Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

PKS w Raciborzu inny niż wszystkie. Bo działa znakomicie

Kazimierz Kitliński udowodnił, że państwowa spółka nie musi przynosić strat. Jako prezes raciborskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej doprowadził spółkę do rozkwitu. 20 października przewoźnik uruchomił pospieszne połączenie do Krakowa, które spotkało się z ogromnym zainteresowaniem podróżnych. Gdzie należy szukać źródeł sukcesu raciborskiego PKS-u?

PKS w Raciborzu inny niż wszystkie. Bo działa znakomicie

Młoda i ambitna załoga

– Prezes jest stary, ale kadra jest młoda – mówi z uśmiechem Kazimierz Kitliński. Skompletowanie młodej, ambitnej i myślącej perspektywicznie załogi pozwoliło m.in. na wprowadzenie zintegrowanego systemu informatycznego, dzięki któremu udało się znacząco zwiększyć wydajność pracy. Dla przykładu skomplikowana, określona ustawą operacja wyliczenia czasu pracy kierowców, nie stanowi dzisiaj większego problemu.

– Nie jesteśmy na etapie obsługi komputera, tylko większego zaangażowania w pracę. Ci ludzie nie boją się komputerów, doskonale potrafią obsługiwać oprogramowanie – dodaje Kitliński.

Remonty, nowe autobusy

Kiedy dziesięć lat temu Kazimierz Kitliński został prezesem PKS-u, miał do swojej dyspozycji siedemnaście autobusów. Obecnie jest ich sześćdziesiąt sześć (kolejne dwa mają trafić do przewoźnika na dniach). – Większość z zakupionych w tym czasie czterdziestu dziewięciu autobusów to mercedesy lub produkowane przez Autosan na bazie mercedesa soliny. Dwadzieścia było fabrycznie nowych – wyjaśnia Damian Knura, kierownik działu przewozów.

Również zaplecze raciborskiego PKS-u nie przypomina tego sprzed lat. Wyremontowane pomieszczenia, nowoczesny sprzęt komputerowy – dobre miejsce pracy. – Nie dostaliśmy na to ani złotówki. Wszystko zostało wypracowane przez załogę. To jest zasługa tych ludzi i tylko ich. Ja miałem tylko przyjemność nimi kierować i czasem się z nimi kłócić – mówi z uśmiechem Kazimierz Kitliński.

Hitowe połączenie do Krakowa

Załoga PKS-u nie spoczywa na laurach. Uruchomione w październiku (na próbę) połączenie do Krakowa okazało się strzałem w dziesiątkę.  – Ograniczyliśmy liczbę przystanków. Autobus zatrzymuje się tylko na najważniejszych dworcach w regionie. Wyjeżdża z Raciborza, a potem Pszów, Wodzisław Śląski, Rybnik i autostradami A1 i A4 do samego Krakowa. Dzięki temu zapewniliśmy krótki czas przejazdu, zaledwie dwie godziny i pięćdziesiąt minut – mówi Damian Knura. Ukłonem w stronę młodych podróżnych jest dostęp do bezpłatnego wifi.

Wysoki poziom usługi zaowocował najskuteczniejszą i darmową reklamą – reklamą szeptaną. W efekcie w piątki i niedziele zainteresowanie podróżą jest tak duże, że trzeba podstawiać dodatkowe autobusy.

Wyjątek od reguły

Ostatnie lata nie były łatwe dla PKS-ów. Zlikwidowano je m. in. w Cieszynie, Katowicach, Opolu, Rybniku, we Wrocławiu. Przejęty przez powiat raciborski PKS zmienił się, dostosował do reguł wolnego rynku. W efekcie wciąż pozostaje znaczącym, zatrudniającym około 140 osób zakładem pracy. Stanowi żywy dowód na to, że przedsiębiorstwo państwowe (w tym przypadku samorządowe) może realizować swoje zadania nie przynosząc strat.

Wojtek Żołneczko

6 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
bystrzak 04.12.2014 13:37

Bo z reguły jest tak, że jak ktoś nie ma żadnego auta, to nie ma też zbyt wielu pieniędzy. To właśnie samorząd powinien brać pod uwage.

bystrzak 04.12.2014 13:36

Jest też kwestia dotacji samorządowej, państwowej do komunikacji publicznej. W Polsce likwiduje się wszystko co nie przynosi dochodu. Komunikacja publiczna nie służy do zarabiania, czyli zdzierania z nas pieniędzy, tylko do umożliwienia obywatelom przemieszczania się po kraju za niewielkie pieniądze.

bystrzak 04.12.2014 13:25

Tu wracam do mojego ulubionego transportu kolejowego ;) Bilet rodzinny w Czechach, t2 osoby dorosłe plus max 4 dzieci, 50 zł na trasie Bohumin - Praga. To już jest bardziej opłacalne niż pakowanie się do auta. Ale tu ktoś musiałby pomyśleć.

bystrzak 04.12.2014 13:23

Natomiast rachunek ekonomiczny szefowi PKSu musi się zgadzać, jeśli jego przedsiębiorstwo ma istnieć.

bystrzak 04.12.2014 13:21
oceniono 1 raz
1
Zgłoś

To fakt, bilety są drogie. Jeśli ktoś ma w miare oszczędny samochód i równolegle nie korzysta z żadnych ulg to nie zawsze jazda autobusem jest bardziej opłacalna. Szczególnie jeśli planujemy jakiś rodzinny wyjazd. Tu mnożymy koszt biletu x2, x3, x4...

ble 04.12.2014 12:43

Bo jest monopolistą, nie ma żadnej konkurencji, pociągi ledwo dojeżdżają do Raciborza, a powiat jest dość spory, dyktują bardzo wysokie ceny, a człowiek z racji, iż nie ma innego wyboru, zgadza się na ten haracz.