Czwartek, 21 marca 2019

imieniny: Benedykta, Lubomiry, Mikołaja

RSS

Serwisy społecznościowe uwielbiane przez Polaków

06.03.2019 11:26 | 0 komentarzy | (s)

Kiedy dokładnie w walentynki, 14 lutego 2001 roku, w polskiej sieci został uruchomiony serwis Fotka.pl, nikt nie przypuszczał, a zwłaszcza jego twórcy, że w branży social media drzemie aż tak duży potencjał. Od tamtego dnia minęło już sporo czasu, a dziś prym wśród serwisów społecznościowych uwielbianych przez Polaków wiedzie Facebook, którego 10-lecie w naszym kraju świętowaliśmy w 2018 roku. Jakie są najbardziej lubiane serwisy social media wśród naszych rodaków?

Serwisy społecznościowe uwielbiane przez Polaków
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Czy Polacy są aktywni w social media?

Oszacowano, że w 2018 roku liczba użytkowników internetu na świecie wynosiła ponad 4 mld, czyli o 248 milionów osób więcej niż w 2017 roku. Jednocześnie aktywnych użytkowników przeróżnych serwisów społecznościowych jest już 3,2 mld, czyli o 362 miliony więcej niż rok wcześniej.

Raport Hootsuite i We Are Social, udostępniony przez DataReportal, wskazuje, że z internetu w Polsce korzysta około 80 proc. mieszkańców, a ich liczba wzrosła o 2 mln w stosunku do roku poprzedniego. Wśród tych osób znajduje się niezwykle liczna, bo 17-milionowa grupa użytkowników portali społecznościowych, stanowiąca 45 proc. wszystkich mieszkańców Polski.

Z jakich serwisów społecznościowych najczęściej korzystamy?

Wśród najbardziej lubianych serwisów społecznościowych w naszym kraju wymienia się, rzecz jasna, Facebook.com, ale nie tylko. Serwis Marka Zuckerberga ma w Polsce 17 mln aktywnych użytkowników w miesiącu, a ich liczba wzrosła o około 13 proc. od początku 2017 roku do połowy 2018 roku. Najczęściej z FB korzystamy za pośrednictwem smartfonów i innych urządzeń mobilnych. Zdecydowaną większość aktywnych internautów logujących się na Facebook.com stanowią ludzie młodzi, z przedziału wiekowego 18-24 lat oraz 25-34 lat. Jak podaje Gemius publikujący dane dotyczące korzystania przez Polaków z serwisów społecznościowych, w grudniu 2018 roku Facebook docierał do 76,47 proc. polskich internautów – o niemal 6 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Jest zdecydowanym liderem rynku.

Kolejnym popularnym serwisem społecznościowym jest Instagram, gdzie swoimi zdjęciami dzieli się ponad 5 milionów aktywnych użytkowników z Polski, czyli około 14 proc. całej populacji. W grudniu 2018 roku według raportu Gemius docierał on do 25,05 proc. Polaków, notując wzrost o ponad 7 punktów procentowych rok do roku.

Co ciekawe, na podium w dziedzinie uwielbianych przez Polaków serwisów społecznościowych znalazł się też serwis Wykop.pl, gromadzący w grudniu 2018 roku 18,78 proc. polskich internautów – o 6 punktów procentowych więcej niż w grudniu 2017 roku. Warto przy tym podkreślić, że jest to rodzimy serwis.

Na kolejnych miejscach w tym rankingu uplasowały się serwisy:

  •    Twitter.com – 4,4 mln użytkowników w grudniu 2017 roku oraz 4,9 mln użytkowników w grudniu 2018 roku, zasięg około 17,51 proc. internautów w Polsce;
  •    Pinterest.com – 2,3 mln użytkowników w grudniu 2017 roku i 2,8 mln użytkowników w grudniu 2018 roku, zasięg 9,96 proc.;
  •    Plus.Google.com – 1,6 mln użytkowników w grudniu 2017 roku wobec 1,29 mln użytkowników w grudniu 2018 roku, zasięg 4,60 proc.;
  •    NK.pl – 1,299 mln użytkowników w grudniu 2017 roku oraz 1,28 mln użytkowników w grudniu 2018 roku, zasięg 4,56 proc.;
  •    Reddit.com – 768 tys. użytkowników w grudniu 2017 roku oraz 1,11 mln użytkowników w grudniu 2018 roku, zasięg 3,96 proc.

W zestawieniu tym brakuje na pewno YouTube. W Polsce respondenci podczas 9. edycji badania Wave powiedzieli, że 37,3 proc. z nich korzysta z YouTube’a przynajmniej raz dziennie. Na świecie przeciętnie jest to 34,1 proc. użytkowników. Szybki internet umożliwia bezproblemowe korzystanie z YouTube’a i oglądanie filmów. Wystarczy do tego domowy internet bez limitów w UPC, który zapewnia zawrotną szybkość transferu danych dzięki wykorzystaniu technologii światłowodowej.

Facebook bezdyskusyjnym liderem

W maju 2018 roku obchodzono w Polsce 10-lecie istnienia polskiej wersji serwisu społecznościowego Facebook. On sam w USA ma już ponad 15 lat i wciąż zyskuje nowych użytkowników. Stworzona przez Marka Zuckerberga platforma społecznościowa wyparła z polskiego rynku niegdyś popularną Naszą Klasę, która pozwalała znajdować dawnych znajomych ze szkolnej ławy.

Serwis Facebook przyciąga różne grupy internautów, o czym świadczy fakt, że 1,6 mln Polaków na FB to niepełnoletni użytkownicy, w wieku od 13 do 18 lat.

Drugi z ulubionych serwisów społecznościowych w Polsce, Twitter, portal, na którym można „ćwierkać”, czyli wpisywać krótkie wiadomości tekstowe, cieszy się znacznie mniejszą popularnością w porównaniu z innymi krajami na świecie. Dom mediowy UM z grupy IPG Mediabrands szacuje, że Twitter jest trzy razy mniej popularny w Polsce niż w skali globalnej. Podobne różnice występują też w przypadku Instagrama czy Netfliksa oraz komunikatora WhatsUp, który zastępowany jest aplikacją Messenger.

Codziennie na Twittera loguje się 4,6 proc. użytkowników sieci w Polsce, ponad trzy razy mniej niż średnia światowa, wynosząca 15 proc. wszystkich internautów.

Jak radzą sobie polskie portale społecznościowe?

Znakomite wyniki na tle zagranicznych serwisów społecznościowych ma Wykop.pl, z zasięgiem w 2018 roku na poziomie 14,5 proc. Całkiem dobrze radzą sobie też pierwsze serwisy społecznościowe wymyślone przez Polaków. Portal Fotka.pl miał w grudniu 2018 roku aż 475 766 realnych użytkowników, co odpowiada zasięgowi na poziomie 1,69 proc. Lepiej radzi sobie popularna niegdyś Nasza Klasa. Trzeba jeszcze wspomnieć o serwisie GG.pl, który dostarczał słynny komunikator internetowy. W grudniu 2018 roku miał on 267 842 realnych użytkowników.

Sfera social media cały czas się rozwija i trudno sobie wyobrazić obecnie, że internauci nagle mieliby się od niej odwrócić. Bardziej prawdopodobne jest zaoferowanie poszczególnym grupom użytkowników wyspecjalizowanych serwisów społecznościowych, które będą spełniać ich zindywidualizowane potrzeby.

Materiał zewnętrzny