Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Nadopiekuńczość może szkodzić sześciolatkom

Ze zwiększoną liczbę wniosków na badania sześciolatków, które w tym roku pójdą do pierwszej klasy muszą uporać się pracownicy raciborskiej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Nadopiekuńczość może szkodzić sześciolatkom

Dyrektor Danuta Hryniewicz przyznaje, że jest to efekt lęku rodziców, który dodatkowo potęgowany jest przez media, a nierzadko również przez nauczycieli przedszkoli. Na potwierdzenie podaje przykład jednej z mam, która uczestnicząc w dniach sześciolatka w poradni była przekonana, że jej dziecko jest gotowe, aby pójść do szkoły. Dziś waha się po wysłuchaniu pani z przedszkola, która stwierdziła, że odroczyłaby z obowiązku szkolnego 90 proc. dzieci. – Takie sprzeczne informacje wzbudzają w rodzicach niepokój – przyznaje dyrektor Danuta Hryniewicz, nie zdziwiona tym, że tak wielu z nich zgłasza dzieci na badania, czy też składa wnioski o odroczenie.

Rodziców niepokoi to, że nie wszystkie szkoły są przygotowane na przyjęcie ich dzieci, przeraża obecność w jednej placówce małego sześciolatka i wyrośniętego np. szóstoklasisty. Pani dyrektor uważa, że rodzice są coraz bardziej nadopiekuńczy, a to jeden z powodów przemawiający za chęcią pozostawienia dziecka w przedszkolu.
Doświadczenia prowadzących badania pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej nie potwierdzają, jakoby było dużo dzieci do odroczenia od obowiązku szkolnego oraz rodziców, którzy bardzo na to naciskają. – Opinii o odroczeniu jest więcej, niż w latach poprzednich, ale również dlatego że jest o wiele więcej badanych dzieci. Nie należy wpadać w panikę, bo gdybyśmy przebadali rok wcześniej siedmiolatki, które szły do pierwszej klasy, to z dużym prawdopodobieństwem, procent dzieci nie w pełni gotowych do podjęcia nauki byłby taki sam – tłumaczy psycholog Danuta Hryniewicz.

Prowadzone w poradni badania pozwalają stwierdzić gotowość szkolną dzieci we wszystkich obszarach, zarówno poznawczym (intelektualnym), sprawności fizycznej, jak i dojrzałości emocjonalnej oraz społecznej. To bardzo ważne, bo emocje odgrywają np. bardzo dużą rolę w uczeniu się matematyki. Gotowość zaś w tych wszystkich obszarach daje szanse na osiągnięcia edukacyjne dziecka w szkole.

Pani dyrektor przypomina, że do rozpoczęcia nauki jest jeszcze kilka miesięcy, a to dużo czasu w życiu sześciolatka. – Jeśli dziecko chodziło do przedszkola i nauczyciel widzi, że różnica w rozwoju między nim a równolatkiem nie jest duża, to przez te kilka miesięcy dziecko może dogonić swoich rówieśników – wyjaśnia.
Ponieważ we wrześniu sześciolatki posyłane będą do szkoły równolegle z siedmiolatkami, dobrze jeśli chodziłyby do oddzielnych klas. Nie wszędzie jest to jednak możliwe do zrobienia. Z pewnością byłoby to lepsze rozwiązanie ponieważ w jednej klasie mogą znaleźć się dzieci, których dzielić będzie różnica wieku sięgającą nawet półtora roku. I nie chodzi wcale o rozwój poznawczy, który może być podobny, ale o różnice w rozwoju emocjonalno-społecznym, a więc w tempie pracy czy reagowaniu na niepowodzenia.

Dyrektor Danuta Hryniewicz obala też często powtarzany przez rodziców mit, że dziecko, które wcześniej idzie do szkoły, traci dzieciństwo. – Rozumowanie to nie do końca odzwierciedla rzeczywistość. Kryje się za tym myślenie, że w przedszkolu dzieci tylko się bawią, a w szkole – tylko się uczą . Tak nie jest, bo w przedszkolu dziecko bardzo dużo się uczy, może nawet więcej niż w szkole. Inna jest tylko forma tego nauczania, głównie przez zabawę – przyznaje pani psycholog.

Swoimi opiniami na temat pójścia do szkoły zaskakują same dzieci. – Mamy sześciolatki, które nie chcą już chodzić do przedszkola, chcą iść do szkoły, spotykamy też dzieci, które boją się szkoły, ale obawy te często przejmują od rodziców – mówi dyrektor Danuta Hryniewicz.

Współczesne sześciolatki w porównaniu do tych sprzed dziesięciu lat, to już zupełnie inne dzieci. Do szkoły przychodzą z dużo większą wiedzą i umiejętnościami niż siedmiolatki sprzed paru lat. Ważną role do spełnienia ma jednak szkoła pod względem emocjonalnego wspierania najmłodszych uczniów. – Sześciolatki mają duże umiejętności, ale emocjonalnie wymagają więcej uwagi. Kiedyś intensywniejsze kontakty społeczne, miały większy wpływ na rozwój emocjonalny dziecka. Obecnie brakuje naturalnych relacji, a nawet zwyczajnych zabaw podwórkowych rozwijających kreatywność dziecka – uważa dyrektor Danuta Hryniewicz.

Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].