Jak zaoszczędzić na reklamie, jednocześnie zwiększając przepływ klientów do sklepów
Dla każdej firmy z lokalizacjami fizycznymi (np. kawiarnia, oddział banku czy mały sklep), która chce przyciągnąć odwiedzających, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek oraz ta lokalna, są niezwykle ważne. Jakie korzyści zyska firma dzięki optymalizacji pracy z lokalizacjami? Sprawdźmy! Dlaczego nie warto zapominać o lokalnej optymalizacji?
Planując wydarzenia marketingowe i dokonując alokacji budżetu, właściciele firm najczęściej preferują treści (np. blog, artykuły sponsorowane), SEO i inne rodzaje reklamy cyfrowej. Często jednak pomijane są inwestycje związane z marketingiem lokalizacji, czyli optymalizacja obecności fizycznych punktów firmy w sieci.
W przeciwieństwie do pozycjonowania w wynikach wyszukiwania (SEO), którego celem jest zwiększenie pozycji witryny w SERP, lokalna optymalizacja odpowiada za promowanie pod kątem zapytań zależnych od lokalizacji geograficznej. Za przykład może posłużyć zapytanie „firanki aleje jerozolimskie”, po którym spodziewamy się listy punktów sprzedaży firanek na Alejach Jerozolimskich w Warszawie oraz ich ścisłej okolicy.
Co więcej, lokalna optymalizacja wpływa też na pozycjonowanie obecności w sieci fizycznych punktów firmy. Głównym „zasobem" i narzędziem takiej promocji są mapy. Według Moz, to właśnie sygnały map najbardziej wpływają na to, jak często informacje o firmie pojawiają się w SERP, a także czy użytkownicy je widzą i znajdują oraz czy wykonują ukierunkowane działania. O trafianiu na górę SERP, kiedy użytkownicy szukają według kategorii, produktu lub usługi (na przykład „naprawić telefon w pobliżu"), decydują przede wszystkim dane Google My Business.
Lokalna optymalizacja może więc pomóc firmom wyprzedzać konkurentów za sprawą zaawansowanych narzędzi SEO, nakierowanych na wyszukiwanie lokalnych produktów lub usług. Jest to szczególnie istotne dzisiaj, kiedy wyszukiwarka rozumie nawet zapytania zawierające słowa „w pobliżu/najbliższy/gdzie", w wyniku czego personalizuje wyniki względem lokalizacji użytkownika i podaje je w postaci punktów na mapie.
Lokalna optymalizacja – kiedy warto się na nią zdecydować?
Przykładem, który pozwoli najlepiej zrozumieć lokalną optymalizację, jest poszukiwanie: „najbliższy serwis samochodowy". Ze względu na dużą konkurencję w zakresie zapytań ukierunkowanych, witryna najprawdopodobniej nie wpadnie na pierwsze strony SERP, a potencjalny klient nie będzie w stanie jej znaleźć. Ponadto wiele małych firm nie ma w zasadzie witryny. Kontekstowe i ukierunkowane oferty reklamowe są dość drogie, a próżne kliknięcia nie generują potencjalnych klientów. Prowadzi to do wyższych kosztów, a inwestycje często się nie zwracają. Po zaznaczeniu firmy na mapie i po odpowiedniej optymalizacji, punkt z pewnością stanie się zauważalny dla użytkownika. Co ważne – nawet w porównaniu z pierwszymi pozycjami SERP, mapa daje przewagę dzięki wyższej konwersji.
Fakt ten potwierdzają statystyki:
- 44% użytkowników wybiera jedną z firm z wyników local pack (pierwsze 3);
- 8% przegląda „Inne miejsca" lokalnej SERP;
- 29% przechodzi do organicznych wyników wyszukiwania;
- 19% przegląda reklamy.
Z tego wynika więc, że nie mieszcząc się w pierwszej trójce, firma otrzymuje tylko niewielką część użytkowników (8%), którzy będą wybierać spośród tych przedstawionych poniżej w wyszukiwaniu lokalnym (według ceny, lokalizacji itp.). Około jednej trzeciej użytkowników będzie przeglądać witryny z wyników organicznych, a mniej niż jedna piąta kliknie reklamy w nadziei znalezienia tego, czego szuka.
Wniosek nasuwa się sam – trzeba pracować z lokalizacjami: dodawać dane o wszystkich punktach firmy do map, geokatalogów, nawigatorów, sieci społecznościowych i innych odpowiednich źródeł. Co więcej, trzeba również monitorować aktualność informacji, próby nieautoryzowanych zmian i angażować się w lokalną promocję w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej (tj. pojawiać się częściej i wyżej niż konkurenci).
Dziś kwestia SEO i reklamy dla „lokalnego" rodzaju biznesu (banki i ich oddziały, sklepy osiedlowe, salony fryzjerskie, stacje benzynowe, apteki) nie jest tak istotna, ważniejsze są obecność na mapach, zdobycie pierwszej trójki lokalnych wyników (local pack) i zapewnienie w ten sposób ruchu, potencjalnych klientów oraz przewagi konkurencyjnej.
Powyższe liczby to potwierdzają. Według Google, 28% użytkowników urządzeń mobilnych, którzy skorzystali z wyszukiwania lokalnego, dokonuje zakupu lub ubiega się o usługę w ciągu 24 godzin. Obecność na mapach z prawidłowymi informacjami o wszystkich punktach jest najkrótszym i najskuteczniejszym sposobem zapewnienia zakupu. Mapy pomagają „połączyć" każdy punkt firmy z klientami z określonego obszaru geograficznego i przekształcić ruch związany z wyszukiwaniem w sprzedaż.
Korzyści płynące z optymalizacji lokalnej?
- Obecność na mapach z odpowiednimi, chronionymi informacjami dla wszystkich lokalizacji.
- Uzyskanie przewagi konkurencyjnej na mapie (bardziej zyskowny ranking to możliwość pojawienia się w SERP wyżej i częściej niż konkurenci);
- Generowanie leadów poprzez zwiększenie liczby wyświetleń mini-landing page punktów firmy. Im częściej karty pojawiają się w wynikach, tym częściej użytkownicy je znajdują i wykonują ukierunkowane działania (połączenia z firmą, odwiedzanie witryny, budowa trasy), w wyniku czego odwiedzają punkt sprzedaży.
- Optymalizacja kosztów w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów. To szczególnie widoczne w odniesieniu do marketingu treści i SEO, gdzie stawki są bardzo wysokie ze względu na dużą konkurencję dla zapytań ukierunkowanych. Koszty generują także „puste" kliknięcia w reklamy, które nie gwarantują potencjalnych klientów, ale prowadzą do wzrostu kosztów.
- Zwrot inwestycji – wszelkie inwestycje marketingowe i biznesowe wymagają stałego monitorowania zwrotu z inwestycji. Inwestycje w lokalną optymalizacją wykazują wysoką rentowność.
- Optymalizacja pracy z recenzjami i możliwość wpływania na ocenę firmy poprzez szybkie i jakościowe informacje zwrotne (Google My Business).
- Oszczędzanie czasu pracowników, a warto też pamiętać, że praca ręczna nie wyklucza błędów, które mogą również generować koszty dla firmy. Według ekspertów firmy RocketData, wypełnienie informacji w 30 źródłach dla 1 punktu firmy zajmuje około trzech dni, jeśli jest to zrobione przez osobę bez doświadczenia; natomiast przeszkolony pracownik potrzebuje około 2,5-3 godzin.
Wraz z ewolucją algorytmów wyszukiwania, gdy mapa i sygnały Google My Business odgrywają priorytetową rolę w czynniku rankingowym, w lokalnych wynikach wyszukiwania, SEO i reklama mogą okazać się niewystarczające do przyciągnięcia klientów.
Aby klienci mogli bez trudu znajdować lokalizacje, zwracali się częściej niż do konkurentów, a zyski się zwiększały, warto skorzystać z możliwości światowego trendu – dołożyć wszelkich starań, by punkty firmy były „bardziej zauważalne". Odpowiadając na tysiące zapytań użytkowników poprzez optymalizację lokalną, masz na to szansę.
Sprawdź, czy użytkownicy mogą znaleźć Twój sklep lub biuro na mapach i czy dane te nie zawierają błędów. Zostaw kontakt na naszej stronie internetowej i otrzymaj bezpłatny raport mówiący o obecności Twojej firmy na mapach i innych miejscach w sieci.
Autor: Alena Selivanova – ekspert od lokalnego SEO w RocketData.pl
Materiał zewnętrzny