zachęcamy do lektury relacji z wyjazdu.

Niderlandzkie zabytki

Na początku wizyty w Belgii udałyśmy się do miasteczka Leuven, gdzie założono pierwszy w Niderlandach uniwersytet. Zobaczyłyśmy tam m. in. gotycki kościół St-Pieterkerk, bibliotekę i szereg budynków uniwersyteckich, a także Wielki Beginaż, który dziś pełni funkcję akademika dla najlepszych studentów i znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Jednak największe wrażenie zrobił na nas imponujący gotycki ratusz, jedyny w swoim rodzaju! W słonecznym i uroczym Leuven nie zabrakło również czasu na pyszną kawę i spacer po malowniczych uliczkach.

Wizyta w Europarlamencie

Następnego dnia czekała nas wizyta w Europarlamencie. Zwiedziliśmy Parlamentarium, a w gmachu Rady Europy wysłuchałyśmy wykładu na temat Unii Europejskiej oraz spotkałyśmy się z posłem Bolesławem Piechą. Mogłyśmy również zobaczyć okazałą salę, w której odbywają się głosowania. Kolejnymi punktami naszej podróży były: zwiedzanie katolickiej bazyliki Sacré-Coeur zwanej Basilek van Koekelberg oraz wjazd na Atomium. Ze szczytu tej oryginalnej konstrukcji, zbudowanej w kształcie modelu kryształu żelaza z okazji odbywającej się w Brukseli wystawy EXPO, mogłyśmy podziwiać piękną panoramę stolicy Belgii.

Pałace, kościoły i muzeum czekolady

Kolejny dzień upłynął na zwiedzaniu centrum miasta i jego najważniejszych zabytków, takich jak. gotycka katedra św. Michała, kościół św. Mikołaja, Pałac Sprawiedliwości, Pałac Królewski, Pałac Narodów, Park Cinquantenaire, dawna studnia miejska ze słynną figurką zwaną Mannekin Pis czy elegancki pasaż handlowy Galéries Royales St-Hubert. Znalazłyśmy oczywiście również czas na muzea. Pyszną czekoladą delektowałyśmy się podczas zwiedzania Museé du Cacao et du Chocolat – Muzem Czekolady, gdzie prócz degustacji mogłyśmy również zobaczyć proces tworzenia pralinek i poznać historię przemysłu czekoladowego. Dla zachowania równowagi ciała i ducha chciałyśmy zwiedzić Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych, lecz ku naszemu rozczarowaniu niestety okazało się zamknięte. W związku z tym, aby skierować swoją pasję do historii w nieco innym kierunku niż sztuka, zwiedziłyśmy monumentalnych rozmiarów Królewskie Muzeum Sił Zbrojnych i Historii Wojskowości – Musée Royal de l’Armée et d’Histoire Militaire, gdzie prezentowana jest historia broni, ubioru i militariów.

Wspaniałym przeżyciem okazało się zobaczenie jednego z najpiękniejszych miejsc w Brukseli: głównego placu miasta zwanego Grand Place, którego dominantą jest spektakularny, gotycki ratusz. W tym pulsującym sercu miasta spotkałyśmy ludzi z całego świata, mówiących różnymi językami, zakupiłyśmy belgijskie czekoladki i z radością napawałyśmy się niezwykłą atmosferą tego miejsca.

Podziękowania

Jesienny wyjazd do Brukseli mógł się odbyć tylko dzięki wyjątkowym osobom – sponsorom i organizatorom. Dziękujemy panu posłowi Bolesławowi Piesze za ufundowanie nagród, pani Katarzynie Dutkiewicz – dyrektor biura poselskiego pana Piechy, a zarazem Radnej Powiatu Raciborskiego, za wyśmienitą organizację przedsięwzięcia, a Dyrekcji ZSO nr 1 za możliwość wzięcia udziału w tej pełnej niezapomnianych wrażeń wyprawie.