Nowiny.pl
Nowiny.pl Regionalny Portal Informacyjny. Codzienny serwis newsowy z terenu Subregionu Zachodniego woj. śląskiego (powiat raciborski, wodzisławski, rybnicki, jastrzębski i żorski).
JastrzebieOnline.pl
JastrzebieOnline.pl JastrzebieOnline.pl to najczęściej odwiedzany portal z Jastrzębie-Zdroju. Codziennie tysiące mieszkańców miasta dowiaduje się od nas o wydarzeniach dziejących się w Jastrzębiu.
eZory.pl
eZory.pl eZory.pl to nowy portal o Żorach stworzony z myślą o dostarczaniu najświeższych i aktualnych informacji lokalnych dla mieszkańców Żor, dotyczących wydarzeń kulturalnych, społecznych, sportowych oraz ważnych informacji miejskich.
AgroNowiny.pl
AgroNowiny.pl Regionalny portal dla rolników. Najnowsze Wiadomości dla rolników, ceny i fachowe porady. Produkcja rolna, hodowla, uprawy, aktualne cenniki rolnicze, technika rolnicza, prawo i agrobiznes.
HistoriON.pl
HistoriON.pl HistoriON to portal dla pasjonatów lokalnej historii. Odkryj fascynującą historię naszego regionu - ciekawe artykuły, wydarzenia, ikony PRL-u, kartka z kalendarza, bohaterowie lokalni, ludzie tej ziemi i biografie na nowym portalu HistoriON.pl
Praca.nowiny.pl
Praca.nowiny.pl Regionalny serwis z ogłoszeniami o pracę oraz informacjami w rynku pracy. Łączymy pracowników i pracodawców w całym regionie.
RowerON
RowerON Projekt „RowerON – wsiadaj na koło, będzie wesoło” to promocja regionu, jego walorów przyrodniczo-kulturowych, infrastruktury rowerowej oraz zachęcenie mieszkańców do aktywnego i zdrowego spędzania czasu.
InspiratON
InspiratON Projekt edukacyjno-medialny „InspiratON – Czas na Zawodowców”, który pomaga uczniom wybrać dobrą szkołę, ciekawy zawód, a potem znaleźć pracę lub założyć własną firmę.
Kupuję - smakuję
Kupuję - smakuję Projekt „Kupuję - smakuję. Wybieram polskie produkty” promujący lokalnych i regionalnych producentów żywności oraz zakupy polskich produktów.
Sport.nowiny.pl
Sport.nowiny.pl Serwis sportowy z regionu. Piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi. Wyniki, tabele, zapowiedzi.
Sklep.nowiny.pl
Sklep.nowiny.pl Sklep.Nowiny.pl powstał w odpowiedzi na coraz szersze potrzeby naszych czytelników i mieszkańców regionu. Zapraszamy na zakupy wyjątkowych limitowanych produktów!
Instytut Rozwoju Inspiraton
Instytut Rozwoju Inspiraton Instytut powołaliśmy do życia w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przystępne kursy online rozwijające kompetencje zawodowe. Naszą misją jest tworzenie kursów wspierających rozwój kariery naszych kursantów.

Dni NATO w Ostrawie

Dziś i w niedzielę 25 września odbywają się Dni NATO w Ostrawie. Udało mi się w tym roku też tam gościć. Pokrótce przedstawię co tam znalazłem, co jest warte opisania i może amatorów lotnictwa to zainteresuje.

Mając w pamięci doświadczenie z ubiegłych lat (tj. korki i przyjazd w połowie trwania imprezy) postanowiłem, że wyjadę najpóźniej o 7 rano. Tak też zrobiłem. O 7 byłem już na granicy w Chałupkach. Impreza miała się rozpocząć o 9.00. Niestety ale liczba przyjezdnych skutecznie namieszała nam plany. Na miejsce (stojąc w korku) dotarliśmy o 11.00! Zewsząd otaczały nas porzucone auta w rowach, przy krawędziach szosy. Niecierpliwi zwiedzający porzucali auta aby czym prędzej dostać się na płytę lotniska Ostrawa Airport.

Na początku przywitała nas inscenizacja/symulacja asekuracji samolotu pasażerskiego w asyście dwóch myśliwców i zmuszenie do lądowania. Fajne. Jak się później okazało, jedyna ciekawa atrakcja w całym dniu... Kolejne atrakcje potęgował niesmak złego rozmieszczenia i prowadzenia lotów względem lotniska i płyty gdzie gromadzili się zwiedzający. Bo jak można nazwać fakt, że wszystkie loty były prowadzone "pod słońce" względem patrzących? Nie sposób było nieraz cokolwiek dostrzec, nie mówiąc o robieniu zdjęć! W moim przypadku dwie z trzech czterogigowych kart pamięci SD pozostały puste :( Mój kompakt nie radził sobie w tych warunkach i ilość wciśnięć klawisza "usuń" była niemal równa ilości uruchomienia nagrywania czy spustu migawki.

Kolejnym mankamentem moim zdaniem był fakt, że po lądowaniu pasażerskiego Boeinga 737 (jak sądzę) w powietrzu nie znalazł się już żaden inny samolot podobnych rozmiarów... Owszem, latały odrzutowe myśliwce, grupy akrobacyjne, parę śmigłowców... Ale nie było tej adrenaliny co w latach ubiegłych gdzie przelatywały potężne transportowce tudzież samolot wczesnego ostrzegania AWACS - Boeing E-3 Sentry.

Perełkami dla zwiedzających były legendarne B52 - ośmiosilnikowy kolos, bombowiec strategiczny który może przenosić broń jądrową a jego pułap może wynieść i 20.000 metrów, oraz "Stratotanker" czyli Boeing KC-135, samolot służący do tankowania w locie innych maszyn. Te i inne samoloty można było zarówno zobaczyć z bliska, jak i dotknąć osobiście, zrobić sobie z nim czy samego, zdjęcie...

Mimo tych wspomnianych wyżej moim zdaniem mankamentów, płytę lotniska odwiedziła rekordowa ilość ludzi. Szacunkowe wyniki mówią o 145 tysiącach zwiedzających.

Imprezie towarzyszyło szereg atrakcji pośrednio związanych z lotnictwem i siłami powietrznymi czy wojskiem: pokazy służb mundurowych (tresura psów, akcje komandosów w odbijaniu pojazdu, sprzęt strażacki, symulacja dachowania pojazdu, symulacja przeciążenia podczas zderzenia, służby więzienne pokazywały kulisy swojej pracy w tym autobus więzienny gdzie można było poczuć się jak skazany zamykając się za kratami w przedziale dla przestępców...) Kto miał wolną pokaźną sumkę pieniędzy, mógł doświadczyć prawdziwego lotu śmigłowcem. Lot w promieniu kilku kilometrów od lotniska trwał kilka minut ale chętnych było nawet po zakończeniu imprezy dość sporo.

Wypad na Dni NATO miał także duży plus: opaliłem swoją facjatę, gdy ciągle byłem zmuszony spoglądać w stronę słońca czy czasem nie zobaczę jakiegoś wehikułu latającego :)

romlen

Materiał nadesłany przez czytelnika na info@nowiny.pl

16 komentarzy

Śledź tę dyskusję
Zapoznaj się z regulaminem
zaloguj się lub załóż konto, żeby zarezerwować nicka [po co?].
~Kopernik (78.133. * .101) 28.09.2012 16:41

A może by tak przestawić słońce ???

~Czechofil (78.133. * .101) 28.09.2012 16:40

Mam wrażenie , że nie wszyscy znaleźliśmy się na tej samej imprezie...
Z Wodzisławia wyjechałam o 7.30 (niedziela), o godz 8.30 zatrzymałam się na końcu korka na lotnisko (jechałam drogą nr 58 z Ostravy w kierunku Pribora), o 9.10 wysiadałam z samochodu zaparkowanego na płycie lotniska. Zdjęć zrobiliśmy kilkaset, niektóre naprawdę świetne. Co do programu to impreza nie jest piknikiem lotniczym więc jest zrozumiałe, że nie może się ciągle dziać coś w powietrzu - zresztą program był dostępny na stronie www. A czy pozostał niedosyt? Dla mnie jak do tej pory najlepsza była ubiegłoroczna grupa Turków - szkoda, że straciła jednego pilota. Ale może już trochę się zmanierowaliśmy...
W każdym razie wybieram się w przyszłym roku i mam zamiar zabrać kilku znajomych

~rzołnieżyk (83.27. * .120) 28.09.2012 12:27

też tak myślę , fajne

~Podpisz się... (83.27. * .120) 28.09.2012 11:23

fajne

~nik (78.42. * .101) 28.09.2012 11:08

zobacz :you tube " What in the World are They Spraying" albo "Co sie rozpyla na swiecie"

~romlen (83.15. * .155) 26.09.2011 17:00
oceniono 3 razy

P.Pik, my tu się zachwycamy imprezą a kilka cierpkich słów wyraża naszą troskę aby impreza była jeszcze lepsza w latach następnych. Nie odnoś tego jako atak na Czechów! Było ok, super że takie coś jest organizowane, ale przyznaj (jeśli uczestniczyłeś w latach ubiegłych) że wyjechałeś z nutką... nie wiem jak to nazwać... nie chcę użyć słowa "rozczarowanie" bo znów się oburzysz, ale czymś w rodzaju niedosytu... Nie żebym był marudą ale moi znajomi co byli na pokazach też tak twierdzą. Ale ogólnie fajna impreza, super pogoda, kto nie był niech ostrzy ząbki za rok.

~P.Pik (178.181. * .118) 26.09.2011 16:01
oceniono 2 razy

druga maruda: słońce, pył . To siedźcie w domu i oglądajcie TV.

~Kirło (83.30. * .101) 26.09.2011 15:38
oceniono 2 razy

Nie podobało mi się na dniach NATO, niestety ale pokazów samolotów nie było widać, latały tylko pod słońce, nie to co w Radomiu. W Radomiu niby też było pod słońce, ale samoloty niżej latały, albo po prostu bliżej nas. Pył ! Pył i jeszcze raz Pył ! Pokazy czołgów były świetne. Ale ci czołgiści to chyba jacyś idioci ! Robili sobie na końcu lotniska konkurs kto bardziej zakurzy, tylko nie wzięli pod uwagę nas, wszystko wwiewało na widzów, na sprzęt który jest bardzo podatny na pył.

~bruno (80.238. * .11) 26.09.2011 12:54
oceniono 1 raz

Jestem tam co roku w sobotę zrobiłem 400 fotek było bardzo dużo ludzi z naszego regionu, zrobiłem chyba z 6km pieszo :) ale było warto

~mieszkaniec centrum (87.205. * .58) 26.09.2011 11:26
oceniono 1 raz

Dziękuję autorowi zdjęć za zrobienie mi jednego, właśnie się odnalazłem.

~;) (87.205. * .58) 26.09.2011 11:21

W Radomiu też byłem w tym roku i ... jakby nie Polacy zajmowali się organizacją i kierowaniem lotami na pokazach. Całe pokazy ponoć były wyliczone co do sekundy i perfekcyjnie wszystko funkcjonowało. Jeden samolot wylądował, 10 sekund i już następny startował. Jeżeli coś miało przylecieć o 12.33 to dokładnie o 12.33 było, np Mig 29 z Mińska Mazowieckiego. W tym roku genialna organizacja. W powietrzu też nie było nudno, zrobiłem ponad dwa tysiące niezłych zdjęć. Pamiętałem wypadek Su 27, chyba nawet jakieś zdjęcia robiłem podczas pokazu Su 27, w tym roku była symulowana walka powietrzna Migów 29 i F 16. W pewnym momencie jeden z F16 zniknął za drzewami obok lotniska w identyczny sposób jak Su 27 dwa lata temu. Serce mi stanęło na 2-3 sekundy, na szczęście wyleciał zza drzew ale już bardzo bardzo nisko. Polecam każdemu wyjazd do Radomia, samo miasto coraz ciekawsze i coraz ładniejsze, dla pań są chyba 3 duże galerie handlowe a samo miasto organizuje dużo imprez towarzyszących, także nawet niezainteresowani pokazami znajdą coś dla siebie. Aha no i jest tam nie tylko moim zdaniem najładniejsza ulica w Polsce. Polecam wszystkim wyjazd na te pokazy, szkoda tylko że dopiero za 2 lata.

~mieszkaniec centrum (87.205. * .58) 26.09.2011 11:09

Byłem widziałem i uważam imprezę za udaną. Fakt, że samoloty kręciły akrobację zupełnie poza lotniskiem, no i nie wiele było widać. Natomiast można było przejść na ten koniec lotniska i już poza nim być dokładnie pod samolotami wykonującymi akrobację. Zmianę miejsca gdzie samoloty wykonują pokazy zauważyłem po wypadku SU 27 w Radomiu. Jest to uzasadnione także wybaczmy to Czechom.

~Podpisz się... (213.238. * .244) 26.09.2011 10:59
oceniono 1 raz

ja także tam byłam z rodziną. Przyjechaliśmy o 12:00 a z Raciborza wyjechaliśmy ok. 11 więc mogę smiało powiedzieć że korków nie było o tej godzinie. Zaparkowaliśmy na parkingu utworzonym na płycie lotniska. Wszystko sprawnie zorganizowane - osobny parking dla motorów i aut, dodatkowo ogrodzony i strzeżony przez policję parking dla rowerów. Auta faktycznie ludzie zostawiali przy drodze ale stały równiótko i przejazd był. Wyjazd też nie stworzył problemów -odbywał się inną drogą niż wjazd - i jednokierunkową:) Co do pokazów - jeśli ktoś się nastawia na pokazy lotnicze to musi jechać do Radomia lub Hradca. Tu były Dni NATO a więc pokaz sprzętu itp a dodatkowo kilka pokazów akrobacji. Ogólnie wszystko miało wymiar pikniku - ludzie siedzieli na trawie i konsumowali to co było dostępne na - chyba nie skłamię - ponad 100 stoiskach od kawy po chiński makaron począwszy:) A zdjęcia - ja też zrobiłam i nie wyszły złe:)

~P.Pik (178.181. * .188) 26.09.2011 10:09
oceniono 2 razy

straszna maruda z romlena , więcej go tam nie wysyłajcie.