Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.
Numer: 14 (522) Data wydania: 03.04.02

Proszę wsiadać...

Czy za kilka lat będziemy znów korzystać z kolejki wąskotorowej jako normalnego środka transportu? Likwidacja lokalnych połączeń PKP i drożejące przewozy autobusowe stwarzają taką szansę.

Taka myśl przyświecała władzom Kuźni Raciborskiej, które projekt odbudowy ponadstuletniej linii wąskotorowej Racibórz - Rudy - Gliwice zgłosiły do programu Partner. Jest to w istocie baza danych na temat ważnych dla lokalnej społeczności zadań. Poddane zostaną ocenie przez zespół ekspertów i jeśli zyskają akceptację i uznanie jako zadanie priorytetowe, wówczas mogą liczyć na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
 
Projekt odtworzenia popularnej „klajnbany” opracowały władze Kuźni Raciborskiej we współpracy z Towarzystwem Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej, które prowadzi w Rudach skansen kolejki a także organizuje przejazdy turystyczne do Stanicy. Do realizacji przedsięwzięcia kuźniański samorząd chce zaangażować także: Racibórz, Rybnik, Nędzę, Pilchowice i Gliwice. Historyczna linia przebiega bowiem przez wszystkie te gminy. Ma być dla nich szansą na aktywizację gospodarczą rejonu. Trasa kolejki wiedzie przez wszystkie najważniejsze w okolice atrakcje turystyczne, np. rudzki kompleks klasztorno-pałacowy, ośrodek wypoczynkowy w Szymocicach czy rezerwat leśno-stawowy Łężczok. Obsługa tego ruchu stworzy nowe miejsca pracy, zarówno przy eksploatacji linii, jak w np. w gospodarstwach agroturystycznych. Kolejka jest również wpisana do rejestru zabytków, co każe podjąć wszelkie kroki zapobiegające jej degradacji.
 
Zainteresowanie projektem wyraził powiat raciborski i zarząd miasta Rybnika. Nie wszędzie reaktywowanie linii będzie proste. Problem bowiem w tym, że na przykład od Rud w kierunku Szymocic, Babic i Markowic jej stan prawny jest nieuregulowany. Nie pozwala to na razie gminom przejąć od PKP majątku. Bez tego zaś trudno liczyć na rozpoczęcie prac. Podobne problemy są od strony Gliwic. W najlepszej sytuacji jest Rybnik, który nigdy na trasie „klajnbany” nie leżał, ale graniczy z torowiskiem. W pierwszej kolejności tor ma być pociągnięty do ośrodków wypoczynkowych nad zalewem przy rybnickiej elektrowni. Być może wzdłuż tzw. linii piaskowej uda się też położyć trzeci tor, który umożliwi ruch wąskotorowych maszyn.
 
Według szacunków całe przedsięwzięcie, łącznie z doprowadzeniem ruchu do Raciborza i Gliwic, będzie kosztowało około 19 mln zł. Realizacja potrwa do 2008 r. Wskazuje się, że z czasem na trasie Racibórz-Rudy-Rybnik-Gliwice może się odbywać normalny ruch osobowy i towarowy. Szansą jest sukcesywna likwidacja lokalnych połączeń przez PKP i konkurencyjność cenowa w stosunku do PKS-u.

(waw)