Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 5 (1186) Data wydania: 03.02.15
Czytaj e-gazetę

Komu zjeżdżać, kogo omijać?

Niebieskie błyski w lusterku i wycie syreny to sygnał dla każdego kierowcy, aby jak najszybciej usunąć się z drogi. Pędzący na sygnałach pojazd z całą pewnością jedzie ratować ludzkie życie lub mienie.

Skąd ta pewność? Bo pojazd jadący na tzw. „kogucie” powoduje spore zagrożenie w ruchu, a jazda w takim trybie to ostateczność. Wskazuje na to już sam fakt, że policjanci na włączenie sygnałów muszą mieć pozwolenie oficera dyżurnego, który ocenia czy jazda w takim trybie jest konieczna. Kto może poruszać się jako pojazd uprzywilejowany? Na ulicach z włączonymi sygnałami najczęściej widzimy jadącą policję, karetkę lub straż pożarną. W rzeczywistości służb, które mogą jeździć na sygnale jest o wiele więcej. Prawo o ruchu drogowym wymienia cały katalog służb uprawnionych do jazdy w trybie uprzywilejowania. Na sygnale jeździ więc straż graniczna, agencja bezpieczeństwa wewnętrznego, agencja wywiadu, centralne biuro antykorupcyjne, służby wywiadu i kontrwywiadu wojskowego, wojsko, służba więzienna, celnicy, biuro ochrony rządu, ambulanse krwiodawstwa, straż miejska, inspekcja transportu drogowego, wopr i gopr. Uprawnienia takie ma również pogotowie gazowe, które np. w przypadku pożarów lub katastrof budowlanych musi szybko dotrzeć na miejsce zdarzenia i zakręcić dopływ gazu.

Kogut tylko niebieski

Warto przypomnieć, że pojazd porusza się w trybie uprzywilejowania tylko wówczas, kiedy ma włączone sygnały dźwiękowe oraz niebieskie lub czerwone światła ostrzegawcze, popularnie zwane „kogutem”. W większości przypadków są to światła niebieskie. Uzupełnia się je czerwonym tylko gdy pojazdy poruszają się w kolumnie. Takich świateł używano np. pod koniec ubiegłego roku, kiedy do Niedobczyc na spotkanie z mieszkańcami eskortowano premiera Donalda Tuska. Jazda pojazdem uprzywilejowanym w godzinach szczytu wymaga sporego doświadczenia. Trzeba przewidywać reakcje kierowców, którzy często w ostatniej chwili zauważają pojazd na sygnałach. – Zanim dana osoba usiądzie za kierownicą karetki musi nabrać doświadczenia – mówi dr Piotr Sokołowski, szef raciborskiego pogotowia. – Mamy wspaniałych kierowców, którzy naprawdę potrafią szybko i bezpiecznie przemieszczać się po mieście. Co ciekawe, mamy sporo kierowców – kobiet. Nie ustępują w niczym panom – mówi lekarz.

Radiowóz w poślizgu

Policja od niedawna może stosować swoje radiowozy jak taran, bo minister wpisał je na listę środków przymusu bezpośredniego. – Każdy policjant jest szkolony w zakresie prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego – mówi nam asp. Sławomir Buczko, zastępca naczelnika wydziału drogowego Komendy Miejskiej Policji w Rybniku. – Dodatkowo policjanci z naszego wydziału przechodzą specjalistyczne szkolenie w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie – dodaje policjant. Zajęcia teoretyczne obejmują szereg spraw związanych z codzienną służbą mundurowych, np.: zasady poruszania się pojazdem uprzywilejowanym, czy też prawidłowe ustawianie pojazdu w czasie kontroli drogowej oraz na miejscu zdarzenia. W czasie praktycznych zajęć ćwiczone są między innymi takie elementy jak hamowanie awaryjne z ominięciem przeszkody, nauka wychodzenia z poślizgu nadsterownego i podsterownego, jazda z uślizgiem tylnej osi (na tzw. trolejach) oraz próba sprawnościowa łącząca wszystkie powyższe elementy. Głównym założeniem zajęć jest podwyższenie kwalifikacji i profesjonalizmu funkcjonariuszy.

Odpowiada jak inny

Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym, tj. art. 53 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, kierujący pojazdem uprzywilejowanym może w określonych ustawą sytuacjach (związanych np. z ratowaniem życia ludzkiego), pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów. W praktyce oznacza to możliwość jechania z dowolną prędkością, przejeżdżanie świateł na czerwonym świetle, w skrajnych przypadkach również jazdę pod prąd. – Zgodnie z powyższym kierujący pojazdem uprzywilejowanym może w pewnych szczególnych okolicznościach naruszyć niektóre zasady ruchu drogowego. Jednak nawet w takim przypadku kierujący nie jest zwolniony od obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. W związku z tym jeżeli wskutek naruszenia przedmiotowej zasady kierowca pojazdu uprzywilejowanego spowoduje wypadek, to kierujący nim musi ponieść z tego tytułu odpowiedzialność. Jednocześnie należy zauważyć, że przy ocenie stopnia zawinienia sprawcy kierującego pojazdem uprzywilejowanym, powodującego wypadek w ruchu drogowym sąd z pewnością bierze pod uwagę okoliczności, np. takie jak prowadzenie akcji związanej z ratowaniem np. życia ludzkiego – tłumaczył prawne zawiłości dr hab. Michał Królikowski, były podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

Żołty dla dużych i wolnych

W powyższej liście na próżno szukać świateł żółtych lub pomarańczowych, jakie spotyka się na przykład na śmieciarkach. Pojazdy z taka barwą „kogutów” nie są w żadnym wypadku pojazdami uprzywilejowanymi. Tym samym nie musimy im zjeżdżać z drogi, przepuszczać na skrzyżowaniach jak np. powinniśmy robić w przypadku nadjeżdżającej karetki. Żółta barwa świateł na danym samochodzie ma jedynie chronić zarówno nas jak i wspomniany pojazd. Najprościej mówiąc, pojazd taki oznacza się żółtymi światłami aby był widoczny z daleka i np. w niego nie wjechać. Samochody z takim światłem z reguły bardzo wolno jadą (zamiatarki lub służba autostradowa), zatrzymują się na drodze, zajmując cały pas (śmieciarki lub pogotowie kanalizacyjne) lub posiadają nietypowe wymiary – szeroki lub długi ładunek. Żółte światło pozwala wjechać wolnemu pojazdowi np. na autostradę, lub umożliwić jazdę przy lewej krawędzi jezdni pługom śnieżnym. Używanie świateł możliwe jest tylko w takich wypadkach. Za bezpodstawne używanie takich sygnałów grozi nam mandat karny w wysokości 100 złotych, a za brak takiego sygnału w przypadkach uzasadnionych mandat w wysokości 200 złotych.

Adrian Czarnota