Sobota, 15 maja 2021

imieniny: Zofii, Nadziei, Berty

RSS

Owocowa rozkosz dla podniebienia

29.07.2014 00:00 QLA

Owocowe desery w postaci sałatek oraz koktajlu smakowały równie wybornie, jak wyglądały. Przygotowujące je słuchaczki z raciborskiego uniwersytetu trzeciego wieku, dołożyły wszelkich starań, by z owoców, zarówno tych ogrodowych, jak i egzotycznych, wyczarować smakowite arcydzieła. Za takie z pewnością uznać można arbuz, który „wyrzeźbiły” Elżbieta Molenda i Halina Szykuła.

Wspólne pichcenie zorganizowane w ramach warsztatów „Odżywiam się smacznie i zdrowo” przebiegało pod okiem dietetyk, specjalistki od osób starszych Joanny Chmiel. – Zależało nam żeby wprowadzić do deserów owoce południowe, jak melon czy mango, po które rzadziej sięgamy, bo nie znamy ich walorów lub cena ich jest za wysoka – tłumaczyła dietetyk Joanna Chmiel. Owoce te doskonale komponowały się z tymi rodzimymi, które panie przyniosły z działek. Sałatki wzbogacone jogurtem naturalnym, stanowiły zdrową i równie smaczną alternatywę dla deserów przygotowanych na bazie kalorycznej śmietany – kremówki.

Przed degustacją Joanna Chmiel przypomniała walory melona i mango. Ten pierwszy jest owocem afrykańskim, niskokalorycznym, bogatym w witaminę A i C oraz składniki mineralne, zwłaszcza potas. Zawiera też trochę błonnika, węglowodany oraz minimalne ilości tłuszczu i białka.

Melon można serwować z warzywami, kurczakiem lub owocami morza. – Jeszcze do niedawna było nie do pomyślenia, aby łączyć produkty słodkie ze słonymi, a dziś przyrządza się nawet marynaty owocowe do mięs. Kwasy zawarte w owocach powodują, że mięso kruszeje i nabiera specyficznego smaku – tłumaczyła pani dietetyk. Odświeżające walory melona wykorzystuje również kosmetyka. Nie wskazany jest jednak dla cukrzyków. – W cukrzycy w ramach wymienników węglowodanowych dozwolone są owoce, ale należy je spożywać do godz. 14.00. Zjadane przed snem podnoszą poziom glukozy. Jeśli już „zgrzeszymy” musimy przełożyć to na energię, a więc wysiłek fizyczny. Dlatego po zjedzeniu należy pójść np. na spacer – zachęcała słuchaczki pani dietetyk. Wieczorem bezkarnie można zjeść kalafior lub inne warzywa, bo w odróżnieniu od owoców posiadają niski indeks glikemiczny.

Wykorzystany do przygotowanego podczas warsztatów koktajlu owoc mango świetnie nadaje się również do sporządzania soków, dżemów, sałatek oraz sosów do mięs. Zawiera dużo wody, węglowodanów, potasu, magnezu, fosforu, a także żelazo, witaminę C, A, B1, B2, PP. Ponieważ ma właściwości zmiękczające i ochronne, znalazł zastosowanie w kosmetyce, a dzięki zawartości witaminy C i E wykorzystywany jest w produktach o działaniu przeciwstarzeniowym.

Zdrowe, owocowe desery przygotowane w ramach warsztatów były przede wszystkim prawdziwą rozkoszą dla podniebienia.

(ewa)

  • Numer: 30 (1159)
  • Data wydania: 29.07.14
Czytaj e-gazetę