Wtorek, 19 listopada 2019

imieniny: Elżbiety, Seweryny, Salomei

RSS

Autobus elektryczny Rafako jeszcze w tym roku wyjedzie na ulice polskich miast

07.11.2019 13:56 | 2 komentarze | ż

Dobiegają końca badania homologacyjne Ebusa Rafako. Po ich przeprowadzeniu możliwe będzie rozpoczęcie testów drogowych autobusu z pasażerami.

Autobus elektryczny Rafako jeszcze w tym roku wyjedzie na ulice polskich miast
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Prezes Rafako Ebus Michał Maćkowiak (na zdj.) mówi, że trwają już przygotowania do rozpoczęcia produkcji autobusu - początkowo na niewielką skalę, jednak docelowo w spółce myśli się o seryjnej produkcji autobusu. Wszystko zależy od zainteresowania klientów, a to już dziś jest dość duże.

- Konkurencja jest. Uważam, że rynek, który jest przed nami będzie też na tyle duży, że każdy ze swoim produktem znajdzie zbyt - odpowiada Michał Maćkowiak - mówi Michał Maćkowiak dla Wirtualnego Nowego Przemysłu (czytaj więcej TUTAJ).

Przypomnijmy, Ebus został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym. Baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyło środek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy a zarazem pozwoliło zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Jest to innowacyjne rozwiązanie Rafako, dzięki któremu, wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod każdy w zasadzie wiadukt w naszych miastach. Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast. Sprawdzi się także w miastach, których starówki często z jednej strony objęte są strefą zeroemisyjną, a z drugiej, pełno w nich wąskich i krętych uliczek. Ta przewaga autobusu Rafako może stanowić także dużą szansę na eksport pojazdu.

Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności (96 %), znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km. Niewielki zasięg autobusu ma kompensować bardzo krótki czas ładowania baterii, co może odbywać się na autobusowych pętlach.

źródło: WNP, Rafako, oprac. ż