Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 17 (988) Data wydania: 26.04.11

Pomysły na rzekę

W starostwie powiatowym, podczas obrad komisji rozwoju, debatowano nad pogłębieniem rzeki Odry. Swoimi spostrzeżeniami i radami dzielili się eksperci i samorządowcy z województwa opolskiego, głównie z Kędzierzyna – Koźla. 

POWIAT. Bogdan Tomaszek, były wojewoda opolski, stwierdził, że wykorzystanie rzeki do celów transportowych to zadanie kosztowne, lecz niezbędne. Podał również przykłady, gdzie wykorzystuje się rzekę do pozyskiwania energii odnawialnej (elektrownie wodne). Jako pierwsze zadanie dla powiatu raciborskiego proponował przystosowanie i pogłębienie Odry do celów turystycznych oraz regulację dna rzeki na odcinku do Kędzierzyna – Koźla.

Jakub Gładysz przewodniczący komisji promocji w starostwie kędzierzyńskim, przywołał przykład Holandii, gdzie przez pogłębianie dna rzek i sieć kanałów unika się powodzi. – Firmy, które zajmują się pogłębianiem, utrzymują się z wydobytego kruszywa – wyjaśnił. Mariusz Przybylski dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie – Koźlu powiedział, że Odrą mogą pływać 1000-tonowe statki, a na razie pływają tylko kajaki. – Na zachodzie pogłębianie rzek to sprawa oczywista. Transport wodny jest najbardziej ekologiczny. Trzeba tylko spotkać się z protestującymi i przekonać ich argumentami – nawiązał do sprzeciwu ekologów w sprawie pogłębiania dna rzek.

Protesty i blokowanie inwestycji przez ekologów potępił Stanisław Staniszewski przewodniczący Rady Gospodarki Wodnej Regionu Wodnego Górnej Odry. Tłumaczył, że pogłębianie rzeki idzie w parze z wybieraniem z jej dna kruszywa. – To wychodzi rzece na dobre, bo dno zostaje w ten sposób odmulone – wyjaśniał.  

Tematyka pogłębiania rzeki przeplatała się z koncepcją budowy kanału Odra – Dunaj – Łaba. W podsumowaniu dyskusji wszyscy byli zgodni, że obie inwestycje wymagają wsparcia rządu. – Polska jest czarną dziurą żeglowności na mapach Unii Europejskiej. To powinien być program rządowy, podobnie jak budowa autostrad – powiedziała Małgorzata Tudaj wicestarosta kędzierzyński.

(woj)