Live streaming – prywatna internetowa telewizja na żywo
Trzy lata temu Google YouTube i Facebook oddały w ręce użytkowników technologię pozwalającą na prowadzenie transmisji na żywo. Cała branża live streamingu, która do tej pory uznawana raczej w niszy, obawiała się, że będzie to dla niej decydujący „gwóźdź do trumny”. Nikt nie spodziewał się, że dzięki popularyzacji tej technologii rynek komercyjnego live streamingu eksploduje i to w tym pozytywnym znaczeniu.
Dziś płatne transmisje online koncertów, turniejów sportowych czy konferencji branżowej nikogo już nie dziwią. Dla organizatorów live streaming jest doskonałym sposobem na zwiększenie zasięgu ich wydarzeń, a dla internetowych widzów często jedyną możliwą formą uczestnictwa. Live streaming pozwala każdemu z nas prowadzić własną transmisje w sieci, niemal na wzór programów telewizyjnych emitowanych na żywo. Marzyłeś o swoim własnym programie telewizyjnym? Wykorzystaj live streaming. Wystarczy tylko dobry pomysł.
Zbuduj własną platformę wideo
Planujesz seryjną produkcję programów, które będą transmitowane na żywo? Niezależnie od tego czy będą to programy typu talk show, transmisje sportowe, czy relacje z eventów muzycznych i kulturalnych, potrzebna Ci dedykowana platforma pozwalająca skupić widownię. Oczywiście taką platformą może być YouTube. Zakładając konto możesz bowiem organizować transmisje online na swoim kanale. Niestety mimo szeregu udogodnień YouTube na chwilę obecną nie umożliwia użytkownikom prowadzenia płatnej transmisji, w elastycznym modelu płatnej subskrypcji. Produkcje wysokiej jakości muszą się z czegoś utrzymać, a wpływy z reklam, które wyświetlać się będą na Twoim kanale, mogą okazać się niewystarczające. Rozwiązaniem może być stworzenie własnej platformy wideo. W naszym kraju są już firmy, które tworzą dedykowane rozwiązania dla komercyjnego streamingu. Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?
Elastyczne płatności
Sprzedaż nawet najlepszej jakości wideo może ograniczać mało elastyczny, a tym samym mało atrakcyjny dla potencjalnego klienta system płatności. Na wagę złota są dziś wszelkie opcje pozwalające na tworzenie zindywidualizowanych pakietów subskrypcji, w zależności od dedykowanego im profilu użytkownika. Nie każdy z nas chce bowiem pełen dostęp, części interesuje tylko jakiś fragment naszej transmisji. Ograniczając się do wąskiego cennika ograniczamy sobie również możliwość monetyzacji naszych transmisji. Planując cykliczne transmisje, a po to przecież budujemy naszą platformę warto wyposażyć ją także w systemy rabatowe i programy partnerskie. Jeśli mamy uzasadnione podejrzenie, że nasz streamingiem interesować się będą także osoby spoza naszego kraju, to niezbędny będzie system obsługujący płatności w przynajmniej kilkunastu najpopularniejszych walutach.
Automatyzacja help desku
Organizacja dużych live streamów to zawsze wyzwanie. Obsługa systemów pay per view i dostępu do transmisji o kilkutysięcznym zasięgu nie obędzie się bez help desku. Zawsze bowiem zdarzają się problemy z płatnościami, reklamacje, źle opłacone subskrypcje, problemy z dostępem do sieci. Duża część z tych problemów generowana jest przez użytkowników niemniej dbając o satysfakcję swoich klientów musisz im pomóc je rozwiązać. Przy transmisjach cieszących się dużą popularnością niezbędny jest zautomatyzowany help desk, który potrafi sam przyjąć i przekierować zgłoszenie, odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania, w przeciwnym razie wszystkie te problemy będzie musiał rozwiązywać człowiek, a to zdecydowanie podniesie koszty transmisji.
Zaawansowane funkcje wideo
Transmisje, które będzie obsługiwać kilka kamer powinny być udostępniane przez player wideo, który pozwoli na maksymalne ich wykorzystanie. Użytkownicy nie zawsze chcą bowiem oglądać obraz ze sceny głównej. Często interesują ich kuluary, kulisy, a także to co dzieje się poza sceną. Coraz bardziej popularne stają się funkcje typu multigrid, pozwalające użytkownikom na samodzielne sterowanie scenami, które chcą oglądać.
Wieloplatformowość
Obsługa najpopularniejszych platform to dziś podstawa, niemniej warto mieć to na uwadze. Nie wszyscy chcą lub mają możliwość oglądania transmisji na PC lub laptopie. Jeśli dostęp do Twojej transmisji na tabletach czy telefonach będzie utrudniony, to tracisz tym samym zyski, które mogliby wygenerować użytkownicy mobilni. Wybrana przez Ciebie platforma jak i player powinny działać bez zakłóceń na najpopularniejszych systemach operacyjnych – Windows, iOS, Android.
Zabezpieczenie przed kradzieżą
Wraz z popularnością live streamingu rośnie też grupa osób, którym niekoniecznie po drodze z prawem, przechwytujących sygnał wideo i udostępniających go nielegalnie. Doświadczona firma oferująca komercyjny live streaming powinna posiadać rozwiązania pozwalające na walkę z nielegalnymi streamerami.
VOD
Planując cykliczne transmisje online z każdą kolejną gromadzić będziesz nowych odbiorców/widzów, który mogą być zainteresowani również poprzednimi edycjami, odsłonami organizowanych przez Ciebie liveów. Sprzedaż archiwalnych materiałów wideo może stanowić niemały udział w zyskach. Budując platformę do live streamingu warto wyposażyć ją w opcje pozwalające na zakup i oglądanie starych materiałów.
Autor: streamonline.pl
Tekst sponsorowany