Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 22 (1465) Data wydania: 02.06.20
Czytaj e-gazetę

Długo oczekiwany powrót

Poradnie specjalistyczne ponownie działają przy raciborskim szpitalu zakaźnym. Radny Roman Wałach pytał na sesji powiatowej dyrektora Ryszarda Rudnika o przygotowania do przyjęcia pacjentów.

Radnego Wałacha, a wcześniej jeszcze Andrzeja Chroboczka interesowało jaki będzie system kolejkowy w poradniach po przerwie. – Kolejki są takie jak przed przekształceniem. Mieliśmy je rozpisane nawet do końca roku. Te nowe kolejki będą realizowane zgodnie z dotychczasowymi zapisami – wyjaśniał mu szef lecznicy.

Docierają na bieżąco

Od 1 czerwca będą realizowane w poradniach te kolejki, które zaplanowano w czerwcu.

– Kontaktujemy się teraz z pacjentami i dopisujemy tych, którym kolejka przepadła w okresie od marca do maja do kolejek czerwcowych i lipcowych. Docieramy do pacjentów telefonicznie na bieżąco, ustalamy te nowe listy kolejkowe – wyjaśniał na sesji dyrektor Ryszard Rudnik.

Radny Wałach powiedział, że wie od wyborcy, że zadzwoniono doń ze szpitala i powiedziano mu tylko: stracił pan kolejkę. Dodał, że nie było mowy o nowym terminie. Dlatego członek klubu PiS chciał wiedzieć, ile telefonów już wykonano oraz ilu pacjentów już ustawiono do nowych kolejek, do dnia sesji – 26 maja.

Wielotysięczny tłum

R. Wałach obliczył, że miesięcznie kolejkę straciło na Gamowskiej, tylko w jednej poradni co najmniej 1200 pacjentów. Dla 11 poradni to liczba ponad 13 tys. pacjentów do obsłużenia. – Jak wszyscy zechcieliby się dodzwonić po 1 czerwca w sprawie kolejki, to się nie uda. A nie chcę już mówić, co się będzie działo przy okienku w rejestracji – skwitował radny. Pytał Rudnika o dodatkowe linie telefoniczne oraz o dodatkowy personel do pracy. – Warto delegować komuś to zadanie, kto jakieś rozwiązania na to znajdzie – zwrócił się na sesji do dyrektora.

Logistyka i kolejki

Radny opozycji kontaktował się w tej sprawie wcześniej z zarządem powiatu i myślał, że nie będzie trzeba już o tym na sesji rozmawiać. – Miałem nadzieję, że rozwiązania będą już wypracowane. Pytano nas o poradnie już wcześniej, ale buforowaliśmy te zapytania, bo były inne problemy. Mieliśmy w tej kwestii zaufanie do starosty i dyrektora – oznajmił Wałach jako członek klubu radnych PiS.

Radny zauważył, że wciąż nie ma informacji o systemie kolejkowym, a jest niecały tydzień do otwarcia przychodni.

– Jakie jest przygotowanie „fizyczne”? Jaka logistyka dotycząca pacjentów, gdzie będą oczekiwać? Wcześniej kolejki bywały aż do schodów, do krzyża – dodał. Wałach nie chce, by zostawiać te sprawy na 1 czerwca. – Trzeba podejść do tematu bardzo jednostkowo, przewidzieć przyszłe problemy – dodał na sesji.

Jeden na jeden

Dyrektor Rudnik podkreślił, że to nie jest tak, że szpital jest nieprzygotowany do otwarcia poradni. – Ta operacja jest przemyślana – zapewnił. Na Gamowskiej opierają się na swych dotychczasowych obserwacjach co do ruchu w nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej przy ul. Sienkiewicza, gdzie aktualnie rejestruje się zdecydowanie mniej pacjentów niż przed pandemią.

– Dlatego w poradniach też nie spodziewamy się takiego naporu, jaki był kiedyś. Dzwonimy dziś do pacjentów, do każdego, komu przepadła kolejka. „Realizowani” będą na bieżąco, plus te 2 miesiące ci „opóźnieni” zarejestrowani. Będą oni dopisywani do kolejek w bieżących tygodniach od 1 czerwca. Uważam, że tę dwumiesięczną kolejkę zredukujemy w dość krótkim czasie – podał R. Rudnik.

Nie da się zgrać

Pewnym problemem, jak wskazał dyrektor, może być początkowo ruch pacjentów do poradni, żeby ci nie gromadzili się jak kiedyś w szpitalu. – Zaprosimy ich na konkretne godziny, ale nie da się zgrać, że w ogóle nie będzie kolejki – przyznał. Straż pożarna i sanepid wskazały, że w tym samym czasie na terenie poradni nie może przebywać więcej niż 50 osób. – Dlatego przyjęcia będą na zasadzie: 1 pacjent w gabinecie, 1 oczekuje w poczekalni – powiedział na sesji dyrektor.

Przy wejściu do poradni przyszpitalnych (dawne wejście do dziennego oddziału chemioterapii, na lewo od głównego przy parkingu) będzie stał personel lecznicy oraz jest bramka termowizyjna do mierzenia temperatury. W tym miejscu będzie wykonywany wstępny wywiad z każdym pacjentem. Później skierowany zostanie do udzielenia porady. – Parę osób będzie musiało oczekiwać – zaznaczył R. Rudnik. Podał numer infolinii szpitalnej, którą obsługują rejestratorki – 32 755 50 50.(ma.w)


Szpital podał zasady przyjęć pacjentów w poradniach

W związku ze wznowieniem działalności poradni specjalistycznych, aby ustalić nowy termin wizyty lekarskiej należy dzwonić na rejestrację poradni pod następujące numery telefonów:

  • Poradnia Chirurgii Dziecięcej – 32 755 5034
  • Poradnia Urologiczna – 32 755 5100
  • Poradnia Diabetologiczna – 32 755 5030
  • Poradnia Otolaryngologiczna – 32 755 5004
  • Poradnia Okulistyczna – 32 755 5003
  • Poradnia Chirurgii Urazowo-Ortopedycznej – 32 755 5100
  • Poradnia Chirurgii Szczękowo-Twarzowej – 32 755 5004
  • Poradnia Dermatologiczna – 32 755 5046
  • Poradnia Chirurgii Ogólnej – 32 755 5003
  • Poradnia Onkologiczna – 32 755 5016
  • Poradnia Ginekologiczno-Położnicza – 32 755 5034
  • Poradnia Proktologiczna – 32 755 5004

Nagłe przypadki

Ze względów bezpieczeństwa liczba przyjmowanych pacjentów będzie dostosowywana do aktualnie obowiązujących wymagań. W szpitalu proszą żeby z wizyt u specjalistów korzystać w nagłych, pilnych przypadkach.

– Pacjentom, którym terminy wizyt zostały anulowane z powodu Covid–19 będą ustalane nowe terminy w drodze kontaktu telefonicznego. W przypadku braku takiego kontaktu ze strony rejestratorki z różnych powodów, chociażby braku numeru telefonu pacjenta, prosimy o indywidualny kontakt telefoniczny pod numer telefonu danej poradni – podano nam w szpitalu. Rejestratorki będą wyznaczać dzień i konkretną godzinę wizyty w poradni, do której należy się bezwzględnie dostosować, by nie zakłócać pracy poradni w tym szczególnym okresie pandemii oraz żeby uniknąć zbyt długiego wyczekiwania przed wejściem do poradni.

Bramka i ankieta

Pacjenci wchodzą do poradni przez oznakowane wejście (wcześniej wejście na oddział chemioterapii) z przodu budynku po lewej stronie, mając ze sobą maseczkę. Następnie pacjent przechodzi przez bramkę termowizyjną, która zmierzy mu temperaturę ciała. Dezynfekcja rąk odbywa się w bezdotykowym urządzeniu odkażającym ręce.

W kolejnym kroku pacjent jest zobowiązany wypełnić krótką ankietę dotyczącą ewentualnego kontaktu z osobą zakażoną koronawirusem SARS CoV–2. – Prosimy o rzetelne udzielenie odpowiedzi na pytania w ankiecie żeby nie narażać innych i siebie na kolejne zakażenia – apelują na Gamowskiej. Osoby z kontaktu z zakażonym nie zostaną przyjęte. Jeżeli w opinii osoby, która będzie dyżurować przy wejściu do poradni, okaże się, że pacjent manifestuje objawy świadczące o Covid–19, ten zostanie skierowany do odpowiednich instytucji.

„Nocna” zostaje na Sienkiewicza

Nadal obowiązuje numer 32 755 50 50 jako infolinia Szpitala Rejonowego w Raciborzu czynna w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.25 do 15.00. W przypadku konieczności uzyskania dokumentacji medycznej z leczenia w danej poradni należy dzwonić pod numery telefonów poradnianych. Nadal nie ma obowiązku osobistego składania wniosków o udostępnianie dokumentacji medycznej.

Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna, a także laboratorium pozostaje pod tym samym adresem przy ul. Sienkiewicza 3 w Raciborzu.

Od 4 czerwca 2020 roku drugi punkt pobrań będzie czynny przy ul. Gamowskiej 3, przy obecnym wejściu do poradni w godzinach od 6.00 do 11.00.(opr. r)